سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان نشريه "فارن پاليسي":

آمريكا در ايجاد راه جايگزين مبادلات تجاري در مقابل ايران شكست خورده است

"فردريك استار" در مقاله جديد خود در نشريه "فارن پالسي" به ناكارآمد بودن سياست هاي تخاصمي آمريكا در مقابل ايران اشاره و از ايران بعنوان پلي در بخش تجارت جهاني ياد مي کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پاليسي، نويسنده در ابتداي مقاله به ناكارآمدي تحريم هاي آمريكا عليه ايران اشاره مي كند و مي گويد "تحريم ها با هدف به زانو درآوردن ايران و عقب نشيني آن كشور از برنامه هسته اي خود بازدارد اما در اين سياست شكست خورده است." 

نويسنده همچنين به شكست آمريكا در ايجاد مانع در راه روابط تجاري جمهوري اسلامي ايران با ساير كشورها اشاره مي كند و مي گويد "آمريكا در ايجاد راهي جايگزين براي ارتباط با افغانستان شكست خورده است و نمي تواند خطوط بزرگ نفتي خود را از درياي عرب عبور دهد تا بتواند به آبهاي گرم  و افغانستان و كشورهاي آسياي مركزي دسترسي پيدا كند."

نويسنده در ادامه به گسترش روابط تجاري ايران با ساير كشورها از طريق راه ارتباطي خليج فارس اشاره مي كند و مي افزايد "بدليل همين ناكامي آمريكاست كه كشتي هاي چيني، روسي، هندي و راوپائي راه جايگزين ديگري جز مسيرهاي ارتباطي ايران را در اختيار ندارند و بايستي از بندرعباس عبور نمايند. حجم مبادلات تجاري سالانه ايران از طريق راه ارتباطي بندرعباس در حدود 90 ميليون تن بوده است. ميزان مبادلات هند و روسيه با ايران بهبود يافته است و تبادل كالا از طريق خليج فارس انجام مي شود. منطقه آزاد چابهار به بهترين محل در خليج فارس براي  مبادلات تجاري تبديل شده است." 

وي در ادامه با اشاره به موفقيت ايران در معاملات تجاري با كشورهاي همسايه مي گويد "بسياري از نقل و انتقالات تجاري كشور افغانستان از همسايگان اصلي ايران از طريق بنادر جمهوري اسلامي ايران صورت مي پذيرد و اقتصاد افغانستان وابسته به ايران است. همچنين بنادر شمالي بندر چابهار نيز روزانه شاهد بيشترين ميزان حمل و نقل كشتي هاي ورودي از آسياي مركزي، روسيه و كشورهاي اروپائي هستند." 

نويسنده با اذعان به ناكامي آمريكا پس از بيان موفقيت هاي تجاري ايران مي افزايد "در اينجا نيز آمريكا بازنده ميدان بوده است. براي سالهاي متمادي دولت آمريكا چشمان خود را بر روي نقش كليدي بنادر ايراني در مبادلات تجاري منطقه خليج فارس بسته است. آمريكا در گشودن راههاي تازه بسيو درياي عرب و شمال افغانستان از طريق پاكستان شكست خورده است. همچنين هنوز هم انتقال گاز ايران از طريق تركمنستان به افغانستان و پاكستان صورت مي پذيرد." 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.