سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمایشگاه رودووزیهای سنتی ایرانی متعلق به سده 12 ه. ق در موزه حوضخانه

به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نمایشگاهی از رودوزی های سنتی ایرانی که اغلب آن ها متعلق به سده 12 و 13 هجری قمری می باشند در موزه حوضخانه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ مهناز اسدی، مسئول موزه حوضخانه با بیان این مطلب اظهار داشت: همزمان با 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه ای از رودوزیهای سنتی ایرانی شامل تابلوها و پرده هایی از انواع پته دوزی، گلابتون دوزی، ده یک دوزی، ابریشم دوزی، کتیبه دوزی، نقش دوزی، ترمه دوزی، قلاب دوزی، بخارا دوزی، خامه دوزي، فلز دوزي، شماره دوزي، رشتی دوزی و زری دوزی در معرض دید علاقه مندان و هنردوستان قرار گرفته است.
وی افزود: در نقش آفرینی این آثار از انواع نقوش درختی، بته جقه ای، نقش افشان، لچک ترنجی، سرترنجی و غیره بهره برده شده است و اغلب آثارمتعلق به اواخر سده 12 و سده 13 ه. ق می باشند.  
اسدی با بیان این که اصطلاح رودوزی به هنری گفته می شود که طی آن نقوش مختلف بر روی پارچه های بدون نقش از طریق دوختن یا کشیدن قسمتی از نخهای تار و پود پارچه به وجود می آید توضیح داد: رودوزیهای سنتی ایرانی، آن دسته از هنرهای سنتی و صنایع دستی کشورمان می باشند که بر اساس آنها، طرحها و نقوش سنتی با استفاده از انواع سوزن و قلاب و نظایر آن و ضمن بهره گیری از انواع نخهای رنگین یا فلزی بر روی پارچه دوخته می شود و گاه نیز طرحها و نقوش با کشیدن بخشی از نخهای تار یا پود و یا تار وپود همراه با عملیات تکمیلی دیگر بر روی پارچه پدید می آید.
وی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه تا 15 اسفند ماه در موزه حوضخانه برپاست و علاقه مندان جهت بازدید می توانند همه روزه از ساعت 30/8 تا 17 به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.