سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

كشف و ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهمكنشی شبكه ای در بلورهای مایع توسط پژوهشگران دانشگاه تبریز

پژوهشگران پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز موفق به كشف و ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهمكنشی شبكه ای در بلورهای مایع شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،مجری این طرح با بیان اینكه این دستاورد ارزنده علمی در مدت 3 سال تلاش مستمر ممكن شده است، گفت: اصلی ترین هدف طرح، فرمول بندی رفتارهای بلور مایع بود و این پارامتر جدید بنام مجری پروژه نام گذاری، Z effect (Zakerhamidi effect) و در ژورنال معتبر بلور مایع ارائه شده است.

محمد صادق ذاكرحمیدی اظهاركرد: این دستاورد جدید نشان می دهد تفاوت اصلی بلورهای مایع با مواد هم ساختار در پارامتر ناهسانگردی برهمكنشی شبكه ای آنها بوده و مقادیر این پارامتر از الگوی ریاضی خاصی پیروی می كند كه می توان كلیه رفتار ناهمسانگردی مرسوم در بلورهای مایع را به اثر این پارامتر نسبت داد.

وی یاد آوری كرد: بلورهای مایع موادی با رفتار مكانیكی مایعات و رفتار اپتیكی بلورها هستند و بعلت كاربرد روز افزون در انواع نمایشگرها، سنسورها وصنایع دارویی امروزه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است.

وی افزود: یكی از مشكلات اساسی در زمینه كاربرد این مواد نبود شناخت كافی درمورد نوع برهمكنش ها و مدل های ریاضی مناسب در مورد این مواد است و در این راستا برای انجام تحقیقات بنیادی بر روی این دسته از مواد و دست یابی به مدل مناسب ساختاری در آنها گروه تحقیقاتی بلورهای مایع در پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز طی سه سال به بررسی و مدل بندی مربوط به این مواد پرداخته و با كشف و ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهمكنشی شبكه ای در بلورهای مایع كمك شایانی به شناخت دقیق تر بلورهای مایع و برهمكنش های مرتبط كرده اند.

به گفته وی استفاده در صفحات نمایشگر، رهش دارو و انواع شوینده ها از جمله موارد كاربردی این طرح پژوهشی است.

براساس این گزارش ثبت دو مورد اختراع با تایید علمی با عناوین پنجره های نوری هوشمند و قطبشگر- چاپر نوری، كسب عنوان پژوهشگر برگزیده جوان سال 1389 در دانشگاه تبریز، اجرای 5 طرح تحقیقاتی، راهنمایی 14 پایان‌نامه كارشناسی ارشد و مشاوره سه پایان‌نامه دكترا از دیگر كارهای علمی و آموزشی این استاد در دانشگاه تبریز است. /س

 

برچسب ها: کشف ، ارائه ، پارامتر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.