سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سومین نشست رسانه‌ای جشنواره ملی موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی عنوان شد؛

هوشنگ جاوید: تشکیل گروههای محلی، حاصل اندیشه انقلابی است حذف موسیقی مناطق از جشنواره فجر بدون پاسخ ماند

تشکیل گروههای محلی، حاصل اندیشه انقلابی بوده ولی حذف آن از جشنواره فجر، بدون پاسخ ماند.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  باشگاه خبرنگاران؛حاضر در محل؛ سومین نشست رسانه‌ای جشنواره ملی موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی در تالار اندیشه 2 حوزه هنری برگزار شد و در این نشست "هوشنگ جاوید" دبیر علمی جشنواره ملی موسیقی گفت: خوشحالم جشنواره ملی موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از طرحهای ماندگار برگزار شد و باید بگویم که طراح اصلی آن خودم هستم.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کسی به موسیقی مناطق و نواحی کشور با توجه به تحولات و نو‌اندیشی‌ها اهمیتی نداد.
جاوید با اشاره بهره‌مندی از انرژی این گروهها تصریح کرد: تصمیم به بهره‌مندی از انرژی این گروههای موسیقی گرفتم و با توجه به هنر منطقه‌ای هر شهر با زبان موسیقی، شرایط و بستر بیان این هنر با زبان موسیقی را فراهم کردم.
وی ادامه داد: انتخاب گروهها در سال اول جشنواره بر‌عهده خودم بود ولی از سال دوم شیوه‌هایی را که جشنواره را دستخوش تغییر می‌کند را به نگارش در‌آوردم.
دبیر علمی جشنواره اظهار داشت: امسال با توجه به تغییرات مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری یک شتابی در انتخاب و برگزاری مراسم صورت گرفت که از تلاش "پیروز ارجمند" دبیر جشنواره و مدیران استان لرستان سپاسگزارم.
وی با اشاره به 2 تار‌نوازی ابراز داشت: آنچه که مشاهده شده گروه موسیقی در شهرهای مختلف بود و هیچ 2 تار‌نوازی را به یاد ندارم که به صورت گروهی و پیش از پیروزی انقلاب فعالیت داشته باشند.
جاوید افزود: همیشه یک نفر 2 تار‌زده و دیگری به خواندن آواز ادامه می‌داد.
دبیر علمی جشنواره اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چون به شنیدن صدای یک‌ساز ایراد گرفته شده بود، شخصی در وزارت فرهنگ و ارشاد، پیشنهاد گروههای دو‌تار نوازی را ارائه داد.
جاوید تصریح کرد: تشکیل انقلابی است چون از یک سو شاهد تحول در موسیقی و از سوی دیگر به کار‌گیری نیرو‌های جوان در راستای خدمت به انقلاب و مردم از اهداف ما است.
وی با اشاره به تعریف نقش شهدای انقلاب اظهار داشت: تعریف شهدای انقلاب و دفاع مقدس به زبان موسیقی و ستایش شهدا در آثار هنری از دیگر اهداف اصلی جشنواره ملی خنیاگران انقلاب اسلامی است.
دبیر علمی جشنواره افزود: سال گذشته 20 اثر در خصوص شهدا اجرا و ماندگار شد و امسال نیز در خصوص 10اثر شرکت داشته که 6 اثر از آنها به مرحله نهایی راه ‌می‌یابد .
جاوید با اشاره به بخش موسیقی بی‌کلام گفت: تلاش دیگر من در راستای فعال‌سازی بخش موسیقی بی‌کلام بوده و چه بهتر که جوانان از این فرصت بهرهمند شوند .
دبیر علمی جشنواره ملی خنیاگران انقلاب اسلامی با اشاره به جشنواره فجر، ابراز داشت: متأسفانه حذف موسیقی مناطق از جشنواره فجر بدون پاسخ مانده است.
وی در خصوص تقدیر از چند پیشکسوت این عرصه گفت: از " سهراب محمدی" حماسه‌خوان موسیقی شمال خراسان که برای انقلاب 30 ترانه سروده‌اند تقدیر می‌شود.
وی ادامه داد: به دنبال آن از " سلجوق شیرازی" و دکتر سرتیپ علی نعمتی بنیاگذار جشنواره موسیقی مقاومت تقدیر خواهد شد.
جاوید تصریح کرد: امیدوارم با برگزاری این جشنواره، گروهها با نگرشیهای جهانی آشنا شوند.
دبیر علمی جشنواره گفت: سال گذشته بنا به درخواست من از مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری فعالیت دبیر علمی از دبیر اجرایی جشنواره جدا شد تا مسئولیت‌ها در راستای برگزاری هر چه بهتر جشنواره تقسیم شود.
جامید با اشاره به اسامی گروههای موسیقی اظهار داشت: گروههای " سراب" ، " هرای" ،" آوای موج"، " میسان"، " ندای جام"، "حافظ"، "میراث"، "کر" ،" سی‌مره"، "آثاره" و چند گروه دیگر جز گروههای حاضر در جشنواره هستند.
وی با اشاره به اعضای هیات داوران گفت: "دکتر حمید عسگری"، " رضا پرویززاده"، "جهانگیر نصیر اشرفی" و "هنگامه اخوان" جزء اعضای هیات داوران هستند.
همچنین "پیروز ارجمند" دبیر جشنواره و مدیر مرکز موسیقی گفت: خوشبختانه اولین نشست با حضور مدیران و مسئولان شهر "لرستان" خوب و با موفقیت برگزار شد.
وی تصریح کرد: جشنواره موسیقی امسال به صورت ملی کار خود را آغاز کرده و با مشارکت مرکز موسیقی لرستان و با وجود دهه فجر رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد.
ارجمند اظهار داشت: در این جشنواره موسیقی سنتی، محلی و آثار با موضوعات آرمانهای انقلاب، ارزشهای ایثار، سبک زندگی ایرانی- اسلامی کار خود را ادامه می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: دبیر‌خانه جشنواره در مهر ماه آغاز به کار کرد که جلسات در استان لرستان با موفقیت برگزار شد./ص
برچسب ها: سومین ، جشنواره ، جاوید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.