سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

خودكفایی صنعت نفت در ساخت محفظه احتراقی توربین‌های گازی

مدیرعامل شركت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب گفت: با بومی سازی محفظه احتراقی توربین های گازی، صنعت نفت كشور در تعمیر اساسی توربین‌های گازی به دستاورد جدیدی دست یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛' مهندس عبدالامیر حویزاوی افزود: محفظه احتراقی توربین‌های گازی یكی از قطعاتی است كه بالاترین فناوری ساخت را دارد.

وی اظهار كرد: این قطعه یكی از سه بخش مهم توربین گازی و مركز اصلی تولید انرژی حرارتی است و ساخت آن به دلیل پیچیدگی و لزوم استفاده از سوپر آلیاژها بسیار با اهمیت است.

حویزاوی گفت: تیغه‌های قسمت های سرد و گرم دیگر قطعات توربین‌های گازی هستند كه در گذشته با همكاری كارشناسان شركت ملی مناطق نفت خیز و شركت توربین و سازندگان داخلی ساخته شد.

مدیرعامل شركت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب درباره فرآیند ساخت این تجهیز توضیح داد: برنامه ساخت محفظه احتراق یك نوع از توربین های گازی از سه سال قبل آغاز و به ترتیب مراحل اولیه ابعاد برداری، تدوین دانش فنی، تهیه مواد اولیه و تامین دستگاه‌ های مورد نیاز ساخت انجام شد.

وی ادامه داد: پس از ساخت نمونه اولیه و انجام آزمایش‌ های كارگاهی و میدانی، عملكرد این تجهیز از سوی متخصصان فنی و بازرسی مورد تایید قرار گرفت و در چهارمین نمایشگاه تخصصی نفت و گاز خوزستان با حضور وزیر نفت رونمایی شد.

حویزاوی با بیان اینكه هر دستگاه از این نوع توربین نیاز به هشت محفظه احتراق دارد، گفت: هزینه خرید یك مجموعه هشت تایی از محفظه ‌ها براساس قیمت سال‌های قبل حدود سه میلیارد ریال است كه ساخت آن از سوی سازندگان داخلی از خروج مبلغ قابل توجهی ارز از كشور جلوگیری می كند.

مدیر عامل شركت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب افزود: این شركت هم اكنون چند طرح مهم دیگر برای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات اساسی ماشین‌ آلات فرآیندی با همكاری سازندگان داخلی بخش خصوصی در دست اجرا دارد.

وی اظهار كرد: این شركت همچنین با داشتن نیروهای متخصص و توانمند و كارگاه های مجهز، نسبت به تعمیر و ساخت قطعات مورد نیاز واحدهای عملیاتی مناطق نفت خیز جنوب اقدام می‌كند.

حویزاوی در این ارتباط به تعمیر و بازسازی یاتاقان مركزی (سنتربیرینگ) یك نوع از توربین های گازی اشاره كرد و گفت: این قطعه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و این شركت در حال بررسی به منظور تعمیر و بازسازی آن است.

مدیر عامل شركت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب افزود: نمونه‌ای از این قطعه در مراحل اولیه، تعمیر و بازسازی شده و عملكرد آن در حال پایش است كه پس از اطمینان از صحت عملكرد، بازسازی آن میسر خواهد شد.

وی اضافه كرد: تاكنون دو دستگاه سنتربیرینگ مربوط به این توربین ها تعمیر شده كه در مراحل پایانی آزمایش های میدانی قرار دارد و تاكنون نیز كاركرد مطلوبی داشته‌اند.

حویزاوی هزینه خرید هر دستگاه سنتربیرینگ از خارج را دست كم یك میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد كرد و گفت: تعمیر و بازسازی این قطعه مهم علاوه بر صرفه جویی ارزی، نشان دهنده توانمندی متخصصان این شركت است.

مدیر عامل شركت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب با بیان اینكه شركت ‌های سازنده داخلی در سال های اخیر رشد چشمگیری در ساخت قطعات و تجهیزات صنعت نفت داشته‌اند، گفت: به طور قطع و یقین می‌توان گفت: صنعتگران داخلی می‌توانند بالای 90 درصد نیاز كالایی ما را تامین كنند كه نمونه‌هایی از توانمندی‌های آنان در چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خوزستان در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی افزود: با حمایت شركت‌های نفتی، سازندگان داخلی هم اكنون از مرز قطعه سازی عبور كرده و وارد مرحله ساخت مجموعه‌ها و بسته‌های تجهیزات صنعت نفت شده‌اند كه نمونه آن ساخت توربین گازی با قدرت 4500 اسب بخار است.

شركت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب یكی از شركت های تابع شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب است كه تعمیرات اساسی تاسیسات، تجهیزات و انواع ماشین‌آلات فرآیندی با قدرت بالاتر از 4000 اسب بخار را در گسترده عملیاتی مناطق نفت خیز بر عهده دارد.

این شركت با دو كارگاه مركزی اهواز و آغاجاری و سه مركز تعمیر اساسی در اهواز، آغاجاری و گچساران به شركت‌های بهره‌ برداری نفت و گاز كارون، مارون، آغاجاری، گچساران و مسجدسلیمان در زمینه تعمیرات اساسی، خدمات مورد نیاز را ارایه می‌دهد. /س
برچسب ها: خودکفا ، محفظه ، احتراقی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.