سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واردکنندگان تمایلی به استفاده از ارز صادراتی ندارند/زمان برگشت ارز صادراتی مبهم است

از آنجایی که امکان واردات هیچ کالایی با ارز حاصل از صادرات وجود ندارد، عمده واردکنندگان متقاضی این نوع ارز نبوده و ارز خود را از صرافی‌ها یا منابع دیگری تهیه و تحت عنوان ارز منقاضی تهیه می‌کنند.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر این‌که تقاضایی برای ارز صادرکنندگان وجود ندارد، بیان کرد: روال این است که انتقال ارز صادراتی به واردکنندگان در دفاتر اسناد رسمی ثبت و انجام شود ولی به دلیل آنکه عدم تخصیص اولویت برای ارز صادراتی به صورت رسمی و انتقال اظهارنامه وجود ندارد واردکنندگان ترجیح می دهند ارز خود را از صرافی‌ها تهیه کنند.

وی با بیان این‌که بانک مرکزی بخشنامه‌ گمرکی را پذیرفته‌ و انتقال اظهارنامه صادراتی به واردات و صلح در دفترخانه‌ها را اعلام کرده است، اظهار کرد: این بخشنامه اول آبان ماه از سوی گمرک ایران برای صادرکنندگان لازم الاجرا و عملیاتی تلقی شده ولی همچنان ابهاماتی در آن وجود دارد.

وی با بیان این‌که در توافق شش ماده‌ای بین صادرکنندگان و سازمان توسعه تجارت زمان برگشت ارز صادراتی چهار، هفت و 12 ماه براساس نوع صادرات کالا پیشنهاد شده بود، گفت: این درحالی است که در مصوبه ستاد تدابیر مدت زمان برگشت ارز حاصل از صادرات به دو و شش ماه تقلیل پیدا کرده بود و این اواخر نیز معاون محترم گمرک ایران این زمان را سه ماه اعلام کرده‌ است.

امکان انتقال یکباره اظهارنامه به یک واردکننده

لاهوتی با تاکید بر این‌که همچنان ابهام در زمان بازگشت ارز صادرکنندگان وجود دارد تصریح کرد: مسئله دوم این است که در بخش نامه 30 آبان گمرک که امروز مبنای کار قرار گرفته نیز مشکلاتی وجود دارد و واگذاری اظهارنامه صادراتی براساس این بخش نامه فقط برای یک بار به واردکنندگان مجاز است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات افزود: این درحالی است که ممکن است مبلغ یک اظهارنامه صادراتی آن قدر بالا باشد که امکان جذب یک واردکننده برای واردات کالا وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد:بنابراین یکی از مشکلات فعلی مجاز بودن انتقال یکباره اظهارنامه به یک شخص است که در بند4 دستورالعمل 30 آبان گمرک ایران آمده است.

عدم تخصیص واردات اولویت‌های کالایی با ارز صادراتی

لاهوتی با تاکید بر این‌که یکی دیگر از بزرگترین مشکلات صادرکنندگان این است که صحبت از واردات کالا با ارز صادراتی در حالی انجام می شود که سازمان توسعه تجارت هیچ گونه اولویتی برای کالاهای صادراتی در نظر نگرفته است، گفت: عملا زمانی که واردکننده‌ای مجاز است از هر نوع ارزی برای واردات خود استفاده کند زیاد راغب به استفاده از ارز صادراتی که باید براساس آن در دفترخانه‌ها صلح کرده و ارز صادرکنندگان را استفاده کند نیست.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: صادرکنندگان با این مشکل مواجه شده‌اند که باید به دنبال واردکنندگانی بگردند که هیچ الزامی برای استفاده از ارز ندارند و این درحالی است که در توافق شش بندی ذکر شده بود که می بایست واردات حداقل دو اولویت کالایی با ارز صادراتی فقط امکان پذیر باشد.

خروجی کارگروه ستاد تدابیر ویژه در ابهام

وی با بیان این‌که نتیجه و خروجی کارگروه ستاد تدابیر ویژه به صورت مکتوب و بخشنامه شفاف صادر نمی‌شود، تصریح کرد: به همین جهت است که صادرکنندگان بلاتکلیف بوده و نه بطور مشخص می‌دانند که ارز صادراتی باید در چه فاصله زمانی به کشور برگردد و نه چون اولویت خاصی برای واردات با ارز آنان اختصاص نیافته تقاضایی برای استفاده اظهارنامه صادراتی تا کنون نبوده است.

تکلیف معافیت مالیاتی صادرکنندگان روشن است

لاهوتی در پایان با بیان این‌که بحث معافیت مالیاتی صادرکنندگان به این دلیل که در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح شده، یک قانون شفاف و روشن است گفت: در آخرین جلسه کارگروه صادرات قرار شد سازمان توسعه تجارت و سازمان امور مالیاتی با نظر بخش خصوصی ابهام موجود را برطرف کنند ولی از آنجایی که به اعتقاد ما براساس قانون، درامد حاصل از صادرات معاف شده و تغییر هرگونه قانون مستلزم مصوبه مجلس شورای اسلامی است لذا هنوز نتیجه مشخصی در این خصوص حاصل نشده است.

برچسب ها: وارد کننده ، کالا ، صرافی ، گمرک ، ارز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.