سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عارف:

ورزش یکی از مهم‌ترین راه‌های گفتگو است/وحدت و همبستگی رمز فائق آمدن بر مشکلات است

معاون اول دولت اصلاحات گفت: ورزش یکی از مهم‌ترین راه‌های گفتگو است و همبستگی و تفاهم ملی را افزایش می‌دهد.

 به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف در دیدار جمعی از پیشکسوتان عرصه ورزش کشور با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه وحدت و همبستگی رمز فائق آمدن بر مشکلات است ،گفت: تربیت بدنی مناسب‌ترین و سالم‌ترین راه برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است و باید برای سلامت جامعه به آن بهای لازم داده شود.

معاون اول دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه به مقوله ورزش در کشور نگاهی جدی وجود ندارد، با اشاره به سخن یکی از پیشکسوتان که از مظلومیت ورزش در کشور سخن گفته بود، افزود: اصولا در کشور ما بخش‌های فرهنگی مظلوم واقع شده‌اند که ورزش یکی از این بخش‌هاست و متاسفانه به آن نگاه دست دومی می‌شود در حالی‌که تربیت بدنی با توجه به نقشی که در تعلیم و تربیت و سالم سازی دارد باید یکی از اولویت‌های کشور باشد.


عضو مجمع تشخصي مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ورزش به نوعی زبان مشترک بین همه مردم، فارغ از هر‌گونه تفاوت نژادی و زبانی به شمار می‌رود، تصریح کرد: ورزش یکی از مهم‌ترین راه‌های گفتگو است و همبستگی و تفاهم ملی را افزایش می‌دهد.

وی در همین راستا به دیپلماسی ورزشی اشاره کرد و گفت: استفاده از زبان مشترک ورزش برای افزایش تعامل و گفتمان میان ملت‌ها تاثیری مثبت و غیرقابل انکار دارد، رقابت‌های ورزشی اگرچه نوعی رقابت و زورآزمایی در بطن خود دارند اما دستاوردهای مثبت بی‌شماری دارند که کمترین آن شناخت بهتر یکدیگر و فرهنگ‌های همدیگر است که می‌تواند بر بسیاری از بی اعتمادی‌ها غلبه کند و رفاقت را نتیجه دهد.

عارف با تاکید براینکه ورزشکاران از جمله گروه‌های مرجع در کشور محسوب می‌شوند به علت توسعه نیافتگی ورزش در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از علل اصلی عدم توسعه ورزش در کشور، اشکالات ساختاری و غلبه نگاه دولتی در آن است، باید در این زمینه تلاش کرد تا مردم و بخش خصوصی در مدیریت ورزش نقش‌آفرین باشند

وي تصريح كرد: البته در این زمینه، عدم وجود امکانات کافی، به خصوص برای زنان و جوانان برخی استان‌ها از دیگر عوامل کم توسعه‌یافتگی ورزش در جامعه ماست و در این رابطه، دولت موظف است که با ایجاد فضاهای مناسب امکانات توسعه ورزش همگانی را برای همه اقشار بویژه بانوان فراهم کند.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به تبعیض‌های که بین رشته های مختلف ورزشی وجود دارد بر ضرورت توجه کافی به تمامی رشته‌های ورزشی تاکید کرد.

به گفته عارف ورزش پهلوانی یکی از مزیت‌های فرهنگی ایرانیان است که خصوصیتی بی‌بدیل در میان فرهنگ‌های ملل جهان دارد.  

وي از دیگر عوامل توسعه نیافتگی ورزش در کشور را نداشتن برنامه جامع در این زمینه ذکر کرد و گفت: برای رفع این مشکل، باید نسبت به علاقه مردم در جامعه توجه بیشتر و عمیق‌تری صورت گیرد و حداقل امکانات لازم در همه نقاط کشور با دسترسی آسان به آنها برای تمام مردم فراهم شود.

عارف با بیان اینکه باید سرانه ورزش کشور از وضعیت نامطلوب فعلی به وضعیت مناسبی برسد یکی دیگر از دلایل عدم توسعه ورزش کشور را توسعه نیافتن ورزش در مدارس و دانشگاه‌ها دانست و با اشاره به پتانسیل بسیار زیاد موجود در این دو پایگاه، فقدان تلاش و کوشش کافی مدیریتی در این حوزه را عامل اصلی این امر اعلام کرد.

وی با تاکید بر ضرورت وجود نهادهای تحقیقاتی برای توسعه ورزش کشور کمبود منابع انسانی مجرب و متخصص در این حوزه و در عین حال، فقدان محیط قانونی و حقوقی در ورزش کشور را از جمله مشکلات موجود برشمرد و ضرورت توسعه بیشتر و البته سریع‌تر آن را مورد توجه قرار داد.

معاون اول دولت اصلاحات همچنین توجه به ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای را در کنار ورزش‌های همگانی ضروری دانست و گفت: توجه به این ورزش‌ها نام جمهوری اسلامی ایران را در میادین جهانی پرآوازه می‌کند و تعامل بیشتر با سایر کشورها را نتیجه می‌دهد.

عارف در پایان ضمن تشکر از بیان نظرات راهگشای پیشکسوتان ورزش از همه تلاش‌گران و دست اندرکاران ورزش کشور بویژه افتخارآفرینان و قهرمانان کشور بخاطر زحمات و مجاهدت‌هایشان قدردانی کرد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.