سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی تأکید کرد

لزوم بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي سازمان اكو براي ايجاد آرامش و صلح

رئیس قوه مقننه گفت: برای کاهش آسیب‌ها و ساماندهی وضع منطقه ضرورت دارد از ظرفیت سازمان اكو در جهت رایزنی‌های سیاسی و امنیتی برای آرامش و صلح که زیربنای توسعه پایدار است، بهره‌گیری شود.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی رئيس مجلس شوراي اسلامي که به پاکستان سفر کرده است بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در اجلاس مجالس کشورهای بین‌المجالس در اسلام‌آباد ضمن تقدیر از "فهمیده میرزا" رئیس مجلس پاکستان به جهت میزبانی این اجلاس، گفت: ابتکار ایجاد مجمع پارلمانی اکو در ارتقاء وجه سازمان همکاری اقتصادی اکو موثر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه چند دهه قبل دنیا تک قطبی بود، ادامه داد: با فروپاشی شوروی یک فکر شیطانی دنیا را فرا گرفت اما این فکر به دنبال شکست‌های پی در پی به ویژه در لبنان، عراق و افغانستان رنگ باخت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی پیمان‌های منطقه‌ای و تشکل‌ها که منافع یک منطقه را حفظ می‌کند اهمیت بسزایی دارد، تصریح کرد: یک زمانی اکو در بازی‌های بزرگ نمی‌توانست فعالیت کند اما هم‌اکنون با توجه به شرایط کنونی این نهاد باید ازظرفیت‌ها استفاده کند.

وی با تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، یادآور شد: در آن زمان ملت ایران نظام دیکتاتوری وابسته به آمریکا را از کشور اخراج کردند از طرف دیگر امروز در شرایطی هستیم که افکار متفاوتی درجهان اسلام وجود دارد اما باید با تعامل به دوستی برسیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون سیاستمدارانی که دنبال چپاول هستند به فکر این هستند که گروه‌های اسلامی را به جان هم بیندازند، این افراد و گروه‌ها به طور حتم از فکر اصیل اسلامی برخوردار نیستند از این رو باید بدانند که اسلام دین محبت بوده و مسلمانان برادر همدیگر هستند.

نماینده مردم قم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه شرایط امروز اقتضا می‌کند که مسلمانان به هم نزدیک‌تر شوند، تصریح کرد: به طور حتم جمهوری اسلامی ایران به دنبال دموکراسی درسوریه است اما دموکراسی با اسلحه محقق نمی‌شود از این رو ما به طرفین ماجرای سوریه گفته‌ایم که باید از راه گفت وگوی سیاسی مسائل را حل کنند اما می‌بینیم که هم‌اکنون رژیم صهیونیستی از آشفتگی استفاده کرده و مناطق مختلف سوریه را بمباران می‌کند.

لاریجانی با بیان اینکه ایران و آذربایجان در منابع نفتی و گاز ظرفیت‌های خوبی دارند، افزود: از طرفی دیگر ما با فکر منطقه‌گرایی تلاش کردیم که با کشورهای دوست و همسایه مانند ترکیه ظرفیت‌های اقتصادی بالایی را ایجاد بکنیم، از طرف دیگر همچنین ایران با کشور پاکستان قرارداد انتقال گاز را به تصویب رسانده که این موضوع ظرفیت‌های بسیاری را برای کشورها به وجود می‌آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه توجه به راه‌های ترانزیتی ظرفیت‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد، گفت: به طور حتم امکانات کشاورزی در مناطقی مانند تاجیکستان و افغانستان بسیار زیاد است لذا منابع باید بین کشورها تبادل شود.

وی با بیان اینکه کشورهایی همچون ایران و ترکیه از نظر تکنولوژی نوین به دستاوردهای بسیار خوبی رسیده‌اند، گفت: هم‌اکنون کشور ایران و پاکستان دو کشور هسته‌ای هستند از این رو باید از ظرفیت‌های موجوداستفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همگرایی فرهنگی و زمینه فکری مشترک اعضای اکو بسیار بااهمیت است، افزود: همه اعضای این نهاد مسلمان، دارای یک قبله و یک کتاب آسمانی هستند بنابراین باید روی این اشتراکات بسیار تمرکز و کار کرد.

لاریجانی با بیان این که برخی از مناقشات در منطقه را باید با تفاهم حل کرد، افزود: به طور حتم همفکری بهترین راه برای حل مشکلات است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به نتایج برگزاری این اجلاس، گفت: با امضا و تصویب منشور مجمع بین‌المجالس امیدواریم شاهد تحرک دیپلماسی پارلمانی کشورهای عضو اکو باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه اکو منطقه‌ای با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالا است، گفت: در دهه گذشته اعضای اکو کوشیده اند اهداف مورد نظر در معاهده ازمیر را عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: از جمله این اهداف رسیدن به همگرایی تدریجی سیاسی و اقتصادی و بهره جستن از اقتصاد جهانی توسعه زیر ساخت‌های ارتباطاتی و ترانزیتی ، همکاری های زیست محیطی ، تلاش در جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های انرژی ، صنعتی و کشاورزی و تحکیم و تقویت پیوندهای فرهنگی و تاریخی بین مردم منطقه اکو است.

رئیس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اعضای اکو با این واقعیت مواجه‌اند که جایگاه بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در شرایط آن تاثیر گذار است، گفت: لذا برای کاهش آسیب‌ها و ساماندهی وضع منطقه ضرورت دارد از ظرفیت این نهاد در جهت رایزنی‌های سیاسی و امنیتی برای آرامش و صلح که زیربنای توسعه پایدار است بهره‌گیری شود.

وی افزود: پارلمان ایران معتقد است که با پنجره جدیدی که در اکو تحت عنوان مجمع پارلمانی اکو باز شده است، فرصت مناسبی در اختیار اعضای سازمان قرار می‌گیرد تا همکاری‌های نزدیک فعال و مستمر پارلمانی برای بهره‌گیری ظرفیت کشورها فراهم شود و این نهاد جدید پشتوانه قوی برای تحقق معاهده ازمیر تلقی می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: امیدواریم نمایندگان مجالس عضو اکو  این وظیفه جدید را در دستور کار خود قرار داده و از ابتکار مجلس جمهوری اسلامی پاکستان استقبال و حمایت کنند.

وی در پایان سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که نشست‌های بعدی مجمع مجالس عضو کشورهای اکو طبق روال به همان گونه که در تقویم وقایع اکو پیش بینی می‌شود به موقع برگزار شود.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.