سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معناى عقده چیست؟وتاثیر آن در خانواده ؟

چون این كلمه در بحث ها مى‏آید پس الان عقده را معنى كنم، چیز خطرناكى است. عقده نظیر یك غده سرطانى است در جسم، نظیر یك دُمل خطرناكى است در جسم، دمل خطرناك، غده سرطانى آدم را مى‏كشد آن عقده هم یعنى غده روحى.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ صراط در جدیدترین نوشته خود آورده است:

چون این كلمه در بحث ها مى‏آید پس الان عقده را معنى كنم، چیز خطرناكى است. عقده نظیر یك غده سرطانى است در جسم، نظیر یك دُمل خطرناكى است در جسم، دمل خطرناك، غده سرطانى آدم را مى‏كشد آن عقده هم یعنى غده روحى. این غده روحى از كجا پیدا مى‏شود از ضمیر آگاه به ضمیر ناآگاه مى‏رود همین بحث ما است. این بچه محبت مى‏خواهد، اگر محبت به او دادید از نظر روح شاداب مى‏شود نشاط پیدا مى‏كند، اگر محبت به او ندادید به جاى محبت تندى كردیداین ناراحت میشود.

این ناراحتى از ضمیر آگاهش مى‏رود در ضمیر ناآگاهش، یعنى یك مقدارى گریه مى‏كند، یك مقدارى غصه مى‏خورد از این كه بابام با من تندى كرد از اینكه بابام به من برگشت از اینكه بابام ناز مرا نكشید محبت مرا نخرید اول متوجه است ولى كم كم فراموش میكند این فراموش كردن معنایش این است كه از ضمیر آگاه مى‏رود و به ضمیر ناآگاه، دفعه اول، دفعه دوم، دفعه دهم، دفعه‏ بیستم آن ضمیر ناآگاه دمل مى‏شود براى روح. سرطان و غده سرطانى همین است. معناى عقده این است یعنى ناراحتى ها ناملایم ها از ضمیر آگاه به ضمیر نا آگاه مى‏رودو در ضمیر ناآگاه و یك غده سرطانى مى‏شود.

این غده سرطانى اگر براى بچه پیدا شد منقسم مى‏شود به 4 قسم یعنى بچه هایى كه عقده دارند این ها 4 قسم هستند یك قسمت آنهایند كه عقده آنها منفجر مى‏شود بطور تصعیدى؛ معنایش این است كه همان غده یك ضربانى مى‏شود، یك تازیانه اى مى‏شود براى فعالیت و استقامت وصبر و كار.

مى گویند: نابغه هاى جهان اینجورى هستند،
مى‏گویند نابغه هاى جهان عقده اى بوده اند معمولًا هم اینجور است مثل پاستور، مثل نیوتون، مثل انیشتن، لذا درباره‏انیشتن مى‏گویند: پاى برهنه به مكتب مى‏رفت، در مكتب رفوزه مى‏شد، به او توهین مى‏كردند اما آن عقده وقتى بزرگ شد، ضربه اى شد، تازیانه براى صبرش، براى استقامتش، براى فعالیتش توانست نابغه شود. خوب بعضى اوقات نبوغ ها اینطورى است اما كم، یك در میلیون، این یك قسمت كه عقده منفجر مى‏شود، بقول اینها بطور تصعیدى یعنى نابغه از كار در مى‏آید.

یك قسمت هم عقده منفجر نمى‏شود، خود به خود نابود مى‏شود، اگر تربیت صحیح، معلم صحیح، محیط خوب پیدا شودنظیر پنى سیلین كه مى‏آید چرك را مى‏خشكاند و مى‏گذارد كه آن دمل اصلًا سرباز كند، نمى‏گذارد دمل منفجر شود، آن آمپول پنى سلین چرك را مى‏خشكاند، یك بچه عقده اى اگر بیاید دست یك معلم دانا، دست یك معلم فهمیده، یك بچه عقده اى بیاید دست یك پدرى كه نادان بوده بچه اش را عقده اى كرده اما حالا دانا شده، فهمیده شده، بیاید دست یك مادریكه بچه اش را عقده اى كرده اما الان فهمیده كه چگونه باید تربیت كند گر تربیت صحیح روى بچه عقده اى عمل آید. عقده او بكلى از بى مى‏رود، بدون اینكه عقده منفجر شود. این هم قسمت دوم.

قسمت سوم كه خطرناك است اینكه عقده گاهى منفجر مى‏شود بقول اینها بطور تهیجى یعنى با هیجانهاى روحى توأم میشود و عقده منفجر مى‏شود این منفجر به دیوانگى مى‏شود. منجر به ضعف اعصاب مى‏شود. لذا معمولًا دیوانه ها، دیوانه هاى زنجیرى عقده اى بودنده اند آن عقده تهیجى به قول اینها منفجر شده یعنی آن عقده موجب شده كه این دیوانه شده بسیارى از ضعف اعصابها از اینجا سرچشمه مى‏گیرد. ضعف اعصاب خیلى شدید دارد در خود فرو رفته، خود خورى مى‏كند، یك حال بهت و مبهوتیتى دارد، یك حال انزوایى دارد. اینها هم عقده است اما بطور تهیجى منفجر شده است. و بالاخره معمولًا این قسم سوم عقده منجر مى‏شود به دیوانگى، وقتى كسى در فقر وفلاكت و یتیمى و دربدرى و بى پدرى و یا از پدر و مادرى كه نازش را نكشیده اند زندگى كند و بزرگ شود، گاهى منجر به دیوانگى او میشود، این دیوانگى سرچشمه مى‏گیرد از عقده او.

این هم قسم سوم، این هم كم است، آن كه بسیار زیاد است غالب عقده ها منفجر مى‏شود از راه عادى كه 90% از عقده ها منفجر مى‏شود. بطور عادى یعنى چه، یعنى وقتى منفجر شد، یك جوان پرخاشگرى ا ز كار در مى‏آید، یك جوانى كه به پدرش بر مى‏گردد، به مادر بر مى‏گردد. با جامعه نمى‏تواند تماس بگیرد، یك دختر دل مرده اى كه دیگر نمى‏تواند شوهر دارى كند، نمى‏تواند خانه دارى، بچه دار كند، نمى‏تواندبا مادر شوهرش بسازد، نمى‏تواند با خویشان شوهر بسازد، یك آدم دل مرده اى كه نمى‏تواند در جامعه زندگى كند، یك آدم بد اخلاقى كه اگر كاسب باشد، مشترى نمى‏تواند جذب كند. بعضى اوقات هم عقدهمنفجر مى‏شود از این راه كه مى‏خواهد خودش را نشان بدهد به دیگران. مثلًالباسهاى جلفى مى‏پوشد، این هیپى دن، بیتل شدن، یك لباس تنگ پوشیدن، یك روز لباس گشاد، یك روز صورتش را مى‏تراشد، یك روز مى‏گذارد، یك روز فُكل مى‏گذارد، یك روز مى‏تراشد اینها همه و همه از انفجار عقده خبر مى‏دهد یعنى عقده او منفجر شده، شده هیپى شده بیتل، عقده این منفجر شده این لباسهاى مبتذل را مى‏پوشد، یك روز تنگ است یك روز گشاد، یك روز لباس جورى است كه مى‏خواهد بنمایاند در جامعه من منم به من نگاه كنید. یعنى مى‏خواهد كاركند كه انگشت نما شود. اینها در زنها و مردها هم هست.

بعضى زنها در كوچه وقتى كه راه مى‏روند راه راه آنها چشمك است، طرز راه رفتنشان این است كه به من نگاه كنید، این عقده است. این آدم عقده اى بوده، نازش را نكشیده اند مى‏خواهد از این راه نازش رابه جامعه بفروشاند، محبّتش نكرده اند مى‏خواهد از این راه محبت فروشى كند. و وضع اینها اگر دختر باشد خطرناك است براى این زود هم مى‏رود با یك گُل گول مى‏خورد به یك تبسّم گول مى‏خورد، به یك حرف گول مى‏خورد رفیق نااهل او را زود مى‏برد. نشست و برخاست با رفیق نااهل براى او لذت بخش‏ است. سرو كار با منبر ومحراب براى او سخت است اینها عقده هائى است كه منفجر شده از راه عادى لذا اگر براى بچه اى عقده پیدا شود خطرناك است. كم پیدامیشود كه آن عقده تازیانه شود براى استقامت و صبر تا بشود نابغه، تا بشود آدم فعال.

بیشتر این عقده ای ها اگر در جامعه وارد نشوند، اگر خدا لطف كند رفیق بد پیدا نكند، یك آدم دل مرده اى، یك آدم خود خو، یك آدم گوشه گیرى از كار در مى‏آید، اگر مرد باشد جامعه او را طرد مى‏كند، اگر زن باشد نمى‏تواند شوهر دارى كند كه بسیارى از طلاقها از همین جا سرچشمه مى‏گیرد و یك قسمت آنهایى كه وارد جامعه مى‏شوند مخصوصاً رفیق بد پیدا مى‏كنند، جنایتكار مى‏شوند، خیانتكار میشوند. یكدفعه جوان یك بعد از نصف شب مى‏آید، لذت مى‏برد از سر كوچه ها لذت مى‏برد از اینكه بالاابالى ها بنشیند، بگویند، بخندد، لذت مى‏برد از اینكه دیگران بگویند این عجب آدم لاابالى از كار در آمد. اینها همه و همه عقد ه است.

پیامبر اكرم (ص) فرموده است:

«الولد سید سبع سنین و غلام سبع سنین و وزیر سبع سنین»

یعنى بچه شا تا 7 سالگى آقاست بایستى حرف اورا بشنوید، ناز او را بكشید، محبت مى‏خواهد به او بدهید و هفت سال به بالا تا 14 سال فرموده است این غلام است باید از او كار بكشید (بعد درباره اش صحبت مى‏كنم) باید مواظب دستش باشید، باید مواظب باین باشدید كه آدم فعالى از كار در آید، و وقتى جوان شد، بالغ شد وزیر شما است یعنى این باز محبت مى‏خواهد اما محبتش این است كه با او مشورت كن در كارها به شخصیت او احترام بگذار، با برهان با او حرف بزن با استدلال بااو حرف بزن، نمى‏شود به جوان برگردى، نمى‏شود قلدرى با جوانت بكنى چه دختر، چه پسر. نمى‏شود با جوانت بدون استدلال حرف بزنى، اگر مى‏خواهى جوانت حرف شنو باشد باید با استدلال، با تلطف با موعظه با او حرف بزنى این ها حرف دارد كه بعد در باره اش انشاءالله صحبت مى‏كنم.

آنچه الان به شما مى‏گویم این است دختر شما، پسر شما چه كوچك، چه بزرگ اینها محبّت یاب هستند، همین طور كه شما به فكر لباسشان‏ هستید به فكر غذاى جسمشان هستید، باید به فكر روح آنها هم باشید، باید به آنهامحبت كنید، باید ناز آنها را بكشید و باید كارى كنید كه روح آنها از نظر محبت یابى سیر شود و الا بچه شا عقده اى میشود و اگر عقده اى شد جنایتكار مى‏شود و اگر جنایتكار شد او براى گناهش جهنم مى‏رود. اما شما هم براى خاطر دخالت دركارش كه عقده ایش كرده اید جهنم میروید.

حتى به شما بگویم ،آیه اى هست در قرآن، این آیه یك معناى ظاهرى دارد، یك معناى تأویلى دارد كه امام صادق (ع) تعبیر كرده اند، آیه مى‏فرماید:«مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغیرِ نَفسٍ اوْ فَسادٍ فِی الارضِ فَكانَّما قَتَل النّاسَ جمیعاً وَ مَنْ احْیاها فَكانّما احیا النّاسَ جمیعا» مائده، 32.معناى ظاهرى آیه این است كه گر كسى شخصى را به ناحق بكشد گناهش باندازه اى است مثل اینكه جهانى را كشتهباشد و اگر كسى در شرف مرگ است و شما او راز زنده كنید، بچه اى در حوض افتاده در حال خفه شدن است او را نجات دهید، كسى دم مرگ است با اتومبیل او را به بیمارستان برسانید از مرگ نجاتش دهید، قرآن مى‏فرماید اگر كسى را زنده كنى مثل این است جهانى را زنده كرده باشى، این معناى ظاهرى آیه است. اما امام صادق (ع) معناى تأویلى براى آیه كرده، مى‏فرماید معناى آیه شریفه این است كه اگر كسى را منحرف كنى، گناه این كار به اندازه اى است مانند اینكه جهانى را كشته باشى و اگر كسى را در راه بیاورى و بتوانى او را تربیت كنى ثواب آن باندازه اى است مانند اینكه جهانى را زنده كرده باشى.

روى تفسیر امام صادق (ع) بحث ما خیلى اهمیت پیدا مى‏كند براى اینكه این آیه شریفه مى‏فرماید: پدر، اگر اولادت را تربیت صحیح بكنى، مادر اگر اولادت را تربیت صحیح بكنى و بتوانى یك بچه سالم تحویل جامعه دهى مثل این است كه جهانى را زنده كرده باشى. آیه شریفه مى‏فرماید: پدر اگر بچه ات از عصبانیت تو منحرف شد، عقده اى شود، مادر اگر بچه ات را تربیت نكنى بى تفاوت باى و بچه تو ى عفت شود، منحرف شود بدان گناه‏ این باندازه اى است مانند اینكه جهانى راكشته باشى. لذا سرسرى از بحث نگذرید اگر به شما مى‏گویم مواظب باشید بچه هایتان عقده اى نشوند، سرسرى نگذرید.

بحث این است كه اگر یك دختر عقده اى شود یكدفعه خداى نكرده برایت خبر مى‏آورند كه دخترت رفت با یك تبسم، با یك نامه، یكدفعه برایت خبر مى‏آورند پسرت رفت با یك رفیق بد معنایش اىن است كه اگر بچه ات عقده اى شود دیگر مشكل است كه سرو كار با منبرو محراب پیدا كند، سرو كار با جنایتكارها با خیانتكارها دارد لذا به بحث امروز بیشتر اهمیت دهید تا بحث هاى گذشته.

اما باید این را هم مواظب باشدى محبت زیادى آن هم غلط است یعنى بچه را لوس و ننر بار آوردن، دیده اید بعضى اوقات این افرادى كه مثلًا 4 تا دختر دارد و یك پسر، این پسر را یك جورى بار مى‏آورد از خودراضى، لوس، ننر، و این بالاخره هم یك آدم رذل و بدى از كار در مى‏آید. باید این را هم مواظب باشید همینطور كه گر محبت به بچه ات نكنى عقده اى مى‏شود، اگر افراط كنى لوس و ننر مى‏شود از خود راضى میشود.

قرآن شریف آیه اى دارد، آیه خیلى با تأكید مى‏فرماید: اگربچه ات لوس وننر ازكار در آمد، عذاب دنیا دارد، عذاب آخرت دارد، تو هم عذاب دنیا و آخرت دارى. قرآن مى‏فرماید:

«لاتَحْسَبَنَّ الذینَ یَفْرَحُونَ بِما اتَوا وَ یُحِبُّونَ انْ یُحْمَدوا بِما لَمْ یَفْعَلوا فَلا تَحْسَبَنّهُمْ بِمَفازةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ الیم» آل عمران، 188.مى فرمایدگمان نكنى آن كسى كه كار بد مى‏كند و خیال مى‏كند كار خوب كرده. آنكس كه توقع بیجا دارد فضیلتى ندارد و مى‏خواهد مردم به او احترام كند، خیال نكن كه این از عذاب دنیا نجات پیدا مى‏كند، از عذاب آخرت نجات پیدا مى‏كند، نه، در دنیا معذب است در آخرت هم معذب است،  این آیه به ما مى‏گوید: اگر بچه تو لوس و ننر شد همینطورى كه به تو زور مى گوید فرداهم كه بزرگ میشود و مى‏خواهد به جامعه زور بگوید اگربچه ات لوس و ننر شد، از خود راضى شد خواهرش را مى‏زند، هیچ نمى‏گویى وقتى بزر گ مى‏شود مردم را مى‏زند وقتى مردم را زد آدم ظالمى، از كار در مى‏آید بچه خواهرش را مى‏زند هیچ نمی گوییم، خیال مى‏كند كار خوبى كرده، وقتى بزرگ مى‏شود مردم را مى‏زند خیال مى‏كند كار خوبى كرده، بچه كه لوس و ننر شد، دیگر استقلال ندارد.

اگر بچه لوس وننر شد استقلال ندارد، وقتى وارد جامعه میشود توقع بیجا از مردم دارد، دلش مى‏خواهدمردم به او احترام كنند، خوب مردم به او احترام نمى‏كنند، براى اینكه مردم به كسى احترام مى‏كنند كه فضیلت داشته باشد، این فضیلت ندارد، بقول قرآن شریف: یبحون ان یحمدوا بما لم یفعلوا» مردم به او احترام نمى‏كنند. وقتى مردم به او احترام نكردند آزرده خاطر مى‏شود، از جامعه طرد مى‏شود، دل مرده میشود دیگر دستش به كار نمى‏رود. دیگر حال بازار آمدن ندارد.

معمولًا دیده اید این آدمهاى از خود راضى خیلى خطرناك میشوند، خیلى جنایتكار مى‏شوند،

خلاصه بحث این شد كه بچه هایتان چه بزرگ، چه جوان، چه نوجوان، چه كودك، مخصوصاً كودك مواظب باشید عقده اى نشوند، مواظب باشید لوس وننر و از خود راضى هم نشوند و به شما بگویم حدّ متوسطش كارى است بسیار مشكل، یعنى خیال نكنید تربیت اولاد كارى است آسان خیلى مشكل است، اما كارى است واجب از اوجب واجبات، كارى است لازم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
عقده ای
۲۲:۱۸ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
من یه پسر ۱۴ ساله هستم وخیلی عقده ایم من واقعا برای جبران عقدهام نمیتونم تویه جمع حاضر شم آنقدر بجای گریه کردن هر شب باخودم حرف میزنم
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
خیلی عالی بود
mahdi♡
۲۱:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اونایی ک بچشونو عقدع ای بزرگ میکنن اونا اصن تجربه ای در این چیزها ندارن میتونم بگم عقدع ای تراز خودم تاحالا ندیدم..خیلی عقدع ای هستم ولی تصمیم گرفتم وقتی بچه دار شدم بچمو جوری بزرگ کنم ک نع عقدع ای بشع نع لوس و ازخودراضی کاملا در ین عقدع ای بودن قشنگ تجربع دارم خوب میدونم بچمو چطور بزرگ کنم ولی میتونم بگم ک عقدع ای بودنم برام خیلی خوب شد ولی چراشو نمیگم
ریما
۰۱:۱۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واقعا راس میگه
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خوب پدر و مادری که بچه را عقده ای تربیت می کنند خودشون هم عقده ای بودند دیگر در واقع عقده ها و کمبود هاشون را روی بچه هاشون پیاده کردند تا به آرامش برسند وای بچه های عقده ای هم در آینده اگر پدر و مادر شوند یک نسل عقده ای تربیت می کنند و این قصه ادامه دارد
ناشناس
۱۹:۵۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
عالی بود ممنون