سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دغدغه باغداران سميرمي در پايتخت سيب ايراني

سميرم پايتخت سيب ايران به دليل نبود مديريت جامع باغداران با مشکلات فراواني مواجه شده است.

محمد‌تقي جعفري، کشاورز نمونه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: به دليل شرايط آب و هوايي و نوع خاک سميرم، اين شهر به نام پايتخت سيب ايران معروف است.

وي گفت: در حال حاضر 36 هزار هکتار باغ سيب در سميرم وجود دارد و محصول امسال اين شهرستان چيزي بالغ بر 350 هزار تن يعني 30 درصد بيشتر از پارسال بوده است.

اين کشاورز نمونه به شرايط اين محصول در اين شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به اينکه ميزان توليد سيب اين شهر در مقايسه با پارسال افزايش داشته اما همچنان کشاورزان اين بخش با مشکل فروش محصولات مواجه هستند.

جعفري علت اين مشکل را نبود مديريت واحد دانست و گفت: نبود مديريت واحد و طرح جامع در محصولات کشاورزي باعث شده که حجم محصول بالا در سال زارعي به درستي فروخته نشود و صادرات و واردات اين محصول به خوبي مديريت نشود.

جعفري تأکيد کرد: تجربه باغداري سيب نشان مي‌دهد که جاي بخش خصوصي در اين زمينه خالي است به ويژه در بخش جمع‌آوري و بسته بندي محصولات حضور بخش خصوصي مي تواند زمينه بيشتري را براي حضور در بازارهاي جهاني فراهم کند. همچنين مي توان از حضور اين بخش براي صنايع تبديلي سيب مثل توليد کمپوت و سردابي سيب بهره برد.

وي خاطر نشان کرد: براي ماندگاري توليد سيب در شهرستان سميرم بايد بيمه باغداران تکميل شود تا بتوان به توسعه پايدار در اين محصول دست يافت./ک

برچسب ها: سیب ، باغ ، سمیرم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.