سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عراقچی در نشست مشترک وزارت امور خارجه،‌ وزارت دفاع و وزارت کشور:

سياست خارجي يکي از شاخص‌هاي اصلي در تامين امنيت ملي کشور است

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه گفت: سياست خارجي کشورمان طي 30 سال گذشته يکي از مهم‌ترين شاخص‌هاي اصلي در تامين امنيت ملي در کشور است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "سيد عباس عراق‌چي" معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در نشست مشترک وزارتخانه‌هاي امور خارجه، کشور و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، تحت عنوان "امنيت ملي و سياست خارجي" که صبح امروز در نمايشگاه مصلي تهران برگزار شد، تامين امنيت ملي هر کشور را از مهم‌ترين اولويت‌هاي آن کشور تلقي کرده و اظهار داشت: افزايش توان نظامي و آمادگي بالاي دفاعي يک کشور مي‌تواند از عوامل مهم در تامين امنيت آن کشور به شمار رود که تجهيز تسليحات پيشرفته و افزايش توان امنيت ملي در تحقق بخشي آن موثر خواهد بود.

وي عوامل طبيعي و جغرافيايي کشور همچون دسترسي به آب‌هاي آزاد، وسعت آن سرزمين و چگونگي قرارگيري با همسايگان آن کشور را از ديگر عوامل در حفظ و تامين امنيت يک کشور دانست و افزود: تقويت بنيه مالي کشور، افزايش ظرفيت‌هاي تجاري و تامين منابع اقتصادي و آبي مي‌تواند در حفظ امنيت يک حکومت موثر باشد.

عراق‌چي با تاکيد بر تقويت مولفه‌هاي سياسي در حفظ و تامين امنيت ملي کشور تصريح کرد: وحدت ملي،‌ تقويت روحيه ملي، ميزان مشارکت سياسي مردم و تاسيسات سياسي يک کشور و همچنين افزايش توان مديريتي آن در حفظ مولفه‌هاي امنيت ملي يک کشور محسوب مي‌شود.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه به نقش برجسته سياست خارجي کشورمان اشاره و اظهار داشت: سياست خارجي براي تامين امنيت خود و همچنين حفظ آمادگي‌هاي دفاعي کشور، عملکردهاي موفقيت‌آميزي داشته است.

عراق‌چي با بيان اينکه تظاهرات مردم که در موقعيت‌هاي کليدي صورت گرفته حافظ نظام بوده و يکي از نمونه‌هاي مشارکت سياسي مردم در کشور محسوب مي‌شود، افزود: سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران همواره طي سه  دهه گذشته از انقلاب شکوهمند اسلامي، نقش مهمي در تامين امنيت ملي کشورمان ايفا کرده است که يکي از مهم‌ترين شاخص‌هاي آن ايجاد ائتلاف‌هاي سياسي مختلف در منطقه و در راس آن محور مقاومت است.

وي ا دامه داد: محور مقاومت در منطقه که يکي از تهديدات عليه رژيم غاصب صهيونيستي به شمار مي‌رود، به منظور جلوگيري از تجاوزات اين رژيم اشغالگر در منطقه ايجاد شده که نمونه‌هاي بارز آن پيروزي حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطين در جنگ‌هاي 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه است.

عراق‌چي پيروزي در جنگ 8 روزه مقاومت را از دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران دانست و تصريح کرد: تاسيس محور مقاومت در دفاع از مستضعفين، مسلمانان و همچنين تامين امنيت منطقه، بسيار موثر بوده است.

وي با اشاره به بحران سوريه گفت: استکبار جهاني با تمامي توان خود مي‌کوشد تا محورمقاومت را در سوريه در هم بشکند که با وجود گذشت 2 سال از اين بحران، همچنان در اهداف شوم خود ناکام مانده است.

معاونت آسيايي و اقيانوسيه وزارت امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک اقتدار منطقه‌اي در آينده به منصه ظهور خواهد رسيد، افزود: مشروعيت‌سازي در نظام از ديگر مولفه‌هاي حفظ امنيت ملي کشور است که با وجود آن حمله به کشور کاهش يافته و به عملکرد موفق سياست خارجي کشور منجر خواهد شد.

وي ادامه داد:‌ نشست‌هاي مهم در کشور از جمله کنفرانس سازمان جنبش عدم تعهد، سازمان همکاري‌هاي اسلامي و ديگر نشست‌ها از نمونه‌هاي بارز مشروعيت‌سازي در کشور است.

عراق‌چي با بيان اينکه اعمال تحريم‌هاي يک‌جانبه غرب عليه ايران براي پوساندن نظام از داخل و تهديد آن صورت گرفته است، اظهار داشت: سياست خارجي همواره در مقابله با تحريم‌ها عملکرد بسيار موفقي داشته و توانسته در عرصه‌هاي مهم اقتصادي، اين مهم را تحقق بخشد.

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه در هم شکستن تحريم‌ها عليه کشورمان هيچ‌گاه با دور زدن آن محقق نخواهد شد، تصريح کرد: در هم شکستن تحريم‌ها به معناي يافتن بازارهاي جديد منابع جديد و همچنين مکانيزم‌هاي جديد است که سياست خارجي همواره در اين امر بسيار موفق عمل کرده است.

وي در پايان يادآور شد: تامين امنيت ملي در عرصه‌هاي اقتصادي و ديگر عرصه‌ها و همچنين کمک به مبارزه با تروريسم در منطقه از ديگر دستاوردهاي سياست خارجي کشورمان بوده که با تمام قوا در اين مسير حرکت خواهد کرد.

انتهاي پيام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.