سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/رامین مهمانپرست در همایش «دست برتر»:

استقلال کشور را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشور با بیان این که ما از هیچ تحریمی استقبال نمی کنیم، گفت: اگر قرار باشد تحریم ها کنار گذاشته شود و استقلالمان را از دست بدهیم هیچ گاه از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از ستاد اطلاع رسانی ویژه برنامه های «چله انقلاب اسلامی»، رامین مهمانپرست در گردهمایی فعالان فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی در همایش «دست برتر» که توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، با بیان این که رابطه با امریکا در دستور کار هیچ فردی در کشور نیست، اظهار داشت: مذاکرات انجام گرفته نیز هیچگاه خارج از سیاست کلان نظام نبوده و ایران همواره در مذاکرات خود، توسعه امنیت و ثبات منطقه را در راس عملکرد خود قرار داده است.

وی با اشاره به اصرار آمریکا مبنی بر مذاکره با ایران تصریح کرد: گذر زمان نشان داده که آمریکا در مواقع برخورد به بحران خواستار مذاکره با ایران می‌شود و نمونه‌های بارز آن را در جنگ آمریکا با افغانستان و عراق شاهد بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در جنگ آمریکا با افغانستان مذاکره با آمریکا را از آن حیث پذیرفتیم که امنیت افغانستان به عنوان کشور دوست و همسایه و همجوار نقش تعیین کننده ای در امنیت ایران داشت.

مهمانپرست با بیان این که مذاکره باید همراه با رفتار عادلانه و از موضع برابر باشد گفت: این مذاکره زمانی اثر‌گذار است که طرف مقابل قصد همکاری داشته باشد، نه اینکه شعار مذاکره دهد اما تحریم را بیشتر کند.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران همواره اهل منطق بوده و هست، گفت: اگر آمریکایی ها بخواهند با منطق ما مقابله کنند و استقلال ما را با فشار و تحریم از بین ببرند، خواهند دید که ایرانیان منسجم تر از قبل اصول خود دفاع و در مقابل آن ها خواهند ایستاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه که در جمع نخبگان و فعالان فرهنگی در همایش «دست برتر» سخن می گفت، تصریح کرد: رابطه با آمریکا تا زمانی که نشانه ای از پشیمانی در رفتار و عملکرد آمریکا دیده نشود موضوعیت پیدا نخواهد کرد.

مهمانپرست نزدیک ترین مذاکرات ایران در بحث انرژی هسته ای را با کشور های ۵+۱ اعلام و ابراز داشت: امریکایی ها خود به صلح آمیز بودن انرژی هسته ای ایران اعتقاد دارند اما با این باور که ممکن است در آینده به فناوری های غیر صلح آمیز دست بزنیم کارشکنی ایجاد می کنند.

وی در ادامه از منطق قوی ایران در بحث انرژی هسته‌ای یاد کرد و گفت:‌ ایران از حیث اینکه منطق قوی دارد باید از مواضع خود در مجامع بین‌المللی دفاع کند و در بحث هسته‌ای ایران در زمره نخستین کشورهایی است که معاهده MPT را امضا کرده است.

مهمان‌پرست افزود: این معاهده مبتنی بر این است که ایران نسبت به این معاهده پایبند و از انرژی هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده نکند.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی ویژه برنامه های «چله انقلاب اسلامی» سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ایران اسلامی، اعتقادی دارد و بر اساس اصول و ارزش‌ها و فتوای مقام معظم رهبری که به منزله حجت تمام است رفتن به سمت سلاح هسته‌ای را حرام می‌شمارد.

وی با اشاره به ریاست ایران بر جنبش کشورهای عضو عدم تعهد بیان داشت: ۱۲۰ کشور جهان عضو این جنبش هستند و ما نباید جوامع بین المللی را محدود به همین چند کشور قدرت طلب بدانیم.

مهمانپرست با بیان این که وحدت و انسجام ملی، وحدت فرماندهی و پایبندی به اصول سه اصل مهم در انقلاب جمهوری اسلامی ایران بوده است گفت: پایبندی به این سه اصل در کشور ما را در نقطه اوج نشان می دهد و سبب می شود تا همگان ما را به عنوان کشوری مقتدر به رسمیت بشناسند.

وی با تاکید بر این که در سیاست خارجی توانسته‌ایم مواضع توطئه‌آمیز جبهه استکبار را خنثی کنیم بیان داشت: سیاست خارجی مجزا از سیاست کلان نظام حرکت نمی‌کند و عملکرد آن ها عین سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بوده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب وزارت خارجه بخش بیرونی نظام است.

شایان ذکر است ویژه برنامه های «چله انقلاب اسلامی» توسط موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی در دو قالب همایش و نمایشگاه و با موضوعات دست برتر جمهوری اسلامی، ایران هسته ای و رویایی امریکای در سراسر کشور برگزار می شود./س


برچسب ها: امور ، خارجه ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.