سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اورژانس ریلی در راه است/ وزارت بهداشت پیگیر 5 شاخص ملی ارتقاء اورژانس هاست

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت گفت: اورژانس ریلی یکی دیگر از اقداماتی است که ما در حوزه خود در حال پیگیری آن هستیم، این پروژه را در خوزستان یک سالی است که شروع کردیم و این اورژانس ریلی تا به حال مشابهی در کشورهای دیگر نداشته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر معصومی، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت امروز 9 بهمن در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر 2 هزار و 187 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی، 146 آمبولانس در حوزه اورژانس 115 و بیمارستانی و 14558 نفر پرسنل ستادی و عملیاتی در کل مجموعه حوادث و فوریت های پزشکی کشور وجود دارند.

وی با بیان اینکه میزان پوشش خدمات اورژانس در کشور 57 درصد است گفت: عدم پوشش 33 درصدی به دلیل ورود پیدا نکردن اورژانس ها برای خدمت در جاده های فرعی و روستایی است.

معصومی عنوان کرد: طی 9 ماه اول سال 1میلیون و 748 هزار و 546 مأموریت در کل کشور توسط اورژانس صورت گرفته که نسبت به 9 ماه سال گذشته تعداد مأموریت ها 2.6 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد کل مأموریت های مربوط به تصادف 14 هزار و 163 مورد گزارش شده که نسبت به سال قبل 4 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: درمان در محل جزو شاخص های کیفی مهم اورژانس کشور است که این شاخص 4.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که بیشتر این مأموریت های درمان در محل به موارد غیرتصادفی مربوط بوده است.

وی تاکید کرد: تعداد پذیرفته شدگان کاردانی فوریت های پزشکی در کنکور سراسری امسال 1805 نفر بوده و 3200 نفر نیز امسال از این رشته فارغ التحصیل شده اند.

امسال در طرح بسیج همگانی کمک های اولیه تا امروز 162 هزار و 313 نفر در طی یک دوره 6 ساعته آموزش کمک های اولیه را به صورت رایگان دیده اند.

** هنوز زمان رسیدن اورژانس در تهران 12.5 دقیقه است

معصومی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه اظهار داشت: زمان رسیدن اورژانس در جاده ها زیر 14 دقیقه در شهرهای کوچک زیر 8 دقیقه، در شهرهای بزرگ زیر 10 دقیقه و در تهران هنوز 12.5 دقیقه است که البته باید زمان رسیدن اورژانس در تهران را به زیر 11 دقیقه برسانیم.

همچنین برنامه ما این است که زمان رسیدن در جاده ها را نیز کاهش دهیم که  البته باید توجه داشت که این امر بدون امداد هوایی بسیار سخت و غیرممکن است.

در آخرین مصوبه کارگروه هوافضای دولت قرار شد که سال آینده 3 تا 5 فروند هلی کوپتر امداد به اورژانس کشور داده شود که این مصوبه به تصویب هیئت وزیران رسیده است و ردیف امداد هوایی برای آن در نظر گرفته است اما به دلیل مشکلات اعتباری هنوز این امر قطعی نشده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی ادامه داد: در حال حاضر یک هلی کوپتر به صورت ملکی در اختیار اورژانس و 6 هلی کوپتر امداد دیگر به صورت خرید مدت در شهرهای آمل، تهران، شیراز، اهواز، مشهد، شاهرود و اصفهان وجود دارند.

معصومی عنوان کرد: اورژانس ریلی یکی دیگر از اقداماتی است که ما در حوزه خود در حال پیگیری آن هستیم، این پروژه را در خوزستان یک سالی است که شروع کردیم و این اورژانس ریلی تا به حال مشابهی در کشورهای دیگر نداشته است.

شایان ذکر است،  مراحل پایانی آن در دست اقدام است و امیدواریم در سال  92 امدادرسانی از طریق این اورژانس ریلی را شروع کنیم ولی تا به حال بحث مهندسی و پزشکی آن تکمیل نشده است.

** وزارت بهداشت به طور جد پیگیر 5 شاخص ملی ارتقاء اورژانس هاست
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: میزان بروز حوادث ترافیکی منجر به مجروح شدن به ازای هر 100 هزار نفر یک هزار و 160 مجروح و 26.75 نفر فوتی است که میزان فوتی ها در سال 84 تقریبا 40 درصد بوده است.

وی به بحث اورژانس پیش بیمارستانی اشاره و تاکید کرد: که اورژانس پیش بیمارستانی از 3 سال پیش جزو اولویت های وزارت بهداشت قرار گرفته که برای این امر سندی برای ارتقای خدمات، تجهیزات، فضای فیزیکی و نحوه برخورد، تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شد.

معصومی با بیان اینکه تا به حال کل بیمارستان های کشور طی امسال بازرسی شده اند گفت: ما 5 شاخص ملی را برای اورژانس ها ابلاغ کردیم که هنگام بازرسی به اجرای این شاخص ها می پردازیم.

اولین شاخص تعیین تکلیف کردن بیمار زیر 6 ساعت است که این امر برای بیش از 90 درصد بیماران انجام می شود.خروج از اورژانس زیر 12 ساعت دومین شاخصی است که میزان آن در کشور حدود 70 درصد است که باید روی این شاخص فوق العاده کار شود.

سومین شاخص درصد احیای قلبی و ریوی موفق است که در بیمارستان های ما این شاخص حدود 7 درصد است ولی نرم بین المللی آن بین 5 تا 10 درصد است.

وی ادامه داد: ترک با رضایت شخصی از بیمارستان چهارمین شاخص ما است که استاندارد بین المللی آن 5 درصد است ولی این امر در بیمارستان های ما بین 5 تا 7 درصد است.
شاخص پنجم تریاژبندی بیماران هنگام ورود به  اورژانس است که بیماران بدحال بدون هیچگونه معطلی سریعا به بخش اورژانس فرستاده می شوند و بقیه بیماران طبق تعریف سطح بندی مورد ویزیت و پذیرش قرار می گیرند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.