سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مركز پژوهشهاي مجلس منتشر كرد

توانمندسازی فقرا به وسیله حقوق مالکیت

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی متن تهیه شده توسط کمیسیون توانمندسازی حقوقی فقرا در سازمان ملل متحد را ترجمه و منتشر کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، گروه مطالعات محیط کسب و کار این مرکز اعلام کرد: این نوشتار، بخشی از گزارش «قانون کار برای همه، 2008» تهیه شده توسط کمیسیون توانمندسازی حقوقی فقرا در سازمان ملل متحد است. در این بخش از گزارش ، فقدان یا ضعف حقوق مالکیت، علت و ریشه اصلی فقر بیان شده است: لذا به ویژگی‌های کلی اصلاحات نظام مالکیت با تاکید ویژه بر فقرا پرداخته می‌شود. در این گزارش زنان، مردم بومی و حاشیه‌نشینان شهری به عنوان گروه‌های ویژه آسیب‌پذیر شناخته شده‌اند، اما نتایج بحث لزوما به آنها اختصاص ندارد.

نظام مالکیت کارا، به چهار روش عمل می‌کند: نظامی از قوانین که حقوق وتعهدات بین مردم و دارایی‌ها را تعریف می‌کند، نظام حکمرانی ، بازاری برای مبادله دارایی‌ها و ابزار سیاست اجتماعی، با تحلیل این اجزای چهارگانه ، کارکرد نامناسب مدیریت دارایی شناسایی شده و پیشنهادهایی برای بهبود آنها ارائه می‌شوند. پیشنهادها به صورت کلی برای کشورهای در حال توسعه ارائه شده و لازمه به کارگیری آنها ملاحظه و تطبیق بیشتر با شرایط بومی و محلی است.

بر اساس این نوشتار « هر کسی از این حق برخوردار است که به تنهایی و نیز با مشارکت دیگران مالک دارایی باشد... هیچکس را نباید خودسرانه از اموال خویش محروم ساخت».

این گزارش می‌افزاید: رابطه دسترسی عادلانه با حقوق مالکیت، فراتر از نقش آنها به عنوان دارایی‌های اقتصادی است. حقوق مالکیت ایمن و دسترس‌پذیر ، حس هویت، کرامت و تعلق برای مردم با توانایی‌های اقتصادی بسیار متفاوت فراهم می‌کند. حقوق مالکیت، روابط قابل اطمینانی از حقوق و وظایف در میان اعضای جامعه و همچنین نظام به رسمیت شناختن متقابل حقوق و مسئولیت‌ها فراتر از جامعه محلی ایجاد می‌کند. برای بسیاری از افراد فقیر و جوامعی که این افراد در آن زندگی می‌کنند، ارتباط با مالکیت، چیزی بیش از تنها یک مجموعه از تکه زمین‌های اشغال‌شده و استفاده شده است. این بیان واقعی شیوه‌ای از زندگی و روشی است که فقرا و جوامع باید فرصتی برای بهبود، به واسطه کوشش‌های خود داشته باشند.
انتهاي پيام/س2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.