سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صالحي:

سلطه‌گران در سوریه به دنبال ایجاد اختلافات ریشه‌ای بین‌ مسلمانان هستند

وزیر امور خارجه کشورمان در پيامي خطاب به شرکت‌کنندگان در بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: شواهد نشان می‌دهد سلطه‌گران در سوریه به دنبال ایجاد اختلافات ریشه‌ای بین‌ مسلمانان در ابعاد سیاسی و یا عقیدتی و قومی نژادی هستند. این توطئه‌ها و ترفند‌ها باید به خوبی شناسایی و به مردم شناسانده شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، پیام "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه کشورمان قرائت شد که متن آن در ذیل آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در ابتدا لازم می‌دانم به همه علما، اساتید و فرهیختگان محترمی که برای شرکت در بیست و ششمین اجلاس کنفرانس وحدت اسلامی به تهران سفر کردند خوشامد گفته و از همه دست‌اندرکاران این گردهمایی مهم و ضروری، مراتب قدردانی و تشکر خود را  اعلام نمایم.

حضار محترم!

مستحضر هستید تحکیم و توسعه وحدت اسلامی، همواره مورد اهتمام و دل‌مشغولی اصلی آن دسته از علما و متفکران بزرگ اسلامی بوده که اندیشه‌ای جز تعالی انسان از طریق آموزه‌های رفیع و جاودانه اسلام نداشتند.

این دل‌مشغولی به ویژه در تاریخ معاصر و دهه‌هایی اخیر که امت اسلامی با انواع توطئه‌ها مواجه گردیده، بیشتر بوده است.

تحولات سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی و مشکلاتی که بر مسلمانان در فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان و ... تحمیل شده نشان داد که این مهم باید با هوشیاری،‌ تیزبینی و جدیت بیشتری از سوی علما و متفکران اسلامی پیگیری شود، چرا که دشمنان در مقابل اقدامات انجام شده برای ایجاد وحدت و بکارگیری شگردهای مختلف و با استفاده از وسایل جدیدی تلاش داشته و دارند تا این اقدامات را خنثی و مانع وحدت و همدلی مسلمانان شوند.

خوشبختانه مجموعه نشست‌های قبلی کنفرانس وحدت اسلامی آثار و نتایج مبارکی را برای امت اسلامی در پی داشته است، اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده که باید در پرتو همدلی و مشارکت سازنده و اقدامات عملی محقق شوند.

علما، اساتید و حضار محترم!

ما در جهانی سیال که تغییرات در آن سریع و شتابان است زندگی می‌کنیم به همین خاطر لازم است که همواره آمادگی لازم برای برخورد با موقعیت‌ها و شرایط مختلف را داشته و در راستای وحدت و همدلی امت اسلامی، دائما ابتکار و نوآوری متناسب با شرایط جدید داشته باشیم.

در حال حاضر اوضاع کشورهای اسلامی با سال‌های گذشته تفاوت‌های قابل توجهی پیدا کرده و به همین خاطر، دنیای اسلام با چالش‌های جدیدی روبرو شده که برای حفظ وحدت و همبستگی درونی، نیازمند ابتکارات و اقدامات متناسب با آنهاست تا بتوانند با الطاف الهی و همکاری جمعی سربلند از این چالش‌ها خارج شوند.

از جمله این چالش‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

1- قدرت یافتن اسلام‌گرایان در برخی از کشورهای اسلامی که تا پیش از این توسط حکومت‌های سکولار اداره می‌شد

در سایه خیزش‌های مردمی و بیداری اسلامی، احزاب اسلام‌گرا و اسلام‌گرایان به قدرت رسیدند، این امر اهمیت توجه به تحکیم وحدت سیاسی در بین مسلمانان و کشورهای اسلامی را در کنار وحدت عقیدتی آنها بیشتر نمایان ساخته است. این کشورها در پرتو تقویت و تحکیم همدلی و همبستگی بین کشورهای اسلامی و تبادل تجارب بهتر می‌توانند بر مشکلات باقیمانده از رژیم‌های سلبق و مداخلات خارجی فائق آیند.

بدیهی است کشورهای سلطه‌گر در راستای منافع خود تلاش کنند از فضای بوجود آمده در منطقه بهره‌برداری کنند و با طرح‌های جدید در راستای سیاست‌های همیشگی خود به اختلافات بین‌ مسلمانان دامن بزنند. رصد دقیق تحولات منطقه نشان دادن واکنش به موقع، اتخاذ مواضع و ارائه پیشنهادات و ابتکارات مناسب می‌تواند ما را در انجام رسالت‌های مختلف تاریخی‌مان که حفظ وحدت و عزت مسلمین است، کمک کند.

2- گسترش تندروی‌های متعصبانه و عملیات تروریستی کور

متاسفانه در سال‌های اخیر اعمال خشونت‌آمیز و ترورهای کور علیه مسلمانان با تشبث به تفسیرهای متعصبانه از دین، گسترش یافته و مرتبا شاهد کشتار جمعی مردم در هنگام برگزاری آئین‌های مذهبی در عراق، پاکستان، افغانستان و ... هستیم. نباید اجازه داد این افراد با این اینگونه اعمال، اختلافات و برادرکشی در بین مسلمان دامن بزنند و وحدت مسلمانان را در ابعاد سیاسی و عقیدتی خدشه‌دار کنند.
علما و روشنفکران خیرخواه اسلامی با واکنش به موقع و محکوم کردن این اعمال و دادن توصیه‌های لازم مبنی بر پرهیز از برادرکشی می‌توانند نقش مهمی در مقابله با توطئه‌های دشمنان غیر مسلمان و گمراهان به ظاهر مسلمان ایفا کنند.

در اینجا لازم است اضافه کنم بیشترین سود این‌گونه اعمال نصیب دشمنان اسلام می‌شود که با تبلیغات دروغین در سال‌های اخیر به ترویج اسلام‌هراسی و ارائه چهره‌ای خشن از اسلام مبادرت کردند. در واقع خود این موضوع اسلام‌هراسی از چالش‌های جدید مسلمانان محسوب می‌شود.

اسلام‌ستیزان در سال‌های اخیر با بکارگیری شیوه‌های مختلف تلاش کردند ضمن معرفی غلط و مغرضانه دین مبین اسلام از اسلام و پیامبر بزرگوار آن حضرت محمد(ص) چهره خشنی ارائه دهند؛ این هدف شوم با استفاده از فناوری‌های جدید در سینما و فضای سایبری بی‌وقفه دنبال می‌شود. متاسفانه برخی گمراهان مسلمان با بمب‌گذاری و کشتار هم‌کیشان مسلمان خود دانسته یا نادانسته خوراک لازم را برای دروغ‌های تبلیغاتی آنها تامین می‌کنند، بنابراین پیرامون ماهیت واقعی این افراد و نتایجی که از اعمال آنها حاصل می‌شود روشن‌گری لازم صورت پذیرد.

3- ترفند‌های جدید کشورهای سلطه‌گر برای دخالت در کشورهای اسلامی

همان‌گونه که پیش از این گفته شد کشورهای سلطه‌گر در مقابل اقدامات وحد‌ت‌گرای مسلمانان، بیکار ننشسته و برای تامین منافع نامشروع خود در کشورهای اسلامی از شیوه قدیمی (ایجاد تفرقه) اما در قالب‌ها و شعارهای متفاوت و جدید وارد عمل می‌شوند؛ به عنوان مثال در سوریه برادرکشی و نابودی زیرساخت‌های یک کشور اسلامی را با استفاده از عنوان مقدس جهاد اسلامی برای ساده‌دلان توجیه کرده‌اند. متاسفانه تعدادی از مسلمانان فریب این ترفند را خورده و افرادی از کشورهای مختلف تحت عنوان جهاد اسلامی با پول و کمک‌های دشمنان اسلام به سوریه اعزام می‌شوند و با برادران دینی سوری خود می‌جنگند، هر  چند که تعداد این فریب‌خوردگان اندک است و رسانه‌های غربی آمار مبالغه‌آمیزی در این خصوص ارائه می‌دهند و بیشتر مزدوران اجیر شده آنها با انگیزه‌های مادی به کشتار و ویرانی در سوریه مشغول هستند. ما معتقدیم که مسلمانیم، ولو تعداد بسیار اندک نباید فریب این افکار تفرقه‌افکنانه را بخورد.
 
متاسفانه الان در جهان اسلام پیرامون چگونگی حل بحران سوریه اختلافاتی وجود دارد، نباید گذاشت این اختلافات آن‌طور که دشمنان ما می‌خواهند ریشه بگیرد. شواهد نشان می‌دهد سلطه‌گران در سوریه به دنبال ایجاد اختلافات ریشه‌ای بین‌ مسلمانان در ابعاد سیاسی و یا عقیدتی و قومی نژادی هستند. این توطئه‌ها و ترفند‌ها باید به خوبی شناسایی و به مردم شناسانده شود.

بدیهی است رسیدگی به مطالبات مردم و انجام اصلاحات در سوریه نیز همانند سایر کشورها باید صورت پذیرد، اما این مهم بايد مطابق با خواست و نیاز مردم سوریه باشد، نه اینکه از خارج دیکته گردد و در چارچوب منافع و برنامه‌های کشورهای سلطه‌گر در منطقه باشد. ما بارها اعلام کرده‌ایم اصلاحات و رسیدگی به مطالبات مردمی باید در فضای آرام و از طریق رای مردم سوریه که مردمی فهیم و با فرهنگ و دارای تمدنی غنی هستند انجام پذیرد، به همین منظور تاکید داشته‌ایم که منطق گفتگو باید هر چه سریع‌تر باید جانشین منطق خشونت که امری تحمیلی و بیگانه با فرهنگ مردم سوریه است، شود.

ما بارها آمادگی خود را برای کمک در این زمینه اعلام داشته‌ایم و اقدامات چندی را نیز به عمل آورده‌ایم که از جمله این اقدامات برگزاری نشست گفتگوی ملی سوریه در تهران با شعار "خشونت نه، مردم ‌سالاری آری"، و همچنین ارائه طرحی شش ماده‌ای برای حل این بحران بوده است.

حضار محترم!

همه به خوبی آگاه هستیم که در مواجهه با طرح‌ها و توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی اسلام، اصلی‌ترین شیوه برای تامین عزت و اقتدار همه‌جانبه مسلمانان مثل همیشه حفظ وحدت و همبستگی درونی در جهان اسلام است. مطمئن هستیم مباحث بسیار مفید و دستاوردهایی که این اجلاس خواهد داشت، متناسب با شرایط و تحولات جدید به این مهم به نحو شایسته و بایسته کمک خواهد کرد.

در پایان از حوصله و  دقتی که برای شنیدن مطالب به خرج دادید تشکر می‌کنم و ضمن آرزوی اقامتی خوش در تهران برای میهمان‌های خارجی از همه دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس که مطمئنا همانند اجلاس‌های گذشته، آثار میمون و مبارکی برای جهان اسلام در پی خواهد داشت، تشکر می‌نمایم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صالحی ، پیام ، وزیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.