سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار خودرو در انتظار تعادل؛

اجرای مصوبه جدید، قیمت خودرو را در کدام مسیر حرکت می دهد ؟

مصوبه جدید قیمت گذاری خودرو با هدف ایجاد تعادل و آرامش در بازار به اجرا درآمد اما طی چند روز گذشته سیر صعودی قیمت ها همچنان ادامه داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،در حالی که معاون وزیر صنعت بر کاهش قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار  پس از اجرای مصوبه دولت در مورد تغییر مبنای قیمت‌گذاری خودرو تاکید داشت، اما اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان  سبب شد، تا قیمت‌ها در بازار نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه در برخی موارد نیز رشد قیمت اتفاق افتاد.
محسن صالحی نیا همچنین از مردم خواسته بود خودرو نخرند زیرا به زودی ارزان خواهد شد.
در چنین شرایطی با وجود اینکه بر اساس این مصوبه قیمت تجاری خودروها مابین قیمت محاسباتی و بازار آنها  تعیین می شود، قیمت مصوب برخی خودروها که به تازگی اعلام شده، بالاتر از نرخ بازار آزاد بوده که همین مسئله باعث شده، تا قیمت این محصولات در بازار آزاد افزایش یابد.
در همین ارتباط شهرام میرآخرلو مدیر کل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: قیمت تجاری انواع خودرو پس از بررسی کامل قیمت محصولات در بازار آزاد تعیین می شود و قیمت مصوب نهایی هیچ خودرویی بالاتر از قیمت آزاد آن نخواهد بود.
به گفته وی، خودروسازان در این فضا هیچ تمایلی به افزایش قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های محاسباتی ندارند زیرا فضای نظارتی شدید بوده و مابه التفاوت قیمت به حساب خزانه داری واریز خواهد شد.
بر اساس این گزارش رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به خودروسازان هشدار داد در صورتی که نسبت به کاهش قیمت‌های رسمی محصولات خود اقدام نکنند با‌ آن‌ها برخورد خواهد شد.
جعفری با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های جدید خودروسازان تنها پنج درصد زیر قیمت بازار تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مصوبه جدید قیمت‌گذاری قید شده که قیمت تجاری خودروها باید حدفاصل قیمت محاسباتی و بازار تعیین شود و مطمئنا این حدفاصل نباید تنها پنج درصد زیر قیمت بازار باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی خودروسازان با آگاهی از این مصوبه از چند هفته پیش عرضه خودرو را متوقف کردند تا با رشد بیش از حد و غیرواقعی قیمت‌ها در بازار آزاد بتوانند نرخ رسمی محصولات خود را در حاشیه بازار تعیین کنند.
بر اساس این گزارش همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اجرای مصوبه جدید و افزایش قیمت ها را در نهایت به ضرر مصرف کنندگان عنوان کردند و درصدد پیگیری این موضوع و ارائه راهکار مناسب برای دستیابی به تعادل و آرامش بازار خودرو هستند.
بر همین اساس رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع مجلس نیز از بررسی موضوع افزایش قیمت خودرو در جلسه این هفته این کمیسیون خبر داد و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت خودرو، کمیسیون صنایع در نظر دارد تا در جلسه روز سه‌شنبه این هفته،به این موضوع رسیدگی کند.
حال باید منتظر ماند و دید در شرایطی که نارضایتی‌هایی از سوی برخی کارشناسان و مدافعان حقوق مصرف‌کنندگان و خودروسازان از مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو وجود دارد، با اجرای این مصوبه، قیمت ها در نهایت کاهش یافته و یا به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد؟/س
برچسب ها: خودرو ، مصوبه ، قیمت گذاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.