سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/مایۀ رشد و اصلاح دین

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه ۲۲ سوره انبیاء
لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
اگر در آنها [=زمين و آسمان] جز خدا خدايانى [ديگر] وجود داشت قطعا [زمين و آسمان] تباه میشد پس منزه است‏خدا پروردگار عرش از آنچه وصف میكنند

*حقیقت این است که اگر کسی معنی واجب الوجود را درک کند در می یابدکه آن معنی قابل تکثّر نیست زیرا تنها وجود مطلق است که واجب الوجود است، زیرا وجود عین ذات اوست و اگر واجب الوجود دیگری فرض شود که غیر از نخستین باشد دوئیت آنها به چه چیز تعلق خواهد یافت.

*اگر آن چیز امری غیر از واجب الوجود بودن ایشان باشد آن دو خدا هر دو مرکب خواهند بود از دو چیز که در یک چیز مشترک و در یک چیز متفاوت خواهند بود و این تجزیه و ترکیب و دوگانگی با مفهوم خدایی مغایرت دارد. بنابر این واجب الوجود فقط یکی است چنانکه وجود فقط یکی است و فرض هر اله دیگر نشان از نداشتن تصور درست از معنی الهیت است.

*اشکال به اصول یا فروع دین مایۀ رشد و اصلاح است و به جای تکفیر نیاز به پاسخ روشن و قانع کننده دارد. چه بسیار ظلمها که مسیحیان بر دانشمندان خود چون گالیله و کانت و ساموئل باتلر روا داشته اند و اینک در سودای عذرخواهی هستند و البته می کوشند که آن عذرخواهی نیز آبرومندانه باشد و لطمه ای به اقتدار و عظمت و مقام آنها نزند و در دنیای اسلام نیز از این گونه ظلمها در حق اندیشمندان بسیار بوده است که هیچ یک با تعلیمات اسلامی هماهنگ نیست.

*در جهان امروز کتابهای بسیاری درباره طرح منسجم و هماهنگ و یکپارچه از جهان هستی یا، به تعبیر انیشتین، جهانی که ما می شناسیم نوشته شده که همه به حضور یک حاکمیت واحد در هستی گواهی می دهند خواه خدا باشد و خواه طبیعت یا ماده و انرژی یا هر امر دیگر.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.