سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

چه بخوریم تا دهانی خوشبو داشته باشیم؟

بوی بد دهان، از آن مشکلاتی است که می‌تواند آن چنان باعث آزار انسان بشود که روابط اجتماعی او را مختل کند و حتی باعث گوشه‌نشینی و انزوای او شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه ائمه معصومین(ع) و پیشوایان دینی ما را به یکسری امور سفارش کرده‌اند که می‌توانیم با رعایت آنها دهانی خوشبو داشته باشیم:

پیامبر خدا(ص): "مویز، چه نیکو خوراکی است! پِی را استحکام می‏‌بخشد، بیماری را از میان می‏‌بَرَد، خشم را فرو می‏‌نشانَد، پروردگار را خشنود می‏‌سازد، بلغم را می‏‌بَرَد، بوی دهان را خوش می‏‌سازد و رنگ را صفا می‏‌دهد1".

امام صادق(ع): "چه نیکو لقمه‏‌ای است پنیر! دهان را تَر و تازه می‏‌کند، بوی دهان را خوش می‏‌سازد، غذای پیشین را هضم می‏‌کند و غذا را مطبوع می‏‌سازد2".

آن حضرت همچنین فرمود: "حَوْک (بادْروج)، سبزی پیامبران است. بدانید که در آن، هشت ویژگی است: هَضم‏‌کننده است؛ گرفتگی‏‌های عروق و مجاری را می‏‌گشاید؛ آروغ را خوش‏بو می‏‌سازد؛ دهان را بوی خوش می‏‌بخشد؛ اشتهاآور است3".

- به نقل از ایّوب بن نوح، یکی از کسانی که با امام کاظم علیه‏‌السلام بر سرِ سفره‏‌ای حضور یافته بود، برایم نقل کرد که ایشان، بادروج خواست و فرمود: «دوست دارم غذا را با آن آغاز کنم. انسدادها را باز می‏‌کند، غذا را دوست‏‌داشتنی می‏‌سازد و . . . غذای خویش را با آن، پایان ده؛ زیرا آنچه را پیش‏تر بوده، گوارش می‏‌دهد و آنچه را پس از آن خواهد بود، دوست‏‌داشتنی می‏‌سازد، سنگینی را از میان می‏‌برد و بوی آروغ و بوی دهان را خوش می‏‌سازد4".

- به نقل از فرات بن احنف: از امام صادق علیه‌‏السلام درباره تَرِه پرسیدند. فرمود: "بخور؛ چراکه در آن، چهار ویژگی است: بوی دهان را خوش می‏‌سازد5".

امام علی(ع) نیز در حدیثی می‌فرمایند: "جویدن کُنْدُر، دندان‏‌ها را استحکام می‏‌دهد، بلغم را می‏‌راند و بوی بد دهان را می‏‌بَرَد6".

امام صادق(ع) همچنین فرمود: "چهار چیز است که دیده را جلا می‏‌دهد و سود دارد و زیانی نمی‏‌آورد7".

درباره آنها از او پرسیدند، فرمود: «آویشن و نمک که چون در بر هم قرار گیرند . . . بادها را از دل برون می‏‌رانند، انسداد را می‏‌گشایند، بلغم را می‏‌سوزانند، آب را در بدن به جریان درآورند، بوی دهان را خوش می‏‌سازند، معده را نرمی می‏‌دهند، بوهای بد را از دهان ببرند»./س

برچسب ها: خوشبو ، دهان ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
بابک
۱۲:۵۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۱
واقعا دستتون درد نکنه
از این جور مطالب بیشتر بگذارین
خیلی هم آموزنده هستش
با تشکر