سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن پاليسي:

18 روز پاياني "فرعون" مصر

"فارن پاليسي" در گزارش تحليلي جديد خود به قلم "ديويد كنر" به 18 روز پاياني "فرعون" مصر مي پردازد و از نفوذ بيش از حد "جمال" پسر مبارك بر وي مي گويد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه فارن پاليسي، در 19 ژانويه سال 2011 ميلادي، رژيم حسني مبارك با اعتماد به نفس خود را "قدرتمند" مي پنداشت. مبارك ميزبان روساي عرب در در شرم الشيخ بود و براي برگزاري اين مراسم صدها كارگر به اجبار از ان منطقه بيرون رانده شده بودند.
 
نويسنده مقاله در ادامه به روند آغاز اعتراضات در مصر مي پردازد و مي گويد "آرام آرام اعتراضات گسترش يافت و هزاران صفحه در شبكه هاي اجتماعي اينترنتي اعتراضات خود را بيان كردند و در تاريخ 25 ژانويه اين حركت به اوج خود رسيد. كمك كم عمر سليمانه و نزديكان حسني مبارك از گسترش دامنه اعتراضات به هراس افتادند."  
 
در اين زمان بود كه مبارك متوجه شد كه طي كمتر از چند هفته آينده سقوط خواهد كرد.   
 
وي در ادامه به تاثير جمال پسر مبارك بر وي مي پردازد و مي گويد "امروز پس از گذشت دو سال از انقلاب مصر بحث هايي در اين باره درگرفته است كه چه شد كه مبارك قادر نبود تا انقلاب را سركوب كند و به نظر مي رسد كه اختلافات دروني رژيم مبارك عامل اصلي اين مسئله بوده است. نويسنده به نقل از خاطرات "ابوالغيط" مي نويسد "مبارك فردي منفعل بود، او رهبري پير و فرتوت بود كه در بسياري از موارد وابسته به ديدگاه هاي پسرش جمال بود. وي همواره در كاخ رياست جمهوري همراه مبارك بود" .
 
نويسنده در ادامه مقاله اشاره مي كند كه "حسام بدراوي" از مقامات ارشد دولت مصر و نزديك به شخص مبارك به وي توصيه كرده بود كه در تاريخ 9 فوريه از قدرت كناره گيري كند اما مبارك تحت تاثير نظرات پسرش جمال از اين كار اجتناب ورزيد."  
 
وي مي افزايد "جمال به هر قيمتي خواهان حفظ حكومت ديكتاتوري مبارك بود. جمال خود را جايگزين مبارك مي ديد و به همين خاطر حاضر به از دست دادن قدرت نبود."  
 
فارن پاليسي در ادامه مي افزايد "جمال صحنه گردان سياسي دوره زمامداري مبارك بود و حسني مبارك تنها ظاهر حكومت را در معرض مردم به نمايش مي گذاشت."  
 
ابولغيث همچنين در ادامه خاطراتش افزوده است كه "جمال در تاريخ 2 فوريه زماني كه شترسواران معترضين را سركوب مي كردند با وي تماس گرفته و ديوانه وار فرياد كشيده و گفته است "آنها دارند كشور را مي سوزاند. مصر متحد بايستي بر آنان غلبه كند!"
 
در اثر اين حادثه كه هواداران مبارك با شتر به سوي معترضين مصري حمله ور شدند 11 نفر كشته شدند و بيش از 600 نفر مجروح شدند.  
 
نويسنده فارن پاليسي در ادامه اشاره مي كند "با اين حال اين حمله آغازي بر پايان رژيم مبارك بود.  
 
وي در ادامه مي افزايد "بدراوي در ملاقاتي كه در تاريخ 9 فوريه با مبارك داشت به او گفت: آقاي رئيس جمهور من در مقابل شما تصوير چائوشسكو ديكتاتور معدوم شده روماني را مي بينيم ."

نكته جالب توسط آنجا كه ديكتاتور روماني كه بعدها توسط مخالفين تيرباران شد روزگاري دوست صميمي مبارك نيز بود.   
 
مبارك در پاسخ به وي گفته بود "منظور شما اينست كه مخالفين مرا خواهند كشت؟" و بدراوي پاسخ داده بود "احتمالا، بله". 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.