سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

از بختك نترسيد

يك روان‌پزشك گفت: فلج خواب نوعي اختلال خواب است كه در آن ذهن فرد بيدار است و بدن در خواب به سر مي‌برد. در اصطلاح عاميانه به فلج خواب "بختك" مي‌گويند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر عارفه مبشر اظهار كرد:‌ در اين حالت، فرد در انجام حركات احساس ناتواني مي‌كند. اين حالت در زمان آغاز خواب يا بيدار شدن شيوع بيشتري دارد.

 

وي افزود: اين اختلال گاه با توهم شنوايي و بينايي همراه است. معمولا فلج خواب از يك تا چند دقيقه طول مي‌كشد و سپس دوباره به حالت خواب معمولي برمي‌گردد.

 

مبشر تصريح كرد: اين اختلال شيوع زيادي دارد و 50 درصد افراد در زندگي خود اين حالت را تجربه مي‌كنند، البته در جوانان كمتر مشاهده مي‌شود.

 

اين روان‌پزشك ادامه داد: فلج خواب گاه به دليل بي‌خوابي يا خوابيدن بيش از حد معمول رخ مي دهد. استرس، به هم خوردن نظم خواب، مصرف برخي داروها و افسردگي نيز مي‌تواند در ايجاد اين اختلال موثر باشد.

 

مبشر گفت: در صورت وجود هر يك از اين دلايل مي‌توان با حل مشكل زمينه‌اي، اين اختلال را نيز رفع كرد. گاه با بروز اين اختلال، افراد به شدت مي‌ترسند و تصور مي‌كنند كه سكته كرده‌اند در حالي كه اين اختلال، مشكل بزرگي نيست و تا زماني كه فرد زياد اذيت نشده باشد نيازي به درمان ندارد.

 

وي با بيان اين‌كه شيوع فلج خواب در زنان بيشتر است، افزود: رعايت بهداشت خواب و خوابيدن در زمان مناسب مي‌تواند اين مشكل را حل كند.

 

اين روان‌پزشك توصيه كرد: افرادي كه دچار اختلال خواب هستند بهتر است چرت روزانه خود را ترك كنند./س
برچسب ها: بختک ، نترسید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.