سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در جمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم مطرح شد

تأكيد هاشمي رفسنجاني بر لزوم هوشياري حوزه‌هاي علميه در برابر تخريب روحانيت

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دشمنان دين و مردم با هدف قرار دادن كانون اصلي همبستگي مردم كه روحانيت، ولايت و امام(ره) و رهبري است، قصد دارند مردم را از اين مهمات جامعه اسلامي دور و با بي‌تفاوت كردن آنان نسبت به اعتقادات و معارف ديني و اهل بيت(ع)، مطامع شيطاني خود را پياده كنند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آيت‌الله علي اکبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در آستانه دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي و ورود بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به ميهن اسلامي با جمعي از فضلا، محققين و مدرسين حوزه علميه قم ديدار و گفتگو كرد.
 
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اين ديدار با اشاره به اينكه روحانيون و علما در تاريخ معاصر همواره از سوي دشمنان دين و مردم مورد هجوم و تخريب قرار گرفته‌اند، گفت: علما و مراجع شيعه از آنجايي كه پناهگاه و ملجاء مظلومان و محرومان و مورد اعتماد و وثوق قاطبه مردم بوده‌اند، همواره مورد حقد و كينه بدخواهان و دشمنان قرار داشته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اینکه رضا خان به نیابت از استعمارگران، روحانیت و مراکز دینی را منهدم و متروک ساخت،  به نقش علما در انقلاب مشروطه و نيز شكل‌گيري و رشد حوزه علميه قم تحت زعامت آيت‌الله العظمي بروجردي اشاره و تصريح كرد: با رحلت اين مرجع بزرگ و مشخص شدن جايگاه ايشان و روحانیت به عنوان نماد تشيّع و معارف ديني و اسلامي نزد مردم، حكومت پهلوي به عمق ارادت مردم به دين و عالمان ديني واقف و درصدد ضربه زدن و خدشه‌ وارد كردن به اين ركن اساسي جامعه اسلامي برآمد كه همين امر موجب خروش حضرت امام(ره) به نمايندگي از جامعه ديني در مقابل توهين‌ها و تخريب‌ها شد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به نقش روحانيت و علما و به ويژه حضرت امام خميني(ره) در به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي اشاره كرد و با بيان اينكه دوران حضرت امام(ره) دوران اعجاز مديريت اسلامي در كشور بود، گفت: بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران با آن شخصيت بزرگ و علم و نبوغ منحصربه‌فرد خود توانست با رژيم تا بن دندان مسلح پهلوي مبارزه و انقلاب را به پيروزي برساند و سپس در مدت كوتاهي، توطئه‌ها، شورش‌ها و جنگ تحميلي را مديريت و با پيروزي به سرانجام برساند و نمونه‌اي از اداره موفق و اسلامي جامعه را به نمايش بگذارد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به حملات و توطئه‌هايي كه در حال حاضر براي ضربه زدن به دين، اعتقادات و روحانيت شيعه و اسلام در حال انجام است، افزود: همان وضعي كه بعد از مشروطه و نيز در دوران پهلوي براي تخريب و گوشه‌نشين كردن حوزه و روحانيت دنبال شد، اكنون نيز تحت عناوين ديگري در حال پيگيري است و همين امر هوشياري، دورانديشي و تلاش بيش از پيش علما و روحانيون را براي خنثي كردن اين توطئه‌ها طلب مي‌كند. می بینیم که اخیرا تلاش همه جانبه ای برای بی اعتبار کردن شخص امام راحل و روحانیت و حتی اصل انقلاب در جریان است.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با ابراز خرسندي از تحرك و فعاليت‌هاي اخير حوزه‌هاي علميه، به برگزاري اجلاس «بررسي آرا و افكار حضرت امام(ره)» و تحريرالوسيله ايشان و حضور مراجع عظام در اين اجلاس در قم اشاره كرد و گفت: به نظر مي‌رسد كه حوزه علميه و مراجع معظم به خوبي متوجه خطرات پنهان و پيدا عليه دين، حوزه و آرمان‌هاي امام راحل عظيم‌الشأن(ره) شده و اين امر جاي بسي خوشحالي دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: دشمنان دين و مردم با هدف قرار دادن كانون اصلي همبستگي مردم كه روحانيت، ولايت و امام(ره) و رهبري است، قصد دارند مردم را از اين مهمات جامعه اسلامي دور و با بي‌تفاوت كردن آنان نسبت به اعتقادات و معارف ديني و اهل بيت(ع)، مطامع شيطاني خود را پياده كنند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بازگشت حوزه علميه و جامعه به آرا و افكار فقهي، اجتماعي و سياسي حضرت امام(ره) را امري مبارك و طليعه بيداري و احياي مجدد حوزه‌هاي علميه خواند و تأكيد كرد: توجه ويژه به نقاط مغفول شخصيت و آراي امام خميني(ره) و استخراج بيش از 100 ابتكار خاص امام(ره) نشانه بازگشت به اصالت انقلاب و زدودن پيرايه‌هاست.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به وظيفه خطير حوزه‌هاي علميه و علما و روحانيون در برهه حساس كنوني اشاره و تصريح كرد: اگر بدنه حوزه به طرف امهات انقلاب و اسلام و اهداف اصلي كه اسلام خالص و ناب است، حركت كند كامياب و توطئه بدخواهان دين، انقلاب و مردم خنثي خواهد شد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني يكي از مخاطرات مهم مقطع حساس كنوني را تفرقه ميان آحاد مردم و ميان مردم و مسئولان و گروه‌هاي سياسي خواند و گفت: تأكيد هميشگي دلسوزان و وفاداران به انقلاب و نظام و نيز رهبري معظم انقلاب بر پرهيز از تفرقه‌افكني و ايجاد همدلي در كشور است كه همه بايد اين مهم را مورد توجه ويژه قرار دهند.

 وي ادامه داد: متأسفانه گروه يا جناحي افراطي در كشور حيات سياسي خود را در ايجاد و دامن زدن به اختلافات و تفرقه در جامعه مي‌دانند و تأكيدات مكرر رهبري انقلاب را درباره پرهيز از تفرقه نادیده می گیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: بايد همه دوستداران نظام حول محور قانون اساسي، راه گفتگو و تعامل در پيش گيرند و با حسن‌نيت و مدارا و همدلي كشتي انقلاب را به ساحل امن تعالي و توسعه برسانند.

لازم به ذکر است در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين قادري و نيز برخي از علما و فضلاي حاضر در جلسه ديدگاه‌هاي خود را پيرامون وضعيت حوزه‌هاي علميه، مسائل سياسي، اخلاقي و اعتقادي جامعه بيان كردند كه برخي محورهاي آن به قرار زير است:

- لزوم بهره‌گيري از تجربيات بزرگان نظام براي غلبه به مشكلات
- پيگيري در نحوه استفاده از درآمدهاي نفتي در چند سال اخير و رفع مشكلات اقتصادي
- توجه ويژه به وضعيت معيشتي طلاب حوزه‌هاي علميه
- لزوم ارائه تفسير و چهره رئوف و به دور از خشونت از اسلام و تعاليم ديني
- نياز جامعه براي بازگشت به اعتدال و ميانه‌روي
- جامعه زنده، جامعه‌اي است كه نقدهاي دلسوزانه در آن مورد توجه قرار گيرد.
- نياز جامعه به حركت در جهت گفتگوي ملي و حمايت استوانه‌هاي نظام از اين حركت
- لزوم خنثي‌سازي تلاش‌هاي مغرضين براي ايجاد تفرقه ميان بزرگان نظام و رهبري
- نگراني از تحريف آشكار تاريخ انقلاب اسلامي و نيروهاي مؤثر آن
- لزوم دور كردن خطرات مهلك از ايران اسلامي بر پايه وحدت و همدلي

انتهاي پيام/
برچسب ها: هاشمی ، تشخیص ، مصلحت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.