سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چامسکي ؛

آمريکا تروريست بزرگ جهان

نوآم چامسکي، استاد دانشگاه و دانشمند برجسته امريکايي مي‌گويد که اگر حقوق بين‌الملل اعمال شود، دولت واشنگتن به عنوان دولتي پيشرو در تروريسم شناخته خواهد شد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه پرس تي وي ، چامسکي، زيان‌شناس برجسته و استاد بازنشسته گروه زبان‌شناسي موسسه فن‌آوري ماساچوست (ام‌آي‌تي)، روز سه‌شنبه  در مصاحبه با شبکه پرس تي‌وي گفت: من تعاريف رسمي تروريسم را مورد بررسي قرار دادم که بسيار خوب بودند، من تعريفي را که در قوانين امريکا و انگليس ارائه شده است در نظر گرفتم که تعريفي بسيار خوب است، اما يک ايراد دارد، اگر شما اين قانون را اعمال کنيد، امريکا را به يکي از دولت پيشرو تروريست در جهان تبديل مي‌کند.
اين دانشمند امريکايي يادآور شد که در دوران رياست جمهوري امريکا در دهه ۱۹۸۰ ميلادي، جنگ فعلي به اصطلاح عليه تروريسم را پيش‌بيني کرده بود. 
چامسکي گفت: من از سال ۱۹۸۱، يعني از هنگامي که رونالد ريگان به قدرت رسيد و اعلام کرد جنگ عليه تروريسم محور سياست خارجي امريکا است، درباره تروريسيم مي‌نويسم.
وي با به زير سوال بردن مشروعيت حمله تحت امر امريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ مي‌گويد: امريکا و انگليس تلاش کردند تا نوعي لايه حقوقي نازک براي اين حمله ارائه کنند. همان‌گونه که مي‌دانيد، پوشش حقوقي اين بود که صدام حسين برنامه‌هاي توليد تسليحات کشتار جمعي را متوقف نکرده است.
امريکا و هم‌پيمانان اين کشور در سال ۲۰۰۳ به عراق يورش بردند و رژيم صدام حسين را به بهانه دسترسي به تسليحات کشتار جمعي سرنگون کردند، اما هيچ سلاح کشتار جمعي در عراق کشف نشد. 
در اوج عمليات نظامي تحت امر امريکا در عراق، ۱۷۰ هزار نظامي امريکايي در عراق حضور داشتند و ۵۰۰ پايگاه نظامي امريکايي در آن کشور فعاليت مي‌کردند. 
در نتيجه يورش نظامي تحت امر امريکا به عراق و در پي آن اشغال اين کشور، بيش از يک ميليون عراقي جان خود را از دست دادند.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.