سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهترین کار از نظر پیامبر (ص)

هر انسان با ایمانی كار نیك و خوب را دوست دارد. دلش می خواهد تا آنجا كه از دستش بر می آید كار خوب انجام دهد و پرونده اعمال خود را مملو از كارهای خوب كند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ صراط در جدیدترین نوشته خود آورده است:

هر انسان با ایمانی  كار نیك و خوب را دوست دارد. دلش می خواهد تا آنجا كه از دستش بر می آید كار خوب انجام دهد و پرونده اعمال خود را مملو از كارهای خوب كند. دوست دارد بهترین كارها را انجام دهد تا پیش خدا و اولیاء الهی روسفید باشد. می خواهد برای تقرب به درگاه الهی و عزیزشدن پیش خداوند منّان كاری انجام دهد.

كار خوب هم كه زیاد است. اما كدام یك را باید انجام داد؟ در این فرصت محدود زندگی بهتر است به چه كاری مشغول شد؟

طبیعی است كه باید از میان كارها بهترین را انتخاب نمود. اما بهترین كار كدام است؟ باید دید صاحب كار و خریدار كالا كدام را بیشتر می پسندد تا آن را انتخاب نمود؟ حال كه اینگونه است اگر انجام كارهای خوب برای رضای خدا و تقرب به آستان اوست، عاقلانه و عاشقانه آن است كه كاری را كه خدای مهربان بیشتر دوست دارد انتخاب شود.

برای اینكه بدانیم كدام كار را خدای مهربان بیشتر دوست دارد، از پیامبر محبوب خدا صلی الله علیه وآله كه شهر علم و دانایی است و علمش متصل به علم خداوند است بشنویم كه فرمود:

محبوبترین كارها در پیش خدا كاریست كه دوام آن بیشتر است ، اگر چه اندك باشد .

اكنون كه دانستیم خدای مهربانمان كدام كار را بیشتر دوست دارد باید به سراغ آن رفت تا با تمام وجود آن را انجام داد و عاشقانه تقدیم ساحت مقدسش نمود.

در میان كارهایی كه دوام دارند نیز، باید بادوامترین آنها را انتخاب كرد. چرا كه هرچه دوامش بیشتر باشد، محبوبیتش پیش پروردگار مهربان بیشتر است. در واقع از بین بهترین ها بهترین را انتخاب كردن هنر عاشقی است.

باید دید كدام كار دوامش بیشتر از باقی كارها است. باید به این نكته توجه نمود كه هر كار خوبی كه انسان درپی آن است، تا یك زمان محدودی می تواند آن را انجام دهد تا كوله بار حسنات و كارهای خیرش سنگین تر شود. نهایتا تا آخر عمر بتواند آن را انجام دهد و بدان مشغول باشد. اما پایان عمر و انتهای فرصت زندگی، هم محدود است و هم نا مشخص. هیچكس نمی داند تا كی زنده است و زمان رفتنش كی فرا می رسد.  لذا معلوم نیست انسان چه مقدار فرصت داشته باشد تا كارهای خوب خود را ادامه دهد. از این رو انتخاب بهترین كار باید هوشمندانه و با زیركی بیشتری همراه باشد.

 

در میان بهترین كارها، وقف یكی از بهترین ها است. چرا كه یكی از ماندگارترین و بادوام ترین كارهاست. عملی است كه وابسته به زمانِ محدود عمر و زندگی نیست. انجامش لحظه ای است اما نتیجه و اثرش ابدی. پاداش وقف، مقطعی نیست. واقف چه زنده باشد و چه نباشد در حال انجام كار خیر و حسنه است. وقف می تواند كوله بار واقف را لحظه به لحظه تا قیام قیامت سنگین تر كند.  وقف، روز به روز  و لحظه به لحظه حسنه و كار نیك است از این جهت واقف هر لحظه و هر آن در حال انجام عمل صالح است.

خیلی از كارها فضیلت و پاداش فراوانی دارند. مثلا اكرام ایتام، اطعام گرسنگان، مراسم عزاداری، هزینه های مسجد، كمك به كارهای علمی،كمك به معالجه بیماران و... اما همه این كارها را اگر كسی بخواهد انجام دهد، هم زمانی كه می تواند به انجام آن اختصاص دهد محدود است و هم افرادی كه از كار خیر او بهره مند می شوند محدودند. اما خاصیت وقف این است كه دیوار این محدودیت ها را می شكند و از بین می برد. از سویی، عمل صالح می تواند تا ابد امتداد پیدا كند. از سوی دیگر، محدودیت افرادی هم كه از آن عمل صالح بهره مند می گردند از بین می رود و نه تنها به یك نفر یا چند نفر ختم نمی شود بلكه از زمان حال فراتر رفته و آیندگان را نیز منتفع می كند. اگر كسی به جای اطعام یك نفر،یك شهر یا یك زمان، موقوفه ای برای اطعام گرسنگان ایجاد نماید، می تواند از پاداش اطعام  محرومین تا قیامت بهره مند گردد. اطعامی كه به یك یا چند نفر و در زمانی خاص محدود نمی شود.  

 از این جهت است كه وقف با چرخ زمان حركت می كند و هرچه زمان جلو می رود او را همراهی می كند و رنگ و بوی كارنیك وعمل صالح واقف را به مشام آیندگان نیز می رساند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
سحر
۰۱:۰۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
وقف که بیشتر مال مرد که دارایی و اختیار داره ماکه زن هستیم چکار کنیم برای اخرتمون
شغیعی
۱۸:۱۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
عرض سلام و سپاس. خیلی مفید بود.