سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

طرح بهینه سازی سامانه كنترل و اندازه گیری ایستگاه تزریق گاز مارون

برای نخستین بار در مناطق نفت خیز جنوب، طرح بهینه سازی سامانه كنترل (DCS) و اندازه گیری ایستگاه تزریق گاز مارون انجام شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سرپرست مدیریت عملیات و رییس اداره تعمیرات و نگهداری شركت بهره برداری نفت و گاز مارون   در این باره توضیح داد: این طرح به همت متخصصان و كارشناسان واحد نگهداری و تعمیرات شركت با همكاری یك شركت داخلی در مدت سه سال اجرا و از یك ماه پیش عملیاتی شد.

مهندس داریوش شكرخدایی گفت: در اجرای طرح كه 70 میلیارد ریال هزینه در برداشت تمام امور مهندسی، تامین كالا و نصب و راه اندازی سامانه به دست متخصصان داخلی انجام و سامانه جدید جایگزین سامانه قدیمی شد.

وی افزود: طراحی برنامه كاربردی سامانه از سوی كارشناسان اداره نگهداری و تعمیرات شركت نفت و گاز مارون و شركت ایرانی مهندسی كنترل های صنعتی طرف قرارداد، از نكات برجسته در این كار بود.

شكرخدایی درباره توانمندی های سامانه جدید اظهار كرد: كنترل فرآیند ایستگاه، پایش و كنترل توربین ها و كمپرسورهای گاز، حفاظت از توربین ها در مقابل لرزش های مخرب، پایش وضعیت توربین ها به صورت آنلاین و انجام خودكار عملیات اطفای حریق به صورت هوشمند، از مزیت های این سیستم است.

سرپرست مدیریت عملیات شركت بهره برداری نفت و گاز مارون با اشاره به این كه هزینه صرف شده برای اجرای این طرح به دلیل استفاده بهینه از ادوات، منابع انسانی و كم شدن وقفه های ناخواسته در مدت زمان كمتر از دو سال جبران خواهد شد، گفت: سامانه (CM) پیش گفته برای اولین بار در واحدهای صنعتی مناطق نفت خیز جنوب به كار گرفته شده است.

وی افزود: در زمان انجام این پروژه، مشكلات فراوانی وجود داشت كه از اهم آنها می توان به عملیاتی بودن ایستگاه و عدم امكان تعطیلی آن برای تعمیرات اشاره كرد كه كارشناسان این شركت با استفاده از تخصص های لازم موفق به پیاده سازی طرح بدون متوقف كردن ایستگاه شدند.

شكرخدایی اظهار كرد: سامانه قدیمی به سبب فرسودگی تجهیزات، بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیرات، برخوردار نبودن از دقت لازم در محافظت از ماشین ها، ایجاد وقفه های عملیاتی و به تبع آن كاهش تزریق گاز ناكارآمد شده بود.

وی درباره نقاط قوت سامانه جدید گفت: كاهش 85 درصدی وقفه های عملیاتی ناشی از ناكارآیی تجهیزات و سامانه كنترل، كاهش 70 درصدی زمان رفع عیب، افزایش دقت در اندازه گیری و كنترل پارامترهای مهم فرآیندی توربوكمپرسورها با نصب سامانه كنترل قابل برنامه ریزی (DCS)، حفاظت كامل و پایدار از ماشین ها با نصب سامانه پایش آنلاین وضعیت و تعویض شیرهای كنترل و ادوات اندازه گیری مهم ایستگاه، از دستاوردهای اجرای این طرح موفق است.

ایستگاه تزریق گاز مارون در سال 1368 با هدف تثبیت فشار مخزن آسماری مارون و ازدیاد برداشت ثانویه راه اندازی شد و دارای پنج ردیف توربوكمپرسور فشار قوی و پنج ردیف توربوكمپرسور ضعیف با مجموع ظرفیت تزریق روزانه یك میلیارد و 400 میلیون فوت مكعب گاز است.

هم اكنون ایستگاه با استفاده از گازهای دریافتی از آغار و دالان و خامی مارون فعال و روزانه 950 میلیون فوت مكعب گاز را بااستفاده از 16 حلقه چاه تزریقی، به مخزن آسماری مارون تزریق می كند.

شركت بهره برداری نفت و گاز مارون یكی از شركت های تابع شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب است كه در گستره ای افزون بر یك هزار و 400 كیلومتر مربع، راهبری عملیات تولید، فرآورش، و انتقال نفت و گاز از میدان های نفتی مارون، كوپال و شادگان در استان خوزستان را به عهده دارد./س
برچسب ها: بهینه ، سامانه ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.