گفت: طبق مصوبه ۱۶ اسفند سال گذشته، این
موضوع را به شرکتهای خارجی طرف قرارداد خودروسازان ایرانی اعلام کردیم و
آنها نسبت به واردات موتور و اجزای خودرو با استاندارد یورو ۴ اقدام
کردهاند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تندر ۹۰، خودروهای ۲۰۶ و
مگان نیز با استاندارد یورو ۴ تولید میشوند، افزود: این خودروها نیز به
مشکل خودروهای وارداتی دچار خواهند شد.
نعمتبخش ادامه داد:
خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ از خریداران ۷۰۰ هزار
تومان بیشتر دریافت میکنند، در حالی که به دلیل عدم توزیع سوخت با
استاندارد مناسب، در مدت یک سال و نیم و یا پس از پیمایش ۲۰ هزار کیلومتر،
کاتالیست این خودروها باید عوض شود.
وی با اشاره به توجیه برخی
نمایندگان سازمان محیط زیست که عنوان میکنند با وجود عدم توزیع سراسری
سوخت با استاندارد یورو ۴، چه طور خودروهای وارداتی که با این استاندارد
تولید شدهاند، در استفاده از سوخت یورو ۲ مشکلی ندارند؟ گفت:
تولیدکنندگان خودروهای وارداتی با تغییر تنظیمات ECU این خودروها مانع از
آلارمدهی آن به دلیل مصرف سوخت یورو ۲ میشوند اما کاتالیست کانوکتور این
خودروها که باید حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کند، با پیمایش ۲۰ هزار کیلومتر
آسیب می بیند.
دبیر انجمن خودروسازان توضیح داد: به این ترتیب پس
از پیمایش ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر، خروجی اگزوز این خودروها مطابق با
استاندارد یورو ۴ نخواهد بود و موتور این خودروها نیز در طولانی مدت آسیب
خواهد دید و حداقل ۲۰۰ هزار تومان برای تعویض کاتالیست آنها باید هزینه
شود.
وی با بیان اینکه از مسئولان وزارت صنعت خواستهایم تا
جلسهای در دولت برای پیگیری این موضوع برگزار کنند، گفت: این جلسه در هیئت
دولت و یا کارگروه حمایت از تولید برگزار خواهد شد.
به گفته وی، در حال حاضر دستگاههای معاینه فنی در کشور نیز مجهز به تشخیص ایراد کاتالیستها نیستند.
نعمت
بخش ادامه داد: خودروهای تولیدی به صورت CKD مانند تولیدات کرمان خودرو
نیز براساس استاندارد یورو ۴ سفارشگذاری شدهاند که در صورت نبود بنزین
مناسب، مانند خودروهای وارداتی دارای ایراد فنی خواهند شد./ع