سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی تا رسیدن رضاخان به فرماندهی

صدور حکم تاریخی «امام خمینی» مبنی بر ارتداد «سلمان رشدی»، واگذاری آن به «رضاخان»، شهادت امام باقر (ع) به روایتی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 25 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 2 ربیع الثانی 1434 هجری و 13 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

صدور حکم تاریخی «امام خمینی» مبنی بر ارتداد «سلمان رشدی»، نویسنده کتاب آیات شیطانی (1367 ش)
سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی الاصلِ انگلیسی در رمان خود با نام آیات شیطانی، به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) و بسیاری دیگر از مقدسات مسلمانان به روشی جاهلانه و نابخردانه اهانت کرده است. تألیف و انتشار کتاب آیات شیطانی در سطح گسترده که با نظر مثبت و مساعد دولت‌های غربی انجام شد، حاکی از توطئه فرهنگی جدید غرب علیه مسلمانان، تحت پوشش آزادی بود. اما فتوای صریح امام خمینی علیه نویسنده این کتاب، باعث بیداری مردم جهان به ویژه مسلمانان شد و در واقع از تکرار چنین اهانت‌هایی به اسلام جلوگیری کرد. پس از صدور این فتوا، اکثریت علمای جهان اسلام و بسیاری از آزاداندیشان از آن حمایت کردند.
 
این در حالی بود که دولت‌های غربی به بهانه دفاع از آزادی قلم به حمایت شدید تبلیغاتی و سیاسی از سلمان رشدی پرداختند. حضرت امام با صدور حکم شرعی ارتداد نویسنده کتاب آیات شیطانی، نیروی عظیم نیروهای مسلمان را آشکار ساخت و موجی توفنده از توده‌های میلیاردی مسلمانان در مصاف با کفر پدید آورد. رشدی مرتد نیز از لحظه صدور حکم، مخفی شد و پلیس اسکاتلند یارد، حفاظت از وی را با صرف هزینه‌های کلان بر عهده گرفت. هزینه حفاظت از سلمان رشدی برای دولت انگلستان در حدود یک میلیون پوند در سال است.

درگیری خونین ساواکی‌ها و عناصر ضدانقلاب با نیروهای انقلابی در تبریز (1357 ش)
عناصر ضدانقلاب و ساواکی‌ها که در نقاط مختلف شهر تبریز موضع گرفته بودند، با تیراندازی‌های گسترده، عده زیادی از مردم شهر را به خاک و خون کشیدند. نیروهای وفادار به انقلاب در صدد دفع تهاجمات دشمنان برآمدند و با کشتن تعدادی و دستگیری 150 تن و فرار سایر مزدوران، این واقعه به پایان رسید.

در مبارزه با کمپانی‌های نفتی اوپک پیروز شد و قرارداد جدید نفت امضاء شد. (1349 ش)
بموجب قراداد جدید ایران درآمد ایران 350 میلیون دلار افزایش یافت.

درگذشت «میرزا عبداللَّه ریاضی» حکیم و ریاضی دان (1311 ق)
میرزا عبداللَّه ریاضی، افزون بر ریاضیات، در نجوم، طب قدیم و الهیات نیز صاحب نظر بود. میرزا عبداللَّه هم‌چنین در هنر خطاطی، استادی چیره‌دست بود و خط نستعلیق را به زیبایی تحریر می‌کرد. از جمله آثار خطاطی او می‌توان به تحریر کتاب مفاتیح الحساب اثر غیاث‌الدین جمشید کاشانی اشاره کرد.

درگذشت «میرزا عبداللَّه ریاضی» حکیم و ریاضی دان (1311 ق)
میرزا عبداللَّه ریاضی، افزون بر ریاضیات، در نجوم، طب قدیم و الهیات نیز صاحب نظر بود. میرزا عبداللَّه هم‌چنین در هنر خطاطی، استادی چیره‌دست بود و خط نستعلیق را به زیبایی تحریر می‌کرد. از جمله آثار خطاطی او می‌توان به تحریر کتاب مفاتیح الحساب اثر غیاث‌الدین جمشید کاشانی اشاره کرد.

عزل احمد شاه قاجار از فرماندهی کل قوا و واگذاری آن به «رضاخان» با تصمیم مجلس (1303 ش)
رضاخان سردار سپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر کشور، تنها از یک چیز بیم داشت و آن برکناری وی از سوی احمدشاه بود، همان طور که پیش‌تر در حادثه جمهوری چنین شد. به همین علت کوشید تا فرماندهی کل قوا را که به موجب قانون اساسی در اختیار شاه بود، از آنِ خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقلیت هوادار او، مانعی جدّی در نیل به این هدف بود. از این رو سردار سپه به مدرس چنین وانمود کرد که تسلیم او شده و از این پس هرچه مدرس بگوید پذیرفته می‌شود. در اواسط بهمن ماه، سردار سپه به منزل مدرس رفت و در این ملاقات و ملاقات‌های بعدی، از توطئه‌های دربار بر ضد خود گله کرد و خواستار اعطای فرماندهی کلّ قوا گردید.
 
مدرس نیز که قصد داشت با حمایت از رضاخان، مانع از انجام کارهای غیرقانونی وی شود، همکاری با او را پذیرفت. به همین علت فراکسیون‌های مختلف مجلس با مشورت یکدیگر، طرحی برای این منظور تهیه کردند که در 25 بهمن 1303 به تصویب نمایندگان رسید. بدین ترتیب، رضاخان به فرماندهی کلّ قوای ایران دست یافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم‌ترین اهرم قدرت سلطنت خویش، قدرت خود را از کف داد و زمینه برای برانداختن قاجار، بیش از پیش فراهم شد. در حقیقت باید از این تاریخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ایران دانست و رضاخان پهلوی را پادشاه جدید ایران خواند.

درگذشت زاهد مُتألّه آیت اللَّه سید موسی زرآبادی (1353 ق)
آیت‌اللَّه سیدموسی زرآبادی در سال 1294 ق به دنیا آمد. ایشان در قزوین و تهران از محضر حضرات آیات: میرزا ابوالحسن جلوه، میرزا حسن کرمانشاهی، شیخ فضل‌اللَّه نوری و... استفاده کرده و درعلوم عقلی و نقلی به استادی رسید. این عالم ربانی همچنین در سلوک شرعی و رعایت تقوا و مراقبات، مرتبه‌ای والا داشت و به مکاشفاتی عمیق نائل شد. در محضر درس آیت‌اللَّه زرآبادی دانشمندان نام‌آوری همچون شیخ مجتبی قزوینی، شیخ علی‌اکبر تنکابنی و شیخ علی‌اصغر شکرنابی به درجات بالای علمی دست یافتند و به مراتب عالی رسیدند. حاشیه برمنظومهٔ سبزواری، و حاشیه بر شرح اشارات از جمله تالیفات ایشان است. آیت‌اللَّه زرآبادی سرانجام در 59 سالگی به سرای باقی شتافت و در قزوین به خاک سپرده شد.

شهادت امام باقر (ع) به روایتی (114 ق)
حضرت امام محمد باقر (ع) 19 سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین (ع) زندگی کرد و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامی، تعلیم شاگردان، رهبری اصحاب و مردم، اجرا کردن سنتهای جد بزرگوارش در میان خلق، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم، که تنها خلیفه راستین خدا و رسول (ص) در زمین است، پرداخت و لحظهای از این وظیفه غفلت نفرمود. سرانجام در سال 114 هجری در سن 57 سالگی در مدینه به وسیله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست. پیکر مقدسش را در قبرستان بقیع به خاک سپردند.

قرائت اعلامیه موسوم به حقوق در انگلستان (1689 م)
13 فوریه 1689 م اعلامیه موسوم به حقوق انگلیس خوانده شد و حکومت این کشور به مشروطه سلطنتی تبدیل گردید. براساس این اعلامیه اختیارات مهمّی چون اجرای قوانین، اخذ مالیات و سربازگیری از پادشاه سلب شد و بعدها در اختیار مجلس قرار گرفت. حکومت انگلیس همچنان مشروطه سلطنتی است و پادشاه در آن جنبه تشریفاتی دارد و قدرت اصلی در دست نخست وزیر است.

پایان کنفرانس محدود کردن تسلیحات بین‌المللی در واشینگتن (1922 م)
کنفرانس «محدود کردن تسلیحات بین‌المللی» از سیزدهم نوامبر 1921 م در واشینگتن، پایتخت امریکا آغاز به کار کرد. این کنفرانس در ششم فوریه 1922 م، با امضای قراردادی به نام قرارداد پنج جانبه توسط پنج کشور از کشورهای شرکت کننده به کار خود پایان داد. به موجب این قرارداد که به امضای امریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و ژاپن رسید، استفاده از هرگونه گاز سمّی و شیمیایی کشنده یا بی‌حس‌کننده در جنگ‌ها ممنوع شد.

چند سال بعد در ژوئن 1925 م منع به کارگیری گازهای کشنده در جنگ‌ها از سوی تعداد بیشتری از کشورها مورد توجه قرار گرفت و طی پروتکلی در ژنو به امضای اکثر آن کشورها رسید. با این حال، همین کشورها در موارد متعدد از این سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده‌اند.

25 بهمن در هشت سال دفاع مقدس
حمله هوایی عراق به نفتکش انگلیسی نیتونیا.

برخی از رخدادهای امروز
1986: پارلمان انگلستان قوانین مربوط به آزادی‌ها و حقوق تضمین شده مردم این کشور را که «بیل آو رایتز» عنوان گرفت تصویب کرد. دوقرن بعد همین نام را بر ده اصلاحیه اول قانون اساسی آمریکا که متضمن همین حقوق و آزادی‌ها است گذاردند.
1859: «فرانک وان در گوس» تئوریسین کمونیست در هلند به دنیا آمد.
1945: ارتش شوروی پس از 29 روز جنگ شدید شهر بوداپست را از دست ارتش هیتلر خارج ساخت. در این نبرد 29 روزه 159 هزار تن کشته شدند. بی جهت نیست که روسها می‌گویند اگر دولتهای اروپای شرقی روزی دشمن روسیه شوند باید بهای سنگین آزاد شدن از دست هیتلر را به روسیه که به خاطر ان‌ها متحمل تلفات سنگین شد بپردازند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.