سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وعده ای که پس از 14 ماه عملی نشد؛

سرگردانی کارگرانی نی بر کشت و صنعت کارون

پس از تحصن ها و اعتصاب های پی در پی کارگران نی بر کشت و صنعت کارون نی بر بر برقراری حق بیمه و بازنشستگی آن ها که راه به جایی نبرد، باشگاه خبرنگاران پیگیر وضعیت سابقه بیمه ای آنها شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که 2 هزار و 500 کارگر شرکت کشت و صنعت کارون و هفت تپه بابت پرداخت نشدن حق بیمه 6 ماه بیکاری خود، نمی توانند کنار بیایند، چرا که بعد از 20 سال کار در سال 86 متوجه شدند که فقط حق بیمه 6 ماه آنها از سوی شرکت پرداخت می شده اما دفترچه های بیمه شان یک ساله تمدید اعتبار می شده است.پس از پی بردن به این موضوع و اینکه سابقه 20 سال کار آنها فقط 11 سال سابقه بیمه ای محسوب شده تصمیم گرفتند از حق از دست رفته خود دفاع کنند یکی از کارگران این شرکت در گفتگو با خبرنگار ما سخنان خود را که بیشتر در قالب گلایه و درد و دل بود اینگونه آغاز کرد از 20 سال پیش در شرکت کشت و صنعت کارون مشغول به کار هستم شغل ما از جمله مشاغلی است که برای کار نیاز به قمه های بلند است تا نی ها را جدا کرده و جمع آوری کنیم، کار با قمه های تیز بسیار خطرناک است و در حین کار، کارگر بایستی با هوشیاری 100 درصد به کار مشغول باشد کار در آب و هوایی نامطلوب و ساعت کاری های طولانی موجب شده زمانی که به منزل می رویم فرزندانمان ما را نشناسند.

این کارگر زحمتکش شرکت کشت و صنعت کارون تصریح کرد: سال 86 متوجه شدم که حق بیمه ای که در طول مدت کارم برایم واریز شده نصف آن چیزی بوده که شرکت مقرر به واریز بود.

یکی دیگر از کارگران که سابقه 17 سال نی بری در کشت و صنعت کارون را داشت با تأکید بر اینکه برای پرداخت حق بیمه هایی که از سوی شرکت واریز نشده سازمان تامین اجتماعی از کارگران 81 میلیون تومان پول می خواهد گفت: کارگرانی مثل ما چطور می توانند از پس پرداخت این مبلغ بر بیایند در صورتی که ماهانه در حدود 600 تا 700 هزار تومان حقوق می گیرند.

کارگر دیگری که با خبرنگار ما هم صحبت بود با اشاره به وعده و وعیدهای مسئولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بعد از گذشت 14 ماه هنوز محقق نشده است و ما همچنان درگیر سابقه بیمه ای خود هستیم خاطر نشان کرد: مگر ما ماهانه چقور حقوق می گیریم که توانایی پرداخت 81 میلیون تومان را داشته باشی؟!

اما خواسته همه کارگران نی بر کشت و صنعت کارون و هفت تپه از مسئولان برقراری حق بیمه خود طی مدت کاری و محسوب شدن شغل نی بری به عنوان مشاغل سخت و زیان آور است.

باشگاه خبرنگاران امیدوار است تا وعده مسئولان دولتی برای این قشر کارگر و زحمتکش جامعه عمل بپوشد تا شاید دغدغه از دغدغه های زندگی این قشر ضعیف کم شود./ف

برچسب ها: بیمه ، سابقه ، کارگر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.