سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

نارسایی کلیه یک بیماری خاموش است

استاد گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری کلیوی نشانه بارزی ندارد و در برخی از مواقع ممکن است بیمار با 20درصد کارکرد کلیه متوجه بیماری خود نشود.




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر یارمحمدی با اشاره به اینکه تغییر در شیوه زندگی و بی تحرکی موجب بروز بیماریهای مزمن در جامعه شده است اظهار داشت : با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله ورزش منظم ، استفاده از الگوهای تغذیه ای سالم ،مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک در صورت ابتلا به فشار خون و دیابت، کنترل منظم قند و فشار خون ، مراجعه به پزشکان متخصص اورولوژی و انجام آزمایشهای منظم به منظور اطلاع از سلامت کلیه می توان از بروز عوارض ناشی از ابتلا به بیماریهای مزمن جلوگیری کرد .

وی بیماریهای مادرزادی ، بازگشت ادرار و عفونت ، سنگ کلیه ، ضربه های ناشی از سوانح و تومورهای کلیه را از دیگر عوامل ابتلا به نارسایی کلیه برشمرد .

یارمحمدی گفت:نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که دیگر کارایی لازم را نداشته باشد و بیمار به دیالیز نیاز داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد : تهوع ، بی اشتهایی ، ضعف عضلانی ، ادم دست ، پا و صورت ،درد در قسمت پهلوها و زیر دنده‌ ها و خارش پوست از دیگر علائم ابتلا به این بیماری به شمار می رود .

استاد گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای مرکز پیوند دانشگاه میزان افراد مبتلا به نارسایی کلیه در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از یک هزار و 100 بیمار نیازمند به پیوند کلیه در لیست انتظار قرار دارند خاطر نشان کرد : بهترین راه درمان بیماران نارسایی کلیه ، پیوند از بیماران مرگ مغزی است .

یارمحمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 درصد از پیوندهای کلیه که در مشهد انجام می شود از بیماران مرگ مغزی است اظهار امیدواری کرد : با فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی جامعه نسبت به اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی این میزان به 100 درصد برسد و دیگر نیازی به پیوند از دهنده زنده نباشد /س

برچسب ها: نارسایی ، کلیه ، مرگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.