سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آدامس و نقش آن در پوسیدگی دندان

همه افراد گاه برای خوش بویی دهان از مواد معطر و آدامس های مختلف طعم دار استفاده می کنند اما آیا می دانید که ماده اصلی تشکیل دهنده آدامس چه اثری بر سلامت دندان ها دارد.

سید منوچهر هاشمی جراح و دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  آدامس به تنهایی عامل پوسیدگی دندان ها نیست بلکه استفاده از آدامس های بدون قند یا Sugar Free پس از هر وعده غذا یا بعد از میان وعده هایی نظیر شکلات و بیسکوییت اثر اسیدی ایجاد شده در محیط دهان را کاهش می دهد.

وی افزود: آب دهان مهم ترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به شمار می رود این مایع پلاک های موجود بر سطح دندان ها را می شوید و اسید های ایجاد شده را خنثی می سازد.

شایان ذکر است که محیط اسیدی دهان، دندان ها را مستعد پوسیدگی می کند در نتیجه جویدن موادی مانند آدامس باعث جاری شدن بزاق بر روی دندان ها می شود این خاصیت را اسید شویی می نامند.

وی خاطر نشان کرد: ترشحات بزاقی و حرکات مکانیکی که در اثر جویدن آدامس صورت می گیرد مواد غذایی باقی مانده در لابه لای دندان ها را می زدايند و باعث تمیزی دندان و لثه می شوند.

نکته: افرادی که دچار عارضه خشکی دهان هستند به دلیل کمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان، به پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد لذا به این افراد توصیه می شود که با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند.

برچسب ها: آدامس ، دندان ، پوسیدگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.