سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان مشاور ويژه اوباما به سقوط قريب الوقوع آل سعود

"بروس ریدل" مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا با رائه تحلیل نامه از بروز قریب الوقوع انقلاب در عربستان ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده است که سرنگونی آل سعود فاجعه ای برای منافع آمریکا در منطقه خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه مصری الشعب، "بروس ریدل" مشاوره ویژه رئیس جمهور آمریکا و مدیر کل امور مربوط به شرق نزدیک و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا با ارائه تحلیل نامه ای و پیشنهاد چند راهکار به "باراک اوباما" اذعان داشت که انقلاب در عربستان و سرنگونی آل سعود قریب الوقوع است و این امر یک خطر جدی برای آمریکا و منافع آن در منطقه خواهد بود.

وی ضمن تاکید بر به خطر افتادن منافع آمریکا در منطقه، ملک "عبد الله بن عبد العزیز" پادشاه عربستان را به لویی چهردهم تشبیه کرده و سرنگونی او را سرنگونی آخرین "نظام پادشاهی مطلق" در دنیا دانسته است.

"ریدل" ابراز داشت هر چند نشانه های انقلاب هنوز در عربستان به چشم نخورده اما اگر زمزمه اعتراضات مردمی را باموج بیداری اسلامی در منطقه ترکیب کنیم خواهیم دید که در دور دوم ریاست جمهوری اوباما وقوع انقلاب در عربستان تغییر حکومت احتمال قوی برخوردار است.
وی تاکید کرد که هر گونه تغییر انقلاب در عربستان یک فاجعه همه جانبه برای منافع آمریکا در منطقه خواهد بود و در خوش بینانه ترین حالت عدم ثبات قیمت در بازار نفت پسرفت رشد اقتصادی غرب را در پی خواهد داشت.

از بعد سیاسی نیز "ریدل" با اشاره به دوستی نزدیک آل سعود و آمریکا تصریح کرد در صورت بروز انقلاب آمریکا نمی تواند پا پس بکشد و باید در امور داخلی عربستان و کنترل انقلاب مردمی وارد عمل شود لذا بهتر است "اوباما" در دور دوم ریاست جمهوری خود بهترین وسایل و امکانات جاسوسی را در اختیار آل سعود قرار دهد تا بتواند از بروز طوفان احتمالی جلوگیری کند.

او در توجیه لزوم حمایت آمریکا از همدست منطقه ای خود و با شاره به ضعف حکومتی خانواده حاکم ابراز داشت: آل سعود توان مدیریت اوضاع را ندارد و از ابتدای انقلاب های عربی تا کنون برای ساکت کردن صدای معترضان داخلی چیزی بالغ بر 130 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و یک سری اصلاحات صوری مثل اجازه به زنان برای عضویت "غیر فعال" در مجلس شورا انجام داده است.

"ریدل" اعتراف کرد اگر تا کنون صدای اعتراضات مردم عربستان چندان به گوش نرسیده به این خاطر است که غالب اعتراضات در مناطق شیعه نشین صورت گرفته که حکومت اصلا توجهی به آنان ندارد نگرانی آنجاست که مبادا موج اعتراضات به مناطق سنی نشین نیز نفوذ کند.


برچسب ها: مشاور ، اوباما ، آل سعود
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.