سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار کارشناسان درباره وضعيت بي ثبات مصر

معاون موسسه تحقيقاتي و رسانه اي استرافور گفت وضع مصر بشدت بي ثبات است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ ريوا بالا معاون موسسه استرافور در مصاحبه اي با بخش تصويري اين موسسه گفت تصاويري که از مصر منتشر مي شود نشان مي دهد که وضع اين کشور بشدت بي ثبات است. در هفته گذشته شاهد بوديم که تظاهرات اعتراض آميز در مصر به خشونت کشيده شد. اين خشونت ها در مناطق اطراف کانال سوئز بسيار شديد بود اين مناطق از لحاظ اقتصادي اهميت زيادي براي مصر دارند. بنابراين سه استان در اين منطقه از مصر اکنون تحت وضعيت فوق العاده قرار دارند. اما مشکل اين است که معترضان و تظاهرکنندگان به اين تدابير امنيتي اعتنا نمي کنند.

معاون موسسه تحقيقاتي استرافور با اشاره به اظهار نظر اخير فرمانده ارتش مصر درباره تحولات اين کشور گفت بسياري معتقدند اين اظهار نظر نشاندهنده آن است که ارتش مصر که زماني در سراسر مصر با اخوان المسلمين و گروه هاي اسلامي مقابله مي کرد اکنون تهديد مي کند که تظاهرات در اين کشور مي تواند حکومت را ساقط کند و مي خواهد از اين تظاهرات بعنوان توجيهي براي مداخله در تحولات مصر استفاده مي کند. اما من فکر مي کنم اين تعبير نادرستي از سخنان اخير فرمانده ارتش مصر است. به ياد داشته باشيد که ارتش مصر تمايلي به بدست گرفتن قدرت نداشت. ارتش مصر از اين که اخوان المسلمين قدرت را به دست گرفته است ناخشنود نيست. ارتش مصر به هيچ وجه تمايل نداشت که با حضور در صحنه سياست اعتبار آن آسيب ببيند.

بنابراين ارتش مصر اکنون بسيار خشود است که در معرض اتهامات قرار ندارد و مي تواند در پشت صحنه به ايفاي نقش بپردازد. اما ارتش مصر نمي تواند تشديد بيش از حد خشونت ها را بپذيرد. چون اخوان المسلمين براي کنترل خشونت ها در نهايت به ارتش نياز دارد. ارتش مصر نگران پيدايش گروه هاي خودسر در اين کشور است. ما قبل از اين نشانه هايي از حضور اين نوع گروه ها را در مصر مشاهده کرده ايم. اين گروه ها اکنون با سازماندهي بيشتري در تظاهرات خشونت آميز در مناطق مختلف مصر شرکت مي کنند.  تشديد خشونت ها در خيابان ها مصر براي ارتش اين کشور قابل قبول نيست. زيرا نگران آن است که نتواند اين خشونت ها را کنترل کند.

اين کارشناس غربي گفت اکنون ارتش مصر و اخوان المسلمين در مصر در سطحي با هم همکاري مي کنند که پيش از اين در جريان خشونت ها در اين کشور غيرقابل تصور بود. درگيري ها و کشمکش هايي بين ارتش و اخوان المسلمين مصر در دو سال گذشته وجود داشته است اما اکنون دو طرف متوجه شده اند که هيچ کدام نمي تواند اقدامي عليه طرف مقابل انجام دهد. هر دو طرف به همديگر نياز دارند.

آنها نياز دارند که براي مقابله با گروه هاي افراطي در دو سوي طيف سياسي اين کشور چه سلفي هاي افراطي و چه سکولارهاي ليبرال ملي گرا باشند با هم همکاري کنند. اخوان المسلمين مصر و ارتش اين کشور مي دانند که جناح هاي افراطي در دو طرف طيف سياسي اين کشور خواهان مقابله با ارتش و خواهان مقابله با اخوان المسلمين هستند. ارتش و اخوان المسلمين  مي خواهند مطمئن شوند که گروه هاي افراطي امکان حضور و فعاليت در فضاي سياسي  مصر را نخواهند داشت. بنابراين اکنون ارتش و اخوان المسلمين منافع مشترک زيادي دارند و تا زماني که دو طرف با هم همکاري مي کنند فکر مي کنم آنها مي توانند تا حدي با خشونت ها در اين کشور مقابله کنند.

 اين به اين معنا است که ارتش مي تواند خيابان ها را کنترل کند و در عين حال در فاصله اي از خشونت ها قرار بگيرد که بتواند از تخريب اعتبار خود جلوگيري کند. اما اگر خشونت ها بيش از حد تشديد شود ارتش براي مقابله تحت فشار قرار خواهد گرفت. پيش از اين شاهد بوده ايم که محمد مرسي از همان شيوه رهبر سابق مصر يعني اعمال وضع فوق العاده استفاده کرده است اما وضع فوق العاده هر معنايي که داشته باشد تنها زماني اهميت مي يابد که ارتش در آن به ايفاي نقش بپردازد.

ريوا بالا معاون موسسه تحقيقاتي استرافور همچنين گفت محمد مرسي با چالش هاي زيادي مواجه است و اطمينان کاملي وجود ندارد که وي بتواند حکومت خود را حفظ کند. وي تلاش کرده با تغييراتي در کابينه همچنان مسير را براي تداوم حکومت خود فراهم کند. در اين راستا تعدادي از تکنوکرات ها را وارد کابينه خود کرده است. اما مشکل اين است که مردم بسرعت اعتقاد و اعتماد خود را به اين حکومت از دست مي دهند. مهم نيست که محمد مرسي در راس حکومت باشد يا فرد ديگري از اخوان المسلمين يا يک چهره اي سکولار در نهايت هر کسي بعنوان رهبر مصر بايد با اين چالش ها مواجه شود. مشکل مصر زماني تشديد خواهد شد که معضلات اقتصادي آن تشديد شود.



                              آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: مصر ، ثبات ، کارشناس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.