سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

رسانه مهمترین کلید واژه جنگ نرم است

یک مترجم و پژوهشگر عرصه رسانه گفت:سرمایه اجتماعی از طریق ابزارهای رسانه ای محقق می شود ،جنگ نرم مهمترین کلید واژه رسانه است، لذا کارکرد رسانه تغییر نگرش ها است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدجواد استادی مترجم و پژوهشگر در افتتاحیه دوره آموزشی رسش در فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد گفت: اگر یک نگاه به گذشته بیندازیم، ، پس از انقلاب اسلامی تا این لحاظ چه کار کردیم، همراه با آسیب شناسی که در این عرصه چه مسیر سختی را طی کردیم و برای آینده می خواهیم چه برنامه ریزی داشته باشیم

وی با اشاره به اهمیت رسانه در عصر حاضر گفت: امروز باید دیددر این سی و چهارسال در حوزه رسانه و ارتباطات چه برنامه هایی داشتیم، با توجه به اینکه مشهد مقدس پایتخت معنوی ایران است.

استادی ضمن تقدیر از فرهنگسرای رسانه به خاطر توجه خاص مشهد مقدس و برگزاری دوره آموزشی رسش گفت: فرهنگسرای رسانه کاری را امروز انجام می دهد، که متولیان امر رسانه پیگیر وظایف خودشان در مشهد نیستند ، این دوره آموزشی برای اولین بار است که در مشهد به صورت جدی به موضوع رسانه می پردازد.

وی در ادامه به اهمیت دانش رسانه ای اشاره کرد و افزود: امروز یادگیری دانش رسانه ای اهمیت زیادی دارد چرا باید در دنیا شبکه هایی وجود داشته باشد که از ایران مخاطبان زیادی دارد در صورتی صدا و سیما هر روز مخاطبان خود را از دست می دهد حتی با توسعه شبکه دیجیتال در کشور ، باز هم طرفدار چندانی ندارد.

مترجم و پژوهشگر عرصه رسانه با بیان اینکه سواد رسانه ای باید به مردم آموزش دهیم ، افزود:متاسفانه یکی از عواملی که باعث می شود عده ای علاقه مند فیلم های شبکه های خارج از کشور هستند به خاطر عدم سواد رسانه ای است ، اگر مخاطب دانش رسانه ای داشته باشد به راحتی و انفعالی با هر برنامه برخورد نمی کند.

وی در ادامه در تعریف رسانه گفت: رسانه آن ابزاری است که مسئول انتقال اندیشه تفکر و محتواست، رسانه وسیله برای برقراری ارتباط می شود، می تواند هم ارتباط فردی و اجتماعی در قالب یک اندیشه منتقل کند.

استادی ادامه داد:رسانه برای این است که یک اندیشه و مفهوم را منتقل کند رسانه تلاش می کند که یک اندیشه و مفهوم را مخاطب در ابعاد مختلف بیان کند.

وی با بیان اینکه در ایران تا به حال از رسانه های دیجیتال به خوبی استفاده نکردند ، افزود: متاسفانه حتی در عرصه رسانه های مکتوب شاهد هستیم برخی روزنامه ها مانند 40 سال قبل اداره می شوند.

وی اظهار داشت: زمانی که رویکرد ما درست بیان شود، اطلاعاتی که در این عرصه داریم موفق هستیم، این گونه رسانه هاقابل ارزش گذاری هستند.

پژوهشگر عرصه رسانه بابیان اینکه هدف رسانه این است که واقعیت را به مردم نشان می دهد، افزود: آنچه که رسانه بیان می کند واقعیتی است که ارباب رسانه تمایل دارد که این گونه واقعیت را بیان کند.

وی با اشاره به اینکه معیارهای اخلاقی باید در عرصه درست باشد، افزود: افرادی که می خواهند در عرصه رسانه فعالیت کندباید رسانه های مرتبط با حوزه های جامعه شناسی را مطالعه کنند، زیرا یک سرمایه اجتماعی است .

استادی با بیان اینکه بخش نامه نمی توانند ارزشها را ذخیره کنند ، افزود: سرمایه اجتماعی از طریق ابزارهای رسانه ای محقق می شود ،جنگ نرم مهمترین کلید واژه رسانه است، لذا کارکرد رسانه تغییر نگرش ها است.

وی با اشاره به اینکه رسانه خود دارای قدرت است ، افزود: قدرت رسانه است که به روی مخطاب تأثیرمی گذارد ، گاهی اثرات دورنی دارد و بعدها می توان تدثیر در اجتماع دید .

وی با تأکید بر اینکه سواد رسانه ای باید از دوران کودکی خانواده ، مهدهای کودک به فرزندان آموزش دهند ، افزود: اگر بخواهیم جامعه در مقابل فضای ر سانه ای غرب سالم بماند از آسیب مصون باشد، باید همه اقشار جامعه نسبت به آنچه که به آن رسانه می گویند و به مخاطب انتقال پیام می کنند آشنا باشند .

استادی اظهار داشت: توسعه اطلاعات فرق کرده است منفعت و اطلاعات شده است ، سواد رسانه ای لازم است، زیرا زیرا جریانات سیاسی، جامعه را توسط رسانه هدایت می شوند، همان طور که می تواند رسانه آرای انتخابات را بالاو پایین ببرد.

یادآوری می شود: افتتاحیه دوره آموزشی رسش ویژه همیاران فرهنگسرای فناوری و رسانه با حضور 170 نفر در فرهنگسرای فناوری و رسانه برگزار شد. /س

برچسب ها: رسانه ، جنگ نرم ، کلید واژه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.