سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دریافت مناسب مایعات در ورزش

دریافت مایعات نباید محدود به تشنگی شود و تشنگی نباید به عنوان تنها معیار نوشیدن مایعات برای ورزشکاران در نظر گرفته شود.

محمد حسین پور غریب رئیس کمیته آموزشی هیئت پزشکی ورزش استان تهران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: نوشیدن آب و سایر مایعات برای همه ورزشکاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دریافت مایعات نباید به زمان انجام تمرین و یا فقط به زمان تشتگی محدود شود.

وی افزود: در طی 24 ساعت قبل از ورزش، یک رژیم غذایی متعادل از نظر ترکیب غذایی داشته باشید و مایعات کافی بنوشید (به خصوص در طی 4 تا 3 ساعت قبل از ورزش) دو ساعت قبل از شروع تمرین باید 500 میلی لیتر مایع (حدود 3 لیوان متوسط) بنوشید و بلافاصله قبل از تمرین یا مسابقه 1 تا 5/0 لیوان مایعات مصرف کنید.

وی در خصوص مصرف مایعات در هنگام ورزش اظهار داشت: در طی ورزش مایعات را بلافاصله پس از شروع و در فواصل کوتاه منظم مصرف کنید، هدف جایگزین کردن مایعات به میزانی است که در طی تعریق از دست می رود (تا حدی که مصرف مایع قابل تحمل باشد) در این زمان نوشیدن نيم لیوان مایعات هر 20 تا 15 دقیقه توصیه می شود مایعات باید خنک (بین 15 تا 8 درجه سانتی گراد، خوش طعم و در دسترس باشند.

دکتر پور غریب تأکید کرد: در صورتی که ورزش طولانی تر از یک ساعت است مقادیر مناسب کربوهیدرات و سدیم باید در مایعات وجود داشته باشند نوشیدنی مناسب باید دارای 8 تا 6 درصد کربوهیدرات (20 تا 15 گرم در هر لیوان) باشد.

وی افزود: اضافه کردن سدیم (موجود در نمک طعام) مایع را خوشمزه می کند، باعث نگاهداری مایعات داخل بدن و نیز جلوگیری از کمبود آن می شود میزان توصیه شده 120 تا 55 میلی گرم سدیم در هر لیوان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوشیدن 2 تا 1 لیوان مایعات بعد از مسابقات توصیه می گردد نوشیدن یک لیوان مایع به همراه وعده های غذایی و یک لیوان در بین وعده های غذایی مناسب است بهتر است در وعده غذایی پس از مسابقه برای جبران سدیم از دست رفته نمک بیشتری به غذا افزوده شود.

100 درصد مایع از دست رفته باید از طریق نوشیدن مایعات به میزان یک لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته جبران شود ولی در این میان باید از طریق نوشیدن مایعات به میزان یک لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته جبران شود ولی در این میان باید به ادرار از دست رفته در طی بازسازی مایع نیز توجه نمود، در این دوره 20 تا 25 درصد مایعات مصرفی به شکل ادرار دفع می شود نشان داده شده که جایگزین کردن حدود 1 تا 50 درصد لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته در طی ورزش، حجم مایعات را به سطوح طبیعی می رساند./آق

برچسب ها: مایعات ، ورزش ، تشنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.