سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

اجرای طرح مشارکتی تبدل دیمزارهای کم بازده به علوفه کاری

طرح مشارکتی تبدل دیمزارهای کم بازده به علوفه کاری در بیش از هزار هکتار از حوزه های آبخیز خراسان شمالی اجرا شد .

  

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت : تا کنون 10 هزار و 300 هکتار از حوزه هایآبخیز استان شامل دیمزارهای پرشیب و کم بازده تحت عملیات علوفه کاری قرار گرفته است .

موسی صابری بابیان اینکه این طرح با هدف کاهش فرسایش خاک و سیلاب ،افزایش پوشش گیاهی ،تولید علوفه مراتع و افزایش در آمد آبخیزنشینان روستایی اجرا می شود ،گفت : این طرح به صورت مشارکتی در اراضی مستثنیات اشخاص اجرا شده بذرهای یونجه دیم و جوبه صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد .

وی افزود : سازمان جنگلها ،مراتع و آبخیزداری کشور متولی حفاظت خاک کشور از فرسایش در این راستا با اجرای طرح های آبخیزداری ،مرتعداری و مدیریت چرای دام سعی دارد به اهدافی همچون حفظ آب و خاک ،کاهش میزان فرسایش و رسوب ،افزایش تولید علوفه مراتع و تقلیل آثار زیانبار سیلاب دست یابد .

وی با اشاره به به اینکه طرح های اجرایی بدون حضور و مشارکت بهره برداران ،موفق نخواهند بود گفت :بر این اساس به منظور جلب و حمایت مشارکت مردمی با استفاده از منابع تسهیلات بانکی ،طرح های توسعه بخش کشاورزی ،اقدامات جدی را در دستور دارد.

صابری گفت :بهره برداران این بخش شامل باغداران و کشاورزان آسیب پذیر سیلاب ،کشاورزان متقاضی تبدیل اراضی شیبدار به کشتهای چند ساله ،متقاضیان زراعت چوب و دامداران طرح های مرتعداری می باشند که می توانند به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محل سکونت خویش مراجعه و از کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را اخذ کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ،افزود :طرح های آبخیزداری که بهره برداران و آبخیزداران می توانند اجرا کنند شامل احداث بندهای خاکی و سنگی کنترل سیل و رسوب ،کشت علوفه ،تبدیل اراضی شیبدار به باغات مثمر ،کپه کاری بذرپاشی در مراتع دارای پروانه بهره برداری می باشد که کارشناسان آبخیزداری شهرستانها ی تابعه آمادگی لازم برای ارائه مشاوره های فنی ،ارائه دستور العمل های اجرایی و نظارت در زمان اجرا را دارند./س

برچسب ها: طرح ، مشارکتی ، علوفه کاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.