سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیوه جدید قیمت گذاری خودرو،درمسیر تعادل بازار نیست

تغییر شیوه قیمت گذاری و تعیین قیمت تجاری خودرو از سوی خودروسازان ، راهکار جدید دولت برای ایجاد تعادل در بازار است اما برخی نمایندگان مجلس اجرای این روش را در جهت کاهش قیمت و ثبات بازار نمی دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،شریف حسینی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اقدام عاجلی درباره افزایش قیمت خودرو انجام دهد، تصریح کرد: قیمت های فعلی قابل توجیه نیست و باید به نرخ واقعی خود برگردند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو در چند سال گذشته محسوس نبود و منحنی افزایش قیمت خودرو کاملا آرام بود اما در چند ماه گذشته، خودرو شاخص افزایش قیمت شده است.

حسینی با بیان اینکه قیمت خودروها باید در چارچوب دولتی دیده شود،‌ گفت: افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و بدون نظارت و اطلاع کمیته تنظیم بازار باید کنار گذاشته شود.

وی تصریح کرد:‌ در راستای تحقق اهداف حمایت از تولید ملی، دولت باید به سمتی حرکت کند که تولیدکننده ملزم به افزایش کیفیت شود  و در کنار آن با افزایش تولید قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد.

نماینده مردم اهواز در مجلس  تاکید کرد: دولت و مجلس باید در جهت نظارت و کنترل قیمت ها و همچنین جلوگیری از سوء استفاده هایی که تولید داخل را دچار مشکل می کند، گام بردارند.

وی با بیان اینکه قیمت های فعلی خودرو قابل توجیه نیست، ادامه داد: قیمت خودرو باید به نرخ واقعی خود بازگردد.

حسینی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام مناسبی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها انجام دهد تا بازار خودرو به آرامش  و تعادل برسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسات مختلفی را با وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص داشته است و این جلسات به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش الیاس طاهری عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به تصویب آزادسازی قیمت خودرو توسط دولت گفت: بر اساس این تصمیم واسطه ها در تعیین قیمت خودرو ورود خواهند کرد و به نوعی فرمان قیمت خودرو در اختیار دلالان قرار می گیرد.

وی افزود: در بحث قیمت گذاری خودرو که سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده نادیده گرفته شده است،  دولت خودروسازان را برای تعیین قیمت خودرو آزاد گذاشته است و قطعا این مسائل بی حاشیه نخواهد بود و دلالان در قیمت خودرو نقش خواهند داشت.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واکنش نمایندگان نسبت به آزادسازی قیمت خودرو تصریح کرد: طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودور تهیه شده است که احتمال دارد در هفته جاری در دستور کار صحن قرار بگیرد.

در همین ارتباط محمد بیاتیان دیگر عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن،  گفت: قیمت تجاری خودرو به مفهوم به رسمیت شناختن بی‌ثباتی و نابسامانی ناشی از توقف یا کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان است.

نماینده مردم بیجار، قیمت تجاری خودرو را مانع از ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو دانست و افزود: قیمت تجاری خودرو به نفع خودروسازان و شبکه دلالان و واسطه ها خواهد بود و اگر دولت بخواهد به فکر مصرف‌کنندگان، سلامت مردم، کاهش آلودگی هوا و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی باشد باید همزمان با ابلاغ سپردن اختیار قیمت‌گذاری به خودروسازان، تعرفه واردات خودروهای سبک را صفر کند.

وی معتقد است که سپردن اختیار قیمت‌گذاری خودرو به خودروسازان بدون کاهش چشمگیر تعرفه واردات خودرو موجب اجحاف مضاعف در حق مردمی است که محکومند خودروهای فاقد ایمنی و کیفیت را با قیمت‌های بالا خریداری کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قیمت تجاری خودرو را موجب ملتهب شدن بیش از پیش بازار خودرو دانست و افزود: سپردن اختیار قیمت تجاری به خودروسازان موجب می‌شود نقش سازمان حمایت در نرخ‌گذاری و نظارت بر بازار خودرو به طور کامل از بین برود.

برچسب ها: خودرو ، قیمت گذاری ، مجلس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.