سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشارکت و همکاری حضرت محمد(ص) درخانه

در روایتی آمده است كه رسول خدا (ص)كفش و لباس خویش را وصله می‏كرد. خود در خانه را می‏‌گشود، شیر گوسفندان را می‏‌دوشید و شتر را می‌‏بست و سپس شیر آن را می‏‌دوشید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ بانوان در جدیدترین نوشته خود آورده است:


حضرت رسول (ص)  به عنوان پیام بر ورهبر دین خاتم ،مسئولیت  بزرگی را به امر پروردگار عهده دار شدند واز آن جا که دین دربرگیرنده همه ابعاد و جوانب زندگی بشر است رسول گرامی (ص)ماموریتی عظیم از جانب پروردگار عالم داشت. (سوره شورای، آیه 15) زیرارسول اعظم(ص) برای جامعه در همه امور باید سمبل و الگو باشد ( سوره احزاب، آیه21) تا انسان ها در همه امور فردی واجتماعی به ایشان تأسی جویندو از آن طریق راه و زندگی خود را بازیابند و جهت تکامل ورسیدن به سعادت تلاش کنند. در این نقاله اشاره کوتاهی به همکاری ومشارکت حضرت رسول اکرم(ص) در امور منزل داریم.

بسیاری از آقایان کار در منزل و انجام کارهای شخصی در خانه را عار و ننگ می دانند و این نوع کارها را کار زنانه تلقی
 می کنند، و یا این که بیشتر به امور اجتماعی و اداری مشغول و از خانه و خانواده غافل هستند. در حالی که پیامبر(ص)  بخشی از وقت منزل را به خانواده اختصاص می داد.در این وقت به صحبت های همسرش توجه می نمود، به امور فرزندانش می رسید. وقتی که اشرف مخلوقات عالم، شیر گوسفند را خودش می دوشد، کفش هایش را تعمیر می کند و لباسش را می دوزد، مرد مسلمان هیچ بهانه ای برای رفتارهای غیرمنطقی در خانه ندارد.

آن حضرت در خدمت کارهای خانه بود. در خُرد گوشت با اهل خانه همکاری می کرد(ترمذی،وکارهای خود را در خانه به دیگر اعضای خانواده نمی سپرد و چه بسا خود برای خوردن و آشامیدن بر می خاستند.( طباطبایی ،)

 در روایتی آمده است كه رسول خدا (ص)كفش و لباس خویش را وصله می‏كرد. خود در خانه را می‏گشودشیر گوسفندان را می‏دوشید و شتر را می‏بست و سپس شیر آن را می‏دوشید. چون خادمش از آسیاب كردن خسته می‏شد، به یاری‏اش می‏شتافت و خود آسیا می‏كرد. در كارهای خانه تاآنجا كه امكان داشت حضرت رسول اكرم(ص) به اهل خانه كمك می‏كرد، رسول خدا (ص)خدمت در خانه را صدقه به شمار می آورد  و مکرر می فرمودند: «کمک به همسر و کارهای منزل، صدقه و احسان در راه خدا محسوب می شود .» پیامبراكرم(ص) كارهای شخصی خود را هم در صورت امكان انجام می دادند؛هم چنان كه ابوذر می گوید: «از عایشه همسر پیامبر(ص) پرسیدم: پیغمبر(ص) در خانه چه می کرد؟ گفت: جامه اش را می دوخت، و نعلین خود را پینه می کرد.»

حضرت رسول(ص)همراهی با خانواده را فضیلت و ثوابی بزرگ در حد شهیدان ذکر کرده و فرمودند:« ای علی، کسی که در خدمت خانواده اش در منزل باشد و خود خواهی نورزد، آفریدگار نامش را در دیوان شهیدان می نگارد... و به تعداد موهای اندامش یک سال عبادت برایش محسوب می نماید

به همین خاطر است که در سیره نبوی روایت شده است که پیامبراکرم (ص) «با همه عظمت و موقعیت ممتازش در منزل کار می کرد . و به نگهداری و پرستاری از کودکان می پرداخت . »

درسیره پیامبراکرم (ص)از همکاری خالصانه  حضرت دررسیدگی  به امور خانه وهمکاری با اعضاخانواده
روایت های  بسیاری ذکرشده است. در روایتی آمده است که رسول خدا(ص) به خانه حضرت فاطمه(س) وارد شده، مشاهده کردند که ایشان و حضرت علی(ع) با آسیاب دستی آرد می کنند. پیامبر(ص)  فرمود: کدام یک خسته ترید؟ حضرت علی(ع)عرض کرد: فاطمه(س)  خسته تر است. پیامبر(ص) به ایشان فرمودند: برخیز! فاطمه برخاست و پیامبر(ص) به جای ایشان نشست و حضرت علی(ع) را در آرد کردن، کمک نمود.
برچسب ها: حضرت ، محمد ، کار ، خانه ، منزل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.