سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛

فرستادن انسان به فضا و استقرار ایستگاه فضایی ایران در مدار زمین / ماهواره فجر و شریف در نوبت پرتاب

بعد از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر پیشگام به فضا ، به زودی پرتاب ماهواره فجر، فرستادن انسان به فضا و استقرار ایستگاه فضایی در مدار زمین محقق خواهد شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران دکتر حمید فاضلی، سرپرست سازمان فضایی ایران در گفتگوی ویژه خبری که شب گذشته پخش شد افزود: پیشگام، نخستین میمون فضانورد ایرانی است که اولین قدم را به عنوان یک موجود زنده ایرانی در فضای ماوراء جو برداشت و توانست انحصار آن را از چند کشور از جمله آمریکا، روسیه و چین که انسان را به مدار فرستادند و حتی آرژانتین و فرانسه که موجوداتی را به فضا پرتاب کردند بشکند.

وی گفت: کاوشگرها برای این هستند که در فضا مورد بررسی قرار گیرند و اطلاعاتی را ارسال کنند همچنین حسگرهایی در این کاوشگرها نصب می شود و اطلاعاتی راجع به غلظت جو و تشعشعات فضایی را اندازه گیری می کنند. فرستادن انسان به فضا و استقرار ايستگاه فضایی در مدار زمین جزء برنامه های اصلی ما است.

وی تصریح کرد: آینده دنیا به سفرهای فضایی تعلق دارد و چشم انداز ما نیز در آینده همین است علاوه بر آن آماده می شویم که حامل ها و کپسول های بزرگتر را به فضا پرتاب کنیم و نتایج آن را تعمیم دهیم به اینکه نخستین فضانورد انسان را به فضا بفرستیم.

فاضلی با اشاره به اینکه کشورها و رسانه های غربی از این موفقیت ایران اظهار نگرانی کردند گفت: نگرانی ها به این برمی گردد که با توجه به تحریم هایی که بر ما اعمال کردند اما در حوزه فناوری و تجهیزات به موفقیت های خارق العاده دست پیدا کردیم.

ماهواره فجر و ماهواره دانشگاه شریف در نوبت پرتاب
سرپرست سازمان فضایی ایران در ادامه افزود: از 2 سال و نیم گذشته سازمان فضایی ایران با حمایت ها در جایگاه خوبی قرار گرفته است در طی این مدت ماهواره رصد و نوید را پرتاب کردیم و کاوشگر 4 و پیشگاه را نیز با موفقیت به فضا فرستادیم و امسال هم در نظر داریم ماهواره فجر و آخر سال هم ماهواره دانشگاه شریف را به فضا پرتاب کنیم البته باید زیرساخت ها را آماده کنیم و مجموعه های پژوهشی را توسعه دهیم.

تجهیز زیر ساخت های  آزمایشگاه ها باید در اولویت قرار گیرد
ابراهیمی، رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی در ادامه گفت: سابقه کاوشگرها از سال 81 شروع می شود و این فناوری را با یک شبیه ساز در کاوشگر 4 آزمایش کرده بودیم و مراحل متعددی برای کیفیت کار لازم بود تا مطمئن شویم که موجود زنده سالم به زمین برمی گردد اما در کنار همه اینها آموزش موجود زنده هم لازم بود و این موجود زنده ما با شتاب و ارتعاش و شرایط آشنا شده بود .

وی تصریح کرد: کاوشگری که پرتاب کردیم تا 120 کیلومتر ارتفاع داشت و شتاب آن 11 برابر شتاب جاذبه زمین بود . در این کار 100 نفر به صورت مستقیم و چند صد نفر به صورت غیر مستقیم با ما همکاری داشتند .اما این نگرانی غرب از موفقیت ما نباید وجود داشته باشد چرا که فعالیت های علمی و تحقیقاتی برای همه انسان ها است و این نگرانی آنها نشان می دهد که یا آنها از فعالیت های علمی بی اطلاع هستند و یا این کار ما برای آنها بسیار جالب برانگیز است .

ابراهیمی ادامه داد: در طی چند سال اخیر دانشگاه ها در زمینه هوافضا فعال تر شدند و دانشمندان زیادی را تربیت کردند اما زیرساخت های آزمایشگاه هاباید تجهیز شود و پروژه های بزرگ را ایجاد کنیم تا دانشجویان بتوانند با این پروژه ها و کارهای عملیاتی آشنا شوند تا به موفقیت های بیشتر دست پیدا کنیم./ح
برچسب ها: ماهواره ، کاوشگر ، فضا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.