سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک روانشناس:

بیشتر بی خوابی‌های شبانه ناشی از مشکلات روحی روزمره افراد است

یک روانشناس معتقد است بیشتر بی خوابی‌های شبانه ناشی از مشکلات روحی روزمره افراد است.


به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران
،دکتر جهانگیر کرمی در گفت‌وگو با (ایسنا)،  با تاکید بر اینکه خواب برای سلامت فکر و جسم افراد ضروری است، گفت: هر فرد بنا بر سن و ویژگی‌های فیزیولوژی‌اش نیاز به چند ساعت خواب دارد که این میزان برای کودکان 16 ساعت، برای افراد با سن بالاتر 9 تا 10 ساعت و برای افراد بالغ هفت تا هشت ساعت در شبانه روز است.

وی اظهارداشت: برخی مواقع به دلیل مشکلات روحی، ناراحتی و هیجان، افراد دچار اختلال موقت خواب می‌شوند که بعد از چند روز به حالت عادی باز می گردد.

این روانشناس در خصوص بی خوابی‌های طولانی مدت یادآور شد: فردی که با اختلال مداوم خواب مواجه است دچار خستگی، عدم تمرکز، اختلال تصمیم گیری و حتی افسردگی خواهد شد و در تمام طول روز دچار مشکل است.

کرمی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی برای بروز بی خوابی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دمای نامناسب محیط خواب، نامناسب بودن رختخواب، آرام نبودن محیط خواب و الگوهای نامنظم خواب و بیداری از جمله مهمترین این عوامل است.

به گفته این روانشناس گرسنگی، پرخوری، مصرف مواد کافئین دار، اضطراب و افسردگی و فکر کردن مداوم به اتفاقات روزمره هم می توان باعث ایجاد بی خوابی شود.

این روانشناس با اعلام اینکه قرص‌های خواب آور اثر کوتاه مدت دارند، افزود: مصرف طولانی مدت این داروها باعث خستگی، تحریک پذیری، وابستگی و عوارض جانبی دیگر می شود.

کرمی گفت: اگرچه برخی از موارد بی خوابی در اثر مشکلات جسمی رخ می دهد، اما در اکثر موارد اختلالات خواب ناشی از سبک نادرست زندگی است.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان بی خوابی باید ابتدا درمان رفتاری را برای افراد به کار برد تا از فکر و خیال بیهوده دور شوند و با آرامش بیشتر به رختخواب بروند.

به گفته این روانشناس ورزش در ساعات بعداز ظهر، خوابیدن در زمان مناسب، انجام تکنیک‌های رلکسیشن قبل از خواب، تغذیه مناسب و ... از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش بی خوابی موثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب ها: خواب ، اختلالات ، خستگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.