سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

قرآن منسوب به دستخط امام موسي الكاظم در بزرگترین گنجینه قرآن خطی جهان اسلام

قرآن خطی منحصر به فردی، منسوب به دستخط مبارك امام موسي الكاظم (عليه السلام) به خط کوفی و پوست آهو با وقفنامه به دستخط شیخ بهایی درگنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت و نگه داری می شود.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آ ستان قدس رضوي با بیان این مطلب گفت: در صفحه اول این قرآن وقفنامه آن به خط و امضاي شيخ بهايي در سال 1009 هجري قمری دیده می شود. محمد هادی زاهدی خاطرنشان کرد: این قرآن داراي 83 برگ، قطع : بياضي ، 28 × 17 سانتي متر، 6 سطر در هر صفحه، اندازه نوشته: 15 × 10 سانتي‌متر، اوراق متن و حاشيه شده، نوع مركب: مشكي مايل به قهوه‌اي می باشد.وی اظهار داشت: در این اثر معنوی بخشي از قرآن از آيه 252 سوره بقره تا آيه 89 آل عمران آغاز: « تلك الرسل فضلنا بعضهم علي بعض» وانجام: « ان الذين كفروا بعد ايمانهم » با رقم به خط كوفي ، بر روي پوست آهو کتابت شده است. رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به ويژگيهاي خط و تزئينات این اثر معنوی وهنری مانند دو صفحه اول و آخر داراي دو لوح زرين با نقوش هندسي، اعراب به نقاط شنگرفي و سيلو ، اعجام به خطوط نازك به سياهي و شنگرف، سر سوره آل عمران به قلم زر و محرر ، پايان هر ده آيه شمسه زرين داخل آن تعداد آيات اشاره کرد و گفت: این قرآن دارای نقش و سجع مهر وتعدادي ياداشتهاي تاريخي و مهر متوليان وقت می باشد. وی تصریح کرد: جلد این مصحف شریف: دو رويه داراي جدول بندي زركوب، برون جلد: تيماج ساغري روغني زركوب ، داراي ترنج و سرترنج با نقش « خط مبارك امام مفترض الطاعه موسي بن جعفر عليه السلام» به رنگ سفيداب محرر در زمينه زر، درون جلد: تيماج زرشكي داراي دو شمسه زركوب با نقش« صحاف كتابخانه خسرو» و « اول حمل سنه 1297 اتمام پذيرفت» لت ديگر جلد داراي ترنج و سرترنج با نقش « السلطان ناصر الدين شاه ... و توليت جناب ميرزا موتمن المللك سعيدخان 1297 » به رنگ سفيداب در زمينه زر می باشد. زاهدی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 16500 نسخه قرآن، جزوه قرآن و دستنوشته قرآنی خطی درگنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد گفت: این مجموعه نفیس را می‌توان از منظرهای مختلف مانند قرآنهای منسوب به ائمه اطهار علیهم السلام و کتابت شده بر پوست آهو به خط کوفی که از نظر تعداد به حدود 100 نسخه می رسد، مصاحف وجزوات قرآنی فوق العاده نفیس به خط کوفی دوره تکامل ومتحول و به شیوه ایرانی و تزئینی، مکتوب در سده های سوم ، چهارم و پنجم هجری ، مصاحف شریف نفیس مکتوب به اقلام سته ( نسخ ، ثلث، رقاع ، ریحان، تعلیق ومحقق ) به خامه مشاهیر و نوابغ خوش نویسی، گنجینه ای مستند از تاریخ خوشنویسی، هنرهای مصورسازی، طلا کاری وتذهیب ، تجلی هنرهای کتابتی در نفایس قرآنها و نمونه و شواهدی تاریخی از هنر جلد سازی و مرمت و صحافی، تجلید کتب از چوب، تیماج، میشن وساغری، جلدهای نفیس ضربی زرین ، سوخت معرق، ساخته شده در اعصار مختلف وابسته به مکتبهای هنری سلجوقی هرات ، شیراز، اصفهان و... مورد بررسی و پژوهش قرار داد.

گفتنی است گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی به واسطه قداست معنوی ، اعتماد مردمی و نگه داری و حفاظت دقیق علمی و تجربی روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی می باشد که پس از ثبت وفهرستنویسی دراختیار علاقه مندان به آثار معنوی وتاریخی قرار می گیرد./س


برچسب ها: قران ، دستخط ، امام کاظم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.