سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

پيشبرد روند اجرای طرح تربيت حفاظ به مردم واگذار شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: داور بين‌المللی و پيشكسوت قرآن كريم با تاكيد بر اينكه به ثمر نشاندن طرح تربيت حفاظ جز از عهده مردم خارج است، گفت: بايد با حمايت‌های همه جانبه از مؤسسات قرآنی آن‌ها را موظف به تربيت حفاظ قرآن كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مهدی دغاغله، داور بين‌المللی و پيشكسوت قرآن كريم با بيان اينكه اقدامات انجام شده در ارتباط با طرح ملی تربيت حافظان در حد ارائه طرح و تعريف مسئله بوده است، اظهار كرد: پس از فرمايش مقام معظم رهبري و تاكيد بر اين مسئله افرادی به شكل نسنجيده خود را آماده تربيت 20 ميليون حافظ نيز نشان دادند.

وی ادامه داد: با توجه به آنكه افرادی كه از 1 جزء به بالا از قرآن كريم را از حفظ داشته باشند نيز حافظ قرآن گفته می‌شود، طرح ملی تربيت حافظان به اين شيوه حفظ قرآن اطلاق شد. بنابراين اين افراد كه از 1 جزء به بالاتر را از حفظ داشتند نيز جزء آمار حفاظ محسوب شدند و رسيدن به اين رقم را مقداری ساده‌تر كرد.

دغاغله گفت: اگرچه تربيت حفاظ قرآن كريم با محفوظاتی هرچند اندك نيز امری دشوار است اما در واقع در مدت عملكرد اين طرح صرف تعريف آنچه خواسته شده است بوده و تاكنون اقدامی جدی كه مورد پسند و رضايت مقام معظم رهبری باشد انجام نگرفته است.

داور بين‌المللی و پيشكسوت قرآن كريم با تاكيد بر جدی گرفتن آموزش برای كسب موفقيت در اين طرح بيان كرد: بايد با حمايت‌های همه جانبه از مؤسسات قرآنی هر كدام از آن‌ها را كه آمادگی دارند با سهميه بندی موظف به تربيت تعداد مشخصی از حفاظ كرد و در واقع سررشته كار به دست مردم سپرده شود چراكه به ثمر نشاندن طرح تربيت حفاظ به غير از عهده مردم خارج است.

وی با تصريح بر اينكه به طور قطع هدف‌گذاری مقام معظم رهبری از بيان اين طرح قشر جوان و نوجوان بوده، عنوان كرد: با توجه به آنكه روحيه جوان تشويق‌پذير است، يكی از راه‌های ترويج اين امر تشويق و ترغيب جوانان است. به طور مثال در مسابقات قرآن كريم اختصاص جوايز نفيس به برگزيدگان باعث استقبال فراوان از اين مسابقات شده است.

دغاغله با اشاره به سيره امام حسين(ع) و تاكيد ايشان بر جايگاه معلمان قرآن ادامه داد: «يك نفر سوره حمد را به حضرت علی‌اكبر(ع) آموزش داد. امام حسين(ع) معلم را خواستند و هر چه داشتند تقديم او نمودند و دهان او را پر از طلا كردند. اطرافيان به حضرت گفتند اين ميزان پاداش زياد است فرمودند شما نمی‌دانيد او چه كار بزرگی انجام داده است». و اين امر بيانگر جايگاه مهم و اهميت تقدير از مربيان قرآنی و حفاظ قرآن كريم است كه اگر در اين مورد به سيره امام حسين(ع) تاسی بجوييم اهداف طرح محقق خواهد شد.

داور بين‌المللی و پيشكسوت قرآن كريم در پاسخ به اين پرسش كه بهترين شيوه حفظ قرآن كريم چيست؟ بيان كرد: بهترين شيوه آغاز حفظ از اول قرآن كريم است. برخلاف تصور عموم كه گمان می‌كنند آغاز حفظ قرآن از جزء 30 و 29 بهتر است اما اين روش حافظ را بيشتر در معرض اشتباه قرار می‌دهد. همچنين بهره‌مندی از تجارب و دانش استادان حفظ همراه با شيوه‌های تعريف شده‌ در كلاس‌های حفظ، حافظان را به جايگاه مطلوب می‌رساند./ب
برچسب ها: پیشبرد ، روند ، تربیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.