سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون رئیس موسسه مطالعات سیاسی در برکلی:

آمریکا نمی تواند وجود ایران مستقل را تحمل کند

تحلیلگر سیاسی گفت :‌ آمریکا، ایران را با تحریم‌های غیرقانونی مجازات می‌کند تنها به این علت که ایران می‌خواهد به عنوان یک کشور مستقل از فرامین آمریکا سرپیچی کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران پایگاه اینترنتی«پرس تی وی » نوشت: درباره این مسئله باید گفت روز چهارشنبه واشنگتن، محدودیت‌های جدیدی در دسترسی ایران به پول فروش نفت به کشورهای دیگر قرار داد. یک روز پس از اعلام این خبر نفت «برنت»به صد و هفده دلار افزایش یافت که طی پنج ماه گذشته، بالاترین قیمت را داشت. این تحریم‌های جدید همزمان با پیشنهاد آمریکا برای گفتگو با ایران در باره برنامه‌هسته‌ای ایران در نشست پنج به علاوه یک  است.

پایگاه اینترنتی  «پرس تی وی» ‌اشاره می کند: ناظران معتقدند تداوم اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران توسط آمریکا ، به منظور فلج کردن کشور، اقدامی با هدف تغییر در جمهوری اسلامی ایران است. کشورهای غربی تاکنون هیچ شاهدی دال بر این که ایران با اجرای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، اهداف نظامی دارد، ارائه نداده‌اند. در حالی که ایران عضو ان.پی.تی  است و شعار ایران این است که ، انرژی هسته ای برای همه، سلاح‌  هسته‌ای برای هیچ کس.

پرس تی ‌وی با «سائول لانداو» معاون رئیس موسسه مطالعات سیاسی در برکلی، گفتگویی کرده است و از وی می پرسد: با نگاهی به آمار و ارقام در باره افزایش قیمت نفت، این مساله  به خوبی روشن است که به موازات آن‌ چه  آمریکا دوست دارد، نشان دهد که اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این کشور را منزوی کرده است، این مسئله دارای پیامدهای جهانی نیز هست. نظر شما در این باره چیست؟

لانداو پاسخ داد: من فکر می‌کنم که آمریکا یک بار دیگر تصمیم گرفته است که ایران را به علت سرپیچی‌اش مجازات کند و این گناه بسیار بزرگی است. کوبا، هزینه این نافرمانی خود را بیش از پنجاه سال است که می‌پردازد و این مجازات‌ها همچنان نیز ادامه دارد و ایران نیز در حال حاضر آخرین کشوری است که می‌خواهد هر چه را   دوست دارد انجام دهد و نه آن‌چه   آمریکا می‌گوید باید انجام بدهد.

پرس تی‌ وی در ادامه این گفتگو از لانداو می پرسد: باید به این حقیقت توجه کرد که آمریکا پیش از این موضوع  گفتگوی مستقیم با ایران ، برنامه‌های هسته‌ای این کشور را به عنوان نوعی حسن نیت مطرح کرده است. با وجود این کاملا روشن است که آمریکا برای کشاندن ایران بر سر میز مذاکره از سیاست «چماق و هویج » استفاده می‌کند. آیا این، سیاست نتیجه می‌دهد؟

لانداو پاسخ داد : من فکر نمی‌کنم که این سیاست، نتیجه بدهد و فکر می‌کنم که این یک سیاست احمقانه و ریاکارانه است. تنها کشوری که از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرده، آمریکا است. آمریکاست که دارای بزرگترین زرادخانه‌سلاح‌های هسته‌‌ای است و تنها رژیمی که به توسعه سلا‌ح‌های هسته‌ای اقدام کرده و از امضای معاهدات آن خودداری کرده  ، رژیم اسرائیل است که بهترین دوست آمریکا محسوب می‌شود. بنابراین من فکر نمی‌کنم که روی آوردن به سلاح‌های هسته‌ای رویکرد خوبی برای کشورها باشد.

 لانداو افزود: فکر نمی‌کنم آمریکا در موقعیتی باشد که به دیگر کشورها بگوید چگونه برنامه‌های هسته‌ای خود را به پیش ببرند. در حالی که ما خودمان )آمریکا( بیش از همه، هزاران سلاح‌هسته‌ای داریم و در هر زمانی هم آماده‌ایم که از آن‌ها استفاده کنیم. در حقیقت ما (آمریکا) تنها کشوری هستیم که از آن استفاده کرده است.

لانداو اشاره کرد: من در این مسئله هیچ نشانه ای از اخلاق نمی‌بینم که به کشور دیگری گفته شود چه کاری انجام دهد و سپس دولتی به دلیل این‌که نمی‌خواهد خواسته آمریکا را اجرا کند، مجازات شود.

پرس تی‌ وی در ادامه این گفتگو از لانداو می پرسد : همان‌طور که می‌دانید گفتگوهای هسته‌ای پنج به علاوه یک  در اواخر همین ماه با هدف اعتماد سازی برگزار می‌شود که به منظور پیشرفت در گفتگوها لازم است، با توجه به این اقدام اخیر آمریکا در تحریم ایران، شما چشم‌انداز این گفتگوها  را چگونه ترسیم می‌کنید؟

لانداو پاسخ داد: من فکر می‌کنم هز زمان که آمریکا، برتحریم‌های خود علیه  کشوری دیگری شدت بخشد ، آن‌ها کمربندهای خود را محکم‌تر می‌بندند. ما این مسئله را بارها و بارها شاهد بوده‌ایم .لانداو،  اعمال تحریم ها را ، یک «اقدام احمقانه» خواند و گفت: آمریکا به جای این‌که تهدید کند و به مجازات مردم در سراسر جهان مشغول باشد، بهتر است، به مذاکره روی آورد.

این تحلیگر سیاسی هم چنین اضافه کرد: مگر ایران با آمریکا چه کرده است؟ ایرانی‌ها، هیچ‌گاه سعی نکرده‌اند که دولت آمریکا را سرنگون کنند. این دولت آمریکا بود  که در سال هزار و نهصد و پنجاه و سه ، دولت ایران را سرنگون کرد. این اقدام آمریکا سرنوشت مردم ایران را تغییر داد. ایران با آمریکا چه کرده است؟ پاسخ به این سئوال بسیار دشوار است، ایران از خواست آمریکا سرپیچی کرده است و می‌خواهد که یک کشور مستقل باشد.

این تحلیلگر سیاسی در پایان این گفتگو می افزاید: آمریکا حق ندارد کشور دیگری را تنها به این دلیل ساده که دوست دارد کاری را که می‌خواهد انجام دهد، مجازات کند. این کار از نظر اخلاقی و وجدانی درست نیست و به آمریکا هم هیچ ربطی ندارد.
برچسب ها: آمریکا ، ایران ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.