سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمدمالی کرمانشاهی، میراث معنوی ایرانی شد

«نمدمالی» که میراث معنوی کرمانشاهیان است در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور در شهر شاهرود، به فهرست میراث معنوی ایرانیان افزوده شد.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،علیرضا مرادی بیستونی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه - در این‌باره به (ایسنا) ، گفت: در جریان این دوره از اجلاس شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور، پرونده‌های «گیوه زنانه»، «روش تهیه کاک»، «روش تهیه نان برنجی»، «روغن حیوانی معروف به روغن کرمانشاهی»، «نان ساجی»، «نمد مالی»، «ساخت تنبور»، «ساز دوزله» و «چاقوسازی کرند» از جمله پرونده‌هایی بودند که از استان کرمانشاه به ثبت میراث معنوی رسیدند.

او درباره‌ی هنر نمدمالی کرمانشاهی که ثبت میراث معنوی کشور شده است، اظهار کرد: نمدمالی یکی از کهن‌ترین هنرهای سنتی مردم در استان کرمانشاه است که قدمتی طولانی دارد. تولید نمد در استان کرمانشاه تقریبا به قبل از اسلام برمی‌گردد و با توجه به این‌که تولید آن راحت بوده و مواد اولیه آن نیز در دسترس عشایر منطقه است به‌راحتی تولید و از جمله هنرهای شاخص استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

مرادی بیستونی ادامه داد: از همان ابتدا، بیشترین و اصلی‌ترین موارد استفاده از نمد به‌عنوان زیرانداز و گاهی پوشش بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه بیان کرد: به‌علت تغییرات جوی، این حرفه تقریبا در بعضی مناطق استان کرمانشاه فصلی بود و در بعضی مناطق دیگر نیز به‌صورت کارگاهی و دائمی بوده است و همچنان نیز انجام می‌شود.

وی گفت: طرح‌های موسوم که در نمد استفاده می‌شوند عبارتند از شمشیر، تپانچه، بز کوهی، گل ترنج، پله، جقه شاهی، کله قوچی، مرغ، گل، بته زین، گنجشک، گل نیلوفر و بیشتر از رنگ‌های سیاه، سفید، کرم، سبز، سرخ و قهوه‌یی و همچنین پشم «خود رنگ» در آن استفاده می‌شود.

مرادی بیستونی افزود: امسال نه پرونده از پرونده‌های میراث معنوی خود را در فهرست پرونده‌های ملی ثبت کردیم. این، یک موفقیت بزرگ و قابل توجه برای مردم کرمانشاه است که میراث معنوی‌شان در فهرست برترین میراث معنوی ایرانیان قرار گیرد. امیدواریم در آینده نیز بتوانیم دیگر توانمندی‌های خاص استان را در فهرست ناملموس کشور ثبت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: نمد مالی ، دوزله ، تنبور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.