سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اضافه وزن و خطر بروز بيماري‌هاي لثه

چاقي خطر ابتلا به بيماري‌هاي لثه را افزايش مي‌دهد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب‌دا، به نقل از نشريه باليني جنرال دنتيستري، تيمي از محققان با انجام مطالعات خود دريافتند چاقي علاوه بر آن كه يك عامل خطر براي توسعه ديابت نوع 2، بيماري‌هاي قلبي و انواع سرطان‌ها محسوب مي‌شود مي‌تواند باعث وقوع بيماري‌هاي لثه نيز بشود.

براساس اين گزارش محققان افزودند: بدن افراد چاق به طور بي‌وقفه پروتئين‌هايي با خواص التهابي به نام سايتوكاين‌ها را توليد مي‌كند كه آنها به طور مستقيم مي‌توانند باعث آسيب بافت لثه يا كاهش جريان خون به بافت لثه شده و باعث ترويج بيماري‌هاي لثه شوند. 

اين گزارش مي‌افزايد: نيمي از جمعيت 30 ساله ومسن‌تر در آمريكا تحت تأثير بيماري لثه (عفونت و التهاب مزمني است كه دراطراف لثه و بافت نگهدارنده اطراف دندان رخ مي‌دهد) قرار مي‌گيرند كه بيماري لثه به خودي خود نيز باعث افزايش مجموعه‌اي از سايتوكاين‌هاي خاص خودش مي‌شود و سطح اين پروتئين‌ها در جريان خون به تنظيم يك واكنش زنجيره‌اي ساير بيماري‌هاي التهابي در سراسر بدن كمك مي‌كند.

به گفته محققان تحقيق در مورد ارتباط چاقي و وقوع بيماري‌هاي لثه هنوز هم ادامه دارد كه در اين ميان چيزي كه مهم است مراجعه به دندانپزشك به صورت حداقل 2 بار در سال است كه اين موضوع ضمن پيشنهاد استراتژي‌هاي پيشگيرانه مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي لثه را ارزيابي نمايد./ع2

برچسب ها: لثه ، سرطان ، بیماری ، قلبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.