سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عطسه، علامت خطر است؟

حتما تا به حال شنیده اید که می گویند، عطسه علامت خطر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران:قدیمی ترها همیشه بعد از عطسه کردن، کمی توقف می کنند و چند لحظه ای را صبر می کنند به قول خودشان خطر را با این کار و گفتن یا صاحب صبر و عافیت باشد، به خیر می گذرانند.
حقیقت این ماجرا از آنجا شروع می شود که یونانی ها و مصریان باستان عطسه را علامت خطر می دانستند و رومی های باستان بر این باور بودند که بر اثر عطسه، ارواح شیاطین از بدن خارج می گردند.!
از این رو، برای شخصی که عطسه کرده بود، آرزوی سعادت و خوشبختی می کردند، هنوز هم عده ای عطسه کردن را وسیله پیشگویی قرار داده و بر این باورند که وقتی شخصی در حین ادای کلمات، ناغافل عطسه کند، نیت او برآورده خواهد شد، از این رو، پس از عطسه می گویند: یا صاحب صبر...!
اما چرا پس از عطسه می گویند: عافیت باشه!
ریشه این سخن را باید در روزگاران بسیار دور یعنی در دوران هفدهم میلادی یافت چرا که بیماری طاعون در سراسر اروپا شیوع یافت و هزاران نفر را به مرگ سیاه کشاند، از آن به بعد مردمان اروپا، عطسه را نشانه بیماری طاعون دانستند و زمانی که شخصی عطسه می کرد گمان می رفت که سلامتی آن در معرض خطر باشد به همین خاطر  بعد از عطسه می گفتند: عافیت باشه! یعنی خداوند، سلامت و تندرستی اعطاء فرماید./ل
برچسب ها: عطسه ، خطر ، خوشبختی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.