سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيش از 90 درصد عوامل ايجاد کننده سرطان اکتسابي است

عوامل ژنتیکی کمتر از10 درصد در سرطان پستان نقش دارند و افزون بر 90 درصد عوامل ایجاد کننده اين نوع سرطان اکتسابی است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، رئيس مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: ‌اختلالات هورمون های جنسی، افزایش استروژن، استفاده از هورمون درمانی در سنین یائسگی، کم تحرکی، وزن بالا و استفاده از رژیم های پرچرب از عوامل اکتسابی ایجاد سرطان پستان به شمار مي رود.

دکتر فاطمه همايي با اشاره به اينکه هم اکنون قریب به 80 درصد موارد سرطان های پستان در بین زنان ایرانی در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود، خاطر نشان کرد: ‌میزان ابتلا به سرطان پستان که شایع ترین سرطان در کشورمان شناخته شده است، نسبت به کشورهای غربی کمتر است اما متاسفانه در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: ‌سن ابتلا به سرطان پستان در زنان ایرانی 10 تا 15 سال کمتر از زنان غربی است به طوری که میانگین سنی سرطان پستان در زنان کشورمان 48 سال است اما این میزان در زنان غربی 60 سال است.

دکتر همايي افزود: عمده سرطان های پستان در کشورمان در مرحله ای که زیر بغل درگیر شده و اندازه تومور بالاتر از دو سانتیمتر است، تشخیص داده می شود.

وی با بیان اینکه تشخیص سرطان پستان در چهار مرحله صفر، یک، دو و سه تعیین شده است، افزود: در کشورهای غربی 20 تا 22 درصد سرطان های پستان در مرحله صفر تشخیص داده می شود یعنی در حد گرفتار شدن سلول است.

رئيس مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهد ادامه داد: با تشخیص زودرس سرطان پستان، موفقیت درمان آن بالاتر از 95 درصد است.

وی خاطر نشان کرد: انجام سالانه ماموگرافی از سنین 40 سال به بالا، معاینه ماهانه خودآزمایی از سنین 20 سال بالاتر توسط فرد و بررسی دوره ای توسط پزشک در افراد دارای سابقه ژنتیکی از جمله مراحل تشخیص سرطان پستان است./ع2

برچسب ها: سرطان ، اکتسابی ، پستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.