سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ ای آتش!، سرد و سلامت باش بر ابراهیم

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
آیه 68 - 69 سوره انبیاء

قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَكُمْ إِن كُنتُمْ فَاعِلِينَ ﴿۶۸﴾ قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ ﴿۶۹﴾
گفتند اگر كارى می كنيد او را بسوزانيد و خدايانتان را يارى دهيد (۶۸)گفتيم اى آتش براى ابراهيم سرد و بی ‏آسيب باش (۶۹)

*بخشی از داستان ابراهیم و نمرود و نمرودیان را در این آیات می خوانیم.

*داستان چنین است که روزی نمرودیان یعنی خودپرستان عهد ابراهیم همۀ معابد خود را ترک گفتند تا برای برپا کردن جشنی به صحرایی روند و از ابراهیم نیز خواستند که با آنان همراه شود. ابراهیم نگاهی به ستارگان انداخت و گفت: من امروز خسته و بیمارم.

*چون نمرودیان پیِ کارِ خود رفتند ابراهیم تبری در دست گرفت و همۀ بتهای معبد را شکست و تنها بت بزرگ را باقی گذاشت. چون نمرودیان آمدند و بتها را شکسته دیدند گفتند چه کسی این کار را کرده؟

*همۀ گمان به ابراهیم بردند و او را حاضر کردند. ابراهیم برای تنبّهِ آنها گفت این کار من نیست، شاید بت بزرگ خشم گرفته و همۀ بتان را گردن زده است.

*آنها می دانستند که بت بزرگ کاری نمی تواند بکند و شاید عده ای به همین اشاره ابراهیم به خود آمدند و ترک هوی کردند، اما اکثریت همچنان بر جهالت خویش اصرار ورزیدند و بالاخره تصمیم گرفتند که آتشی عظیم بر افروزند و ابراهیم را با منجنیق از دور به میان آتش اندازند.

*آنها چنین کردند و ابراهیم را به میان آتش انداختند اما خداوند می فرماید: «ما گفتیم ای آتش!، سرد و سلامت باش بر ابراهیم.» و ابراهیم خود را در گُل و گلستان یافت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.