سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه واکنش ها به حمله اخیر اسرائیل

چرا رژیم صهیونیستی به خاک سوریه تجاوز کرد؟

حمله نظامی اخیر جنگنده‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به یک سرزمین اسلامی یعنی سوریه، بی‌تردید تحولی تازه در این سرزمین بحران‌زده محسوب می‌شود، سرزمینی که ۲۳ ماه است درگیر جنگ داخلی است و در آن بنابر برخی آمارها، بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حمله نظامی اخیر جنگنده‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به یک سرزمین اسلامی یعنی سوریه، بی‌تردید تحولی تازه در این سرزمین بحران‌زده محسوب می‌شود، سرزمینی که ۲۳ ماه است درگیر جنگ داخلی است و در آن بنابر برخی آمارها، بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

بی تردید این اقدام ، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و دهن‌کجی مجدد تل‌آویو به جامعه بین‌المللی با چراغ سبز ایالات متحده به شمار می رود. 

منابع ناشناس آمریکایی صراحتا به روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفته‌اند که از قصد اسرائیل برای تجاوز به سوریه مطلع بوده‌اند و البته مساله را به این گونه جلوه داده‌اند که اسرائیل قصد داشته، به کاروانی حمله کند که از سوریه برای حزب‌الله سلاح حمل می‌کرده است. 

اما روشن است که حمله به یک مرکز تحقیقات نظامی در حومه دمشق صورت گرفته است که پروژه‌های تسلیحاتی در آن جریان داشته است. بنابراین، بحث انتقال سلاح برای حزب‌الله لبنان مطرح نبوده است. 

در هر حال این اقدام رژیم صهیونیستی واکنش های زیادی به همراه داشته است چرا گه اين دومين حمله هوايي اين رژيم به سوريه طي ۷ سال گذشته است. 

در سال ۲۰۰۷ نيز جنگنده‌هاي اين رژيم منطقه ديرالزور را به بهانه اقدامات دمشق براي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي مورد هدف قرار داده بودند. در اين زمينه فرماندهی نظامی ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی با نقض حریم هوایی سوریه یکی از مراکز پژوهش‌های علمی در ریف دمشق را بمباران کردند. 

به گزارش خبرگزاری رسمی اين كشور يعني «سانا»، در بیانیه فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح سوریه آمده است که جنگنده‌های اسرائیلی صبح روز چهارشنبه حریم هوایی سوریه را نقض کرده و یکی از مراکز پژوهش‌های علمی را در منطقه «جمرایا» واقع در ریف دمشق بمباران کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام بعد از شکست گروه‌های تروریست برای به دست گرفتن کنترل این مرکز صورت گرفت. در بیانیه فرماندهی ارتش سوریه آمده است: جنگنده‌های اسرائیلی در شمال ارتفاعات جبل‌الشیخ با ارتفاع کم پرواز کردند و به سمت منطقه جمرایا حرکت کردند. 

بمباران این مرکز باعث به وجود آمدن خسارات زیادی شد و دو نفر از شهروندان سوری کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. در ادامه بیانیه تاکید شده است: آنچه که مشخص است، این است که اسرائیل عامل اصلی برخی از اقدامات تروریستی علیه سوریه به شمار می‌آید و این اقدامات تروریستی، سوریه را تضعیف نخواهد کرد. همچنين دمشق اعلام كرده كه حق مقابله به مثل را براي خود محفوظ مي داند. 

اين بيانیه در حالي منتشر مي شود كه رسانه‌هاي اسرائيلي و متحدين عربي اين رژیم ادعا کرده بودند که جنگنده‌های اسرائیلی یک کاروان نظامی حامل موشک‌های ضد هوایی را در مرزهای مشترک سوریه و لبنان هدف قرار دادند 

همچنين برخی از گزارش‌های خبری كه درصدد توجيه اين حملات تجاوزكارانه برآمده اند، مدعی شده بودند که سه شنبه شب یک کاروان تسلیحاتی حاوی آنچه که سلاح‌های «تغییردهنده بازی از سوی سوریه برای حزب الله لبنان» عنوان شده بوده هدف حمله قرار گرفته است. 

براساس گزارش‌های رسانه‌های غربی در صورت دستیابی حزب‌الله لبنان به این موشک‌ها، نیروی هوایی اسرائیل دیگر برای مانور آزادانه بر فراز لبنان به منظور انجام عملیات‌های شناسایی یا هدف قرار دادن اهداف متعلق به حزب‌الله با محدودیت مواجه خواهند شد. دیگر گزارش‌ها نیز ادعا كرده اند که سلاح‌های مذکور، موشک‌های ضد کشتی یاخونت یا موشک‌های زمین به زمین SCUD- D بوده‌اند. 

همچنین روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گفته است که حمله هوایی اسرائیل یک کاروان نظامی سوری حامل موشک‌های SA- ۱۷ ساخت روسیه را در یک منطقه مرزی در شرق شهر دمشق هدف قرار داده است.
بتابراین ،این گزارش ها نشان می دهد که اسرائیل زمان حمله به این مرکز پژوهشی با همپیمانان غربی خود هماهنگ بوده است. 

گفتنی است،پس از جنگ ۱۹۷۳، تنها کشور عربی دارای ارتش مجهز که صهیونیست‌ها همواره از احتمال نبرد با آن واهمه داشته‌اند، سوریه بوده است. فرصت بحران ۲۳ ماهه، فرصت خوبی بود تا این کشور به شدت تضعیف گردد و حتی بخش‌هایی از آن به ویرانه بدل گردد. 

اما مقاومت ارتش اجازه نداده است که مراکز حساس تسلیحاتی و نظامی سوریه به دست شورشیان مسلح بیفتند از این رو اسرائیل مجبور شده تا خود راسا وارد عمل شود. 

استراتفور که به‌عکس مقامات رژیم صهیونیستی رسما به اینکه حمله کار اسرائیل است اذعان دارد، نوشته این حمله نشان می‌دهد که اوضاع سوریه آن‌قدر بد شده است که شایسته دخالت نظامی باشد.
برچسب ها: صهیونیست ، سوریه ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.