سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه چيز در مورد بازيهاي معروف All Star

بازيهاي معروف به آل استار كمتر از دو هفته ديگر آغاز مي شوند اما اخبار و حواشي مربوط به اين ديدار از حالا گزارشات مربوط به ليگ NBA را تحت الشعاع قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تا کمتر از دو هفته دیگر مسابقات سالانه معروف به All-Star در تعطیلات بین بازیهای لیگ NBA برگزار می شود و طی چند هفته گذشته بازیکنان حاضر در این دوره، شروع کننده ها و لباس های مخصوص بازی امسال رونمایی شدند. به همین مناسبت عنایت اله آتشی کارشناس بسکتبال در مورد این رویداد جذاب و نمایشی دنیای بسکتبال اطلاعاتی را در اختیار ما گذاشت که در زیر می خوانید:

مسابقات All-Star که به صورت سنتی و نمایشی با حضور بازیکنان خبره به صورت سالانه برگزار می شود از سال 1957 میلادی متداول شده است. جدال امسال بازیکنان دو کنفرانس شرق و غرب لیگ مربوط به فصل 2012-13هم در روز 17 فوریه مصادف با 29 بهمن برگزار می شود.
 
 
 

** نحوه انتخاب بازیکنان

حدود دو ماه قبل از آغاز این بازیها از طریق اینترنت، از هواداران بسکتبال در سراسر جهان درخواست می شود که پنج بازیکن آغازگر هر کنفرانس را انتخاب کنند که این پنج بازیکن باید متشکل از دو بازیکن پست گارد، دو فوروارد و یک سنتر باشد. بازیکنان ذخیره نیز توسط مربیان کنفرانس ها انتخاب می شوند. جالب اینجا است که مربیان حق رأی دادن به بازیکن خودی را ندارند و در صورتی که بازیکنان انتخابی قبل از بازی آسیب ببینند، بازیکن جانشین توسط ناظر فنی بازی تعیین می شود.

** آغازگران بازی امسال

بازیکنان زیر بازی را در قالب نمایندگان دو کنفرانس شرق و غرب آغاز می کنند:

لبرون جیمز و دویان وید از میامی هیت، کارملو آنتونی از نیویورک نیکز، کوین گارنت از بوستون سلتیکز و بروک لوپز از بروکلین نتز بازیکنان تیم منتخب شرق را تشکیل می دهند. در لیست اولیه این تیم به جای بروک لوپز نام راجان راندو بازیکن تیم بوستون قرار داشت که یک هفته قبل به خاطر مصدومیت رباط صلیبی باقیمانده فصل و همچنین بازی آل-استار را از دست داد.

اما در کنفرانس غرب کوبی برایانت از لس آنجلس لیکرز، کوین دورانت از اوکلاهاما سیتی تاندر، کریس پل و بلیک گریفین از لس آنجلس کلیپرز و دوایت هاوارد از لیکرز پنج بازیکن منتخب مردم برای شروع بازی را تشکیل می دهند.
 
 
 

** شصت و دومین دوره بازیها در سالن تویوتا

امسال شصت و دومین دوره بازیهای پرطرفدار آل-استار در سالن تویوتا شهر هیوستون برگزار می شود. تا پیش از بازی سال جاری شرقی ها 37 بار و غربی ها 24 در اين مسابقه برنده شده اند.
در هر دوره از این بازیها MVP یا با ارزشترین بازیکن میدان نیز معرفی می شوند که تاکنون کوبی برایانت و باب پتیت با کسب چهار عنوان پیشتاز هستند.

طبق جدول مربوط به بازیکنانی که بیشترین سابقه بازی در آل-استار را دارند کریم عبدالجبار بازیکن افسانه ای لیکرز با 19 بار سابقه حضور پیشتاز است. شکیل اونیل و با احتساب بازي امسال کوبی برایانت با 15 بار در رده بعدی قرار دارند. کوین گارنت، مایکل جوردن، کارل ملون و جری وست هر کدام 14 بار، چمبرلین، باب كوزي، تیم دانکن و جان هوی چک هر کدام 13 بار، لری برد، الوین هنسی، مجیک جانسون، مویس مالون، حکیم اولاجوان، اسکار رابرتسون و بیل راسل هر کدام 12 بار و چارلز بارکلی در یازده دوره مسابقه ستارگان بازی کرده اند.

سال گذشته این تيم کنفرانس غرب بود که با نتیجه 148 بر 143 برنده بازی شده و کوبی برایانت هم به عنوان MVP بازی برگزيده شد.
 
 
 

** مسابقات دیگر آل-استار

علاوه بر بازی اصلی که بعد از دور رفت مرحله مقدماتی لیگ NBA برگزار می شود، مسابقات دیگری تحت عنوان سال اولی ها و سال دومی ها و مسابقه پرتاب 3 امتیازی برگزار می شود.
مسابقات 3 امتیازی از سال 1986 متداول شد که علاقمندان زیادی هم دارد. در اين مسابقه شش بازیکنی که در طول فصل بیشترین آمار پرتاب 3 امتیازی را دارند شرکت داده می شوند.
لری برد بازیکن تیم سلتیکز اولین برنده مسابقه 3 امتیازی بود.

شرایط پرتاب در این بخش به این شکل است که بيرون قوس 3 امتیازی, پنج نقطه و در هر محل پنج توپ بسکتبال که چهار عدد با رنگ معمولی و یک توپ را با رنگ متفاوت قرار می دهند.
چهار توپ معمولی هر کدام دارای یک امتیاز و توپ رنگی 2 امتیاز هستند و در مجموع برای هر شرکت کننده 30 امتیاز در نظر گرفته می شود. در انتها دو نفری که بیشترین امتیاز را به دست آورده اند با هم به مدت 60 ثانیه رقابت می کنند. هر کدام از بازیکنان که بیشترین توپ را وارد سبد کنند قهرمان پرتاب 3 امتیازی شده و در پايان جایزه نقدی دریافت می کند.

جالب اینکه در سال 2006 درک نویتزکی آلمانی عضو تیم دالاس ماوریکز با 214 سانتی متر قد, قهرمانی مسابقه 3 امتیازی را به دست آورد.

** مسابقه اسلم دانک

این حرکت نمایشی و خیره کننده از سال 1984 وارد بازيها شد. در این مسابقه چهار بازیکنی که در طول فصل اسلم های قوی و زیبا انجام داده اند, انتخاب می شوند.

هر بازیکن در مدت دو دقیقه فرصت دارد که اسلم دانک خود را اجرا کند و به هر نفر هم دو بار فرصت داده می شود. برای اجرای این حرکت پنج داور قضاوت می کنند که از یک تا ده امتیاز برای هر حرکت در نظر گرفته و در این میان حمایت و رأی تماشاگران نیز در امتیازات بی تاثیر نیست.
تاکنون نیت رابینسون 3 بار در سالهای 2006,2009 و 2010 قهرمان اسلم دانک شده و جایزه نقدی خود را دریافت کرده است.

علاوه بر حرکات فوق، مهارتهای فردی نیز جهت نمایش به اجرا در می آیند. این تکنیک بین چهار بازیکن گارد رأس که در طول فصل عملکرد خوبی داشته اند، برگزار می شود.

این بخش از سال 2003 مرسوم شده که در سال اول جیسون کید که در حال حاضر 40 سال سن و در تیم نیویورک عضویت دارد، مقام اول را به دست آورد. در سالهای 2006 و 2007 هم دویان وید بازیکن میامی هیت قهرمان این بخش شد.

** ثبت ركورد تماشاگران در گينس

بیشترین تماشاگر مسابقات ستارگان مربوط به پنجاه و هفتمین دوره در سال 2010 بود که در یک زمین فوتبال شهر کابویز، زمین بسکتبال قرار دادند و 108 هزار نفر موفق به تماشای مسابقه شدند. ركورد اين تعداد تماشاگر در مجله گينس هم ثبت شد.

کمترین استقبال از مسابقه آل-استار مربوط به سال 1961 با هشت هزار نفر است و به طور ميانگين در سال 20 هزار تماشاگر شاهد اين بازيها هستند.

گفتني است بازيهاي امسال با ديدار مربوط به هنرمندان در روز 27 بهمن آغاز مي شود. روز 28 بهمن حركات نمايشي، نمايش پرتاب سه امتيازي و اسلم دانك برگزار خواهد شد و بازي اصلي در روز 29 بهمن انجام مي شود.

امسال براي اولين بار دويان ويد به عنوان كاپيتان كنفرانس شرق و كريس پل به عنوان كاپيتان كنفرانس غرب برگزيده شدند و جايزه تيم برنده نيز به موسسه خيريه برگزيده شده از سوي كاپيتان تيم اهدا مي شود.
برچسب ها: بسکتبال ، آل استار ، nba ، لیگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.