سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحيمي در بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي:

توليدات علمي ما 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمي جهان است/ دولت از پژوهشگران حمايت مي‌كند

معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينكه تعداد دانشجويان در مقايسه با قبل از انقلاب 20 تا 25 برابر شده و اين در حالي است که جمعيت کشور حدود دو برابر شده است، گفت: هم‌اکنون بيش از 2 درصد توليدات علمي جهان را در اختيار داريم و درحال حاضر هم، توليدات علمي ما 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمي جهان است.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، محمدرضا رحيمي صبح امروز(سه‌شنبه) در بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي با تبريک ايام دهه مبارک فجر و گراميداشت ياد معمار کبير انقلاب اسلامي گفت: پيروزي انقلاب اسلامي و حماسه پرشکوه ملت در دوران دفاع مقدس، برخاسته از روحيه‌اي بود که حضرت امام (ره) آنرا بارور نمود و باعث تحولي عظيم در فرهنگ ملت ايران شدند.

وي در ادامه با بيان اينکه در جهان امروز پيشرفت و توسعه کشورها بر مبناي علم و دانش استوار است، خاطرنشان کرد: پژوهش و توليد علم و فناوري از مهمترين عناصر رشد و توسعه اقتصادي، ‌اجتماعي،‌ فرهنگي، ‌صنعتي و سياسي هر کشور به حساب مي‌آيد و توفيق در اين زمينه‌ها در صورتي محقق مي‌شود که در برنامه ريزي‌هاي هدفمند و کلان کشور، ‌توجه شايسته‌اي به امر پژوهش و فناوري صورت پذيرد.

رحيمي با اشاره به پيشرفت‌هاي کمي و کيفي آموزش عالي کشور بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، تصريح کرد: تعداد دانشجويان در مقايسه با قبل از انقلاب 20 تا 25 برابر شده و اين در حالي است که جمعيت کشور حدود دو برابر شده است.

وي افزود: در حال حاضر حدود 4.5 ميليون دانشجو از جمله 500 هزار نفر در مقاطع تحصيلات تکميلي شامل60 هزار نفر در مقطع دکتري، مشغول به تحصيل هستند و تعداد اعضاي هيات علمي نيز هم‌اکنون به 65 هزار نفر افزايش يافته است.

معاون اول رئيس جمهور تاکيد کرد: در صورت هدايت و مديريت صحيح اين خيل عظيم دانش‌پژوهان بويژه دوره دکتري، مي‌توان دستاورد‌هاي علمي كشور را به شدت افزايش داد و با تغيير رويکرد توسعه علم و فناوري به چرخه ايده تا توليد محصولات، به کسب و کار دانش بنيان دست يافت.

رحيمي با تاکيد بر اينکه امروز دنيا به رشد بي‌نظير نظام جمهوري اسلامي در موضوع علم و فناوري اذعان دارد، گفت: هم‌اکنون بيش از 2 درصد توليدات علمي جهان را در اختيار داريم در حالي که اين رقم در ابتداي دولت نهم حدود سه دهم درصد بود.

وي ادامه داد: در سه، چهار سال اخير رتبه كشورمان در علومي مانند ريزفناوري، انرژيهاي نو، زيست محيطي، هوافضا و فناوري اطلاعات 8 تا 15 رتبه ارتقا يافته و طي چند سال آينده از نظر توليد علم به جايگاه تک رقمي جهان خواهد رسيد كه درحال حاضر هم، توليدات علمي ما 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمي جهان است.

معاون اول رئيس جمهور گفت: در سال‌هاي اخير، دشمنان نظام و ملت تمام تلاش خود را به کار بردند تا با تحريمهاي چندجانبه و بين‌المللي، مانع توسعه ايران شوند که عليرغم تشديد اين روند و تلاش‌هاي مذبوحانه دشمنان براي زمين‌گير کردن سرمايه‌هاي مادي و معنوي کشور، خوشبختانه با همت والاي متخصصان و دانشگاهيان، نه تنها چرخ بخش‌هاي مختلف صنعت متوقف نشد، بلکه هر روز دستاوردي جديد به منصه ظهور رسيد و با حمايت مراکز علمي وتحقيقاتي، طرح‌هاي عظيمي در صنايع مختلف به نتيجه رسيده که پيش از اين، تصور آن هم دشوار بود.

رحيمي با اشاره به پيشرفت‌هاي متعدد کشور در زمينه‌هاي مختلفي همچون طراحي و ساخت موشک، تجهيزات نوين دفاعي، مجتمع‌هاي عظيم پالايشگاهي پتروشيمي و پيشرفت روزافزون درحوزه‌هاي نانوتکنولوژي و بيوتکنولوژي افزود: اينها تنها گوشه‌اي از دستاوردهاي عظيم و چشمگير فرزندان اين مرز و بوم است و از آن مهمتر اينکه اين پيشرفتها درحالي بدست آمده که بر اثر تحريمها، از بسياري فناوري‌هاي نوين خارجي محروم بوده و تنها بر توانمنديهاي بومي تکيه کرده ايم.

وي اضافه کرد: بررسي عوامل موفقيت در حوزه‌هاي مهم صنعتي کشور در چند سال اخير بيانگر آنست كه برنامه‌ريزي مناسب، همت عالي مديران، و غيرت متخصصان باايمان ايراني باعث شده که عليرغم برخي کاستيهاي مالي وعدم دسترسي به امکانات و تجهيزات پيشرفته وارداتي، شاهد موفقيت بي‌سابقه در اين عرصه باشيم.

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه البته بايد بپذيريم که براي فتح قلّه‌هاي باقيمانده، چالشهايي هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: هنوز زيرساختهاي لازم حقوقي و فني براي پيوند کامل دانشگاه و صنعت فراهم نشده و دستيابي به مزيت رقابتي در اقتصادِ دانش‌بنيانِ مبتني بر دانايي محوري، نيازمند هماهنگي و همکاري کليه نقش آفرينان عرصه علمي كشور است و در اين ميان، توسعه کانونهاي دانش و صنعت، بعنوان اتاق فکر، مي‌تواند به تصميم‌سازي درباره موضوعات مختلف كمك کند .

رحيمي با قدرداني از دانشمندان و پژوهشگران و برگزاركنندگان اين جشنواره، گفت: خواسته قلبي دولت خدمتگذار همواره حمايت از پژوهشگران و اصحاب علم و دانش است و در اين راه از هيچ اقدامي فروگذار نخواهد کرد.

در اين مراسم با حضور معاون اول رئيس جمهور از پژوهشگران و نفرات برتر بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي در بخش هاي مختلف ، با اهداء‌ تنديس و لوح تقدير قدرداني شد .
انتهاي پيام/س2

برچسب ها: رحیمی ، خوارزمی ، رشد علمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.