سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اختراعی که در جامعه مورد استفاده قرار نگیرد به بایگانی مي رود/حضور سرمايه گذاران ميلياردي در جشنواره

دبير پنجمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب با بيان اينكه اختراعات با توجه به نیاز جامعه و مورد استفاده قرار گرفتن آن و البته نداشتن مغایرت های علمی جامعه مورد حمایت مسئولین کشوری برای تجاری سازی قرار می گیرند گفت:اختراعی كه در جامعه مورد استفاده قرار نگیرد به کاغذ و بایگانی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، با پایان یافتن پنجمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب دبیر این جشنواره در گفتگوی ویژه خبری حاضر و به بیان و ارایه نظرات در خصوص این جشنواره پرداخت که در ابتدای این گفتگو آریا الستی دبیر پنجمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب به هدف این جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی بر مبنای علم و فناوری و تولید آن هم اکنون در دوره شکوفایی و رشد علمی قرار گرفته است هدف گذاری ما نیز با توجه بر نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته یعنی ما هدف گذاری خاصی داشته ایم.چنانچه در این جشنواره مهمانان خارجی حضور داشتند و این حرکت برای کشور ما یک حرکت و نرخ صعودی محسوب می شود.
وی افزود: هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره و همچنین سایر جشنواره ها یک کریدور است برای اینکه مخترعین اختراعات خود را مورد ارزیابی قرار داده و بعد از این ارزیابی و ارایه نتیجه مثبت از حمایت های ابتدایی مسئولین و سپس تجاری سازی در خصوص آن اختراع بهره مند شوند.
الستی با اشاره به اینكه که اگر اختراعی در جامعه مورد استفاده قرار نگیرد به کاغذ و بایگانی تبدیل می شود گفت: اختراعات باید در جامعه مورد استفاده قرار بگیرند در غیر این صورت به کاغذ و بایگانی تبدیل شده و سودی ندارد.
چنانچه هم اکنون در کشورهای توسعه یافته بازدهی این اختراعات در حد 3 در هزار است یعنی از هر هزار اختراع 3 تای آن مربوط به  ایده است، بنابراین هدف اصلی ما ایجاد یک محیط سالم و شفاف و البته مطمئن برای دو طرف یعنی مخترع و صنعت است تا هر دو با خیال راحت به بررسی اختراع بپردازند.
وی اظهار داشت: بعد از ارزیابی و حمایت اولیه اختراعات، آن اختراع مورد مشاوره برخی از مسئولین قرار می گیرد تا براساس آن، آن مخترع تصمیم به ارایه اختراع خود در محیط کسب و کار شود.
الستی با بیان این مطلب که این جشنواره برای نخستین بار به صورت بین المللی برگزار شد گفت: امسال برای اولین بار پنجمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب با حضور 30 کشور از کشورهای مختلف به صورت بین المللی برگزار شده و شاهد حضور مهمانان خارجی در این جشنواره بودیم.
چنانچه ما در دو سال گذشته نیز مهمان خارجی را در این جشنواره داشته ایم اما این امر به صورت آزمایشی بوده و مسئولین در امر بین المللی از برگزاری این  جشنواره به صورت بین المللی به دلیل مسائلی از جمله بازارسازی مطمئن نبودند که پس از بررسی دیدگاه های مختلف این جشنواره در دو سال  قبل نهایتا به این نتیجه رسیدیم که این تعاملات بین المللی به مخترعین داخل نه تنها صدمه نمی زند بلکه بازارسازی نیز صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: مخترعین حاضر در این جشنواره به صورت کاملا آگاهانه می توانند با سایر مخترعین از کشورهای مختلف تعامل داشته باشند.
الستی در پاسخ به سوال مجری گفتگوی ویژه خبری مبنی بر حمایت های بنیاد ملی نخبگان از مخترعین اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که تعریف ما از حمایت باید مشخص شود چرا که یک اختراع  شاید به تولید و رشد برسد اما باید مورد قبول مردم باشد و مخترع کسی است که مسئولیت تولید را در نظر می گیرد و فعالیت های زیادی در این خصوص انجام می دهد.
چنانچه بعد از این موضوع مخترع باید با ادبیات کسب و کار آشنایی داشته باشد و مهمترین وظیفه خود را هم اکنون بنیاد ملی نخبگان در برقراری یک محیط شفاف برای رشد و صعود این اختراعات در دو طرف معامله می بیند.
وی با بیان اینکه امسال دو سرمایه گذار با مبالغ 12 میلیارد تومان و 15 میلیارد تومان حاضر به سرمایه گذاری برای اختراعات شدند گفت: در این نمایشگاه امسال سرمایه گذاران مختلفی برای سرمایه گذاری بر روی اختراعات حاضر در نمایشگاه با مسئولین به بحث و گفتگو پرداختند، چنانچه دو سرمایه گذار با مبلغ های 12 و 15 میلیارد تومان حاضر به سرمایه گذاری شدند و این امر نشان از موقعیت بالای حضور مخترعین در چنین نمایشگاه هایی است.
وی افزود: در این نمایشگاه برای نخستین بار از 6 هزار شرکت خصوصی دعوت به عمل آمده و ما از همه آنها می خواهیم که اگر معامله ای با مخترعین بسته اند ما را نیز در جریان بگذارند.
الستی در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه چه طرح هایی مورد حمایت قرار می گیرند گفت: شرط ابتدایی این کریدور بخش داوری و ارزیابی است، چنانچه تاکنون 11 هزار اختراع مورد ارزیابی قرار گرفته اند یکی از خصوصیات اصلی در مورد حمایت قرار گرفتن این اختراعات این است که طرح مغایرت علمی نداشته باشد البته این را نیز بیان کنم که در چنین جشنواره ای گنجایش حضور 11 هزار اختراع وجود ندارد بنابراین از این تعداد اختراع 700 مورد پذیرفته و 300 مورد، مورد داوری قرار گرفته و در نهایت 260 اختراع به مرحله تجاری سازی و سرمایه گذاری قرار گرفته است.
یکی دیگر از شرط هایی که طرح ها مورد حمایت قرار می گیرند بررسی وضعیت کاربردی شدن و مورد نیاز قرار گرفتن جامعه است.
وی تصریح کرد: البته هیچ ضمانتی در خصوص 260 طرح برای رسیدن به مرحله تجاری سازی وجود ندارد چرا که وظیفه ما ارایه مشاوره و کمک در خصوص تجاری سازی است، البته برای جلب حمایت سرمایه گذار ما اقدامات موثری انجام می دهیم که کمک های اولیه از جمله ارایه 1 تا 5 میلیون به صورت نقدی به مخترعین برای اینکه اختراع خود را مورد قبول در  سطح جامعه و صنعت های تجاری سازی قرار دهند.
وی افزود: در این سه روز جشنواره 11 کارگاه آموزشی برگزار شده که شرکت های مختلف و البته مخترعین با مراکز تکنولوژی و بازاریابی آشنا شدند.
وی در خصوص حمایت از مخترعین اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان سعی کرده حتی از منابع خودش برای حمایت از مخترعین استفاده کند، همچنین از امسال حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و یا صندوق نوآوری و شکوفایی نیز از مخترعین در صورت کمبود صورت می گیرد.
دبير پنجمين جشنواره نوآوري و شكوفايي انقلاب در پایان در مورد بخش بین الملل این نمایشگاه و نظرات مهمانان خارجی اظهار داشت: امسال شاهد حضور حدود 90 اختراع از 31 کشور جهان و 4 نهاد بین المللی در این نمایشگاه بودیم چنانچه رئیس فدراسیون مخترعین جهان نیز برای نخستین بار در این نمایشگاه حاضر شد و از موقعیت های مختلف خصوصی و عمومی این نمایشگاه ابراز شگفتی کرد و بیان داشت: که من از این همه اختراعات شوکه شدم و تاکنون تا این حد و تا این سطح اختراع و نوع برخورد مخترعین و بازدید کنندگان را ندیده بودم./س
برچسب ها: اختراعات ، حمایت ، علمی ، نوآوری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.